Διδακτική της Πληροφορικής Ι

Τμήμα Μηχανικών Η/Υ, Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων

Αντικείμενο-Στόχοι-Αξιολόγηση

Στο μάθημα «Διδακτική της Πληροφορικής Ι», στο πλαίσιο ενασχόλησης με τη γενική διδακτική, θα επιδιώξουμε τη γνωριμία αφενός με βασικές εκπαιδευτικές θεωρίες που ερμηνεύουν με διαφορετικό τρόπο τις σχέσεις μαθητευόμενων-διδασκόντων-μαθησιακής δραστηριότητας και αφετέρου θα εξοικειωθούμε με συγκεκριμένες διδακτικές προσεγγίσεις, ευκολότερα δηλαδή μονοπάτια πρακτικής εφαρμογής των παιδαγωγικών γνώσεων. Οι διδακτικές προσεγγίσεις θα χρησιμοποιοηθούν από τους φοιτητές για την ανάπτυξη προτάσεων διδασκαλίας για το βιβλίο πληροφορικής του Γυμνασίου.

Στα πλαίσια της διδακτικής πληροφορικής, θα εστιαστούμε σε δυο στόχους. Όλοι οι φοιτητές υποχρεωτικά θα συμμετέχουν σε μια δραστηριότητα ανάλυσης της οικολογίας μάθησης για τους υπολογιστές, θα μελετήσουν τον τρόπο με τον οποίο έχουν μάθει στο παρελθόν οι ίδιοι και άτομα του κοντινού τους περιβάλλοντος. Θα αναζήτησουν υποννοούμενες και ασυνείδητες δράσεις μάθησης για τους υπολογιστές, θα αναγνωρίσουν το πλήθος εναλλακτικών στρατηγικών μάθησης που είναι ανενεργές, θα προσδιορίσουν προσωπικές στρατηγικές που είναι αποτελεσματικότερες για τους ίδιους. Σχολείο, οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον, διαδίκτυο, βιβλία και ψυχολογικές μεταβλητές όπως το άγχος για τους υπολογιστές και η αυτοπεποίθηση θα αναλυθούν από τη διεθνή βιβλιογραφία και θα σχολιαστούν σε συνδυασμό με τα αποτελέσματα της έρευνας πεδίου των φοιτητών. Ο δεύτερος στόχος για τη διδακτική της πληροφορικής είναι η ανάλυση των συστατικών ενός σύγχρονου προγράμματος σπουδών πληροφορικής και ο τρόπος ενσωμάτωσης της πληροφορικής στην Α’βάθμια και Β’βάθμια ελληνική δημόσια εκπαίδευση.

Μαθησιακοί στόχοι

Διδακτική

  1. Η εξοικείωση με όρους των εκπαιδευτικών-μαθησιακών θεωριών
  2. Η αναγνώριση των διαφορετικών παιδαγωγικών προσεγγίσεων στο προσωπικό ιστορικό μαθησιακών δραστηριοτήτων του κάθε φοιτητή
  3. Η ανάπτυξη δεξιοτήτων σχεδίασης μαθησιακών δραστηριοτήτων
  4. Η ανάπτυξη δεξιοτήτων επιλογής και εφαρμογής κατάλληλων διδακτικών προσεγγίσεων
  5. Η ανάπτυξη δεξιοτήτων αξιολόγησης της μαθησιακής αποτελεσματικότητας μαθησιακών δραστηριοτήτων

Μαθαίνοντας για τους υπολογιστές

  1. Η κατανόηση της οικολογίας και των στρατηγικών μάθησης για τους υπολογιστές
  2. Η αναγνώριση των ιδιοσυγκρασιακών γνωρισμάτων των διαφορετικών πηγών γνώσεων για τους υπολογιστές
  3. Η κατανόηση της επίδρασης και του τρόπου αξιοποίησης των διαφορετικών ψυχολογικών χαρακτηριστικών στη μάθηση για τους υπολογιστές
  4. Η καλλιέργεια δεξιοτήτων μελέτης του φαινομένου της μάθησης

Πρόγραμμα σπουδών πληροφορικής

  1. Η αναγνώριση των στοιχείων ενός επιτυχημένου προγράμματος σπουδών για την πληροφορική
  2. Η γνώση των τρεχουσών πολιτικών ενσωμάτωσης της πληροφορικής στην ελληνική δημόσια εκπαίδευση

Αξιολόγηση

A) Ατομική Εργασία

Εργασία πεδίου για τον τρόπο εκμάθησης για τον υπολογιστή (ημερολόγιο γεγονότων μάθησης, παρατήρηση, συνεντεύξεις, Ερωτηματολόγια)
Βαθμολόγηση: 2,5 μονάδες

Β) Ομαδική εργασία

Σχεδιασμός μαθησιακών δραστηριοτήτων - Δημιουργία διδακτικού πλάνου για το βιβλίο του Γυμνασίου
Βαθμολόγηση: 2,5 μονάδες

Γ) Γραπτές εξετάσεις μαθήματος

Δημιουργία διδακτικού πλάνου
50 ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών
Βαθμολόγηση: 5 μονάδες

Δ) συμμετοχή σε συμμετοχική συνεδρία σχεδίασης εκπαιδευτικού λογισμικού

Προαιρετική συμμετοχή
Βαθμολόγηση: 1 μονάδα

Ο Η/Υ ως μέσο

Τα μέσα αποτελούν μια ποικιλία τεχνολογιών και διεργασιών που χρησιμοποιούνται από τους ανθρώπους για την εξερεύνηση, την έκφραση ή την επικοινωνία ιδεών.
Αλλάζουν
τη δομή των ενδιαφερόντων μας, τα πράγματα για τα οποία σκεφτόμαστε.
Αλλάζουν
το χαρακτήρα των συμβόλων μας: τα πράγματα με τα οποία σκεφτόμαστε
Αλλάζουν
τη δομή της κοινωνίας: το χώρο
μέσα στον οποίο η σκέψη αναπτύσσεται.