User Tools

Site Tools


java:exceptions_intro

Εξαιρέσεις (Exceptions)

Σε αυτή την ενότητα θα αναφερθούμε σε αντικείμενα τα οποία δημιουργούνται κατά την ροή εκτέλεσης ενός προγράμματος, όταν συμβαίνει κάτι αναπάντεχο ή μη διαχειρίσιμο από το πρόγραμμα. Σε αυτές της περιπτώσεις παράγεται ένα νέο αντικείμενο που ονομάζεται “εξαίρεση” (exception), με παράλληλη διακοπή της κανονικής ροής του προγράμματος. Ο προγραμματιστής καλείται να διαχειριστεί μέσα από επιπλέον κώδικα τις πιθανές εξαιρέσεις, και κατ' επέκταση τα γεγονότα από τα οποία προέρχονται.

Για να διασφαλίσουμε ότι το πρόγραμμά μας θα συνεχίσει την εκτέλεσή του ακόμη και αν συμβεί ένα απροσδόκητο γεγονός, χρησιμοποιούμε τον μηχανισμό διαχείρισης των εξαιρέσεων (exception handling).

Αντικείμενο της εξαίρεσης (exception object)

Όταν προκληθεί μία εξαίρεση παράγει ένα αντικείμενο το οποίο περιέχει όλες τις πληροφορίες που έχουν να κάνουν με το λάθος το οποίο έχει προκύψει, όπως ο τύπος του λάθους το σημείο που συνέβη το λάθος, από ποια σημεία είχε περάσει το πρόγραμμα μέχρι να συμβεί το λάθος κ.α.

Σε αυτό το σημείο ας δούμε ένα πολύ απλό παράδειγμα λάθους που μπορεί να προκύψει αν δεν λάβει σχετική μέριμνα ο προγραμματιστής.

ExceptionHandling.java
import java.util.Scanner;
 
public class ExceptionHandling {
 
  public static void main(String []args) {
 
    Scanner sc = new java.util.Scanner(System.in);
 
    System.out.print("Width: ");
    int width = sc.nextInt();
    System.out.print("Height: ");
    int height = sc.nextInt();
    double ratio = width / (double)height;
    System.out.format("Ratio: %.2f", ratio);
    sc.close();
  } 
}

Τι θα συμβεί στο παραπάνω πρόγραμμα αν ο χρήστης αντί για ακέραιο δώσει μία σειρά από γράμματα ή αν κλείσει την εισαγωγή χαρακτήρων από το πληκτρολόγιο πατώντας CTRL+D.

Ο προγραμματιστής καλείται να προβλέψει τις παραπάνω περιπτώσεις στις οποίες ο χρήστης θα δώσει μη κατάλληλη είσοδο. Στο παράδειγμα , το σύστημα θα παράξει ένα αντικείμενο που θα περιγράφει το είδος του λάθους που συνέβη. Ο κώδικας του προγράμματος πρέπει:

  1. να λάβει το αντικείμενο
  2. να εξετάσει το λάθος που έχει προκύψει
  3. να αντιμετωπίσει το λάθος, ώστε το πρόγραμμά να επιστρέψει σε ένα σημείο από όπου μπορεί να συνεχίσει τη λειτουργία του χωρίς πρόβλημα.
java/exceptions_intro.txt · Last modified: 2021/03/23 07:23 by gthanos