User Tools

Site Tools


java:class

This is an old revision of the document!


Η Κλάση

Στην Εισαγωγή στον Αντικειμενοστραφή Προγραμματισμό είδαμε την σχέση μεταξύ κλάσης και αντικειμένων. Εδώ θα δούμε πως ορίζουμε μία κλάση και θα ορίσουμε την πρώτη μας κλάση. Στην πιο απλή περίπτωση κάθε κλάση περιέχει τα εξής:

  1. δεδομένα ή πεδία (fields)
  2. κατασκευαστές (constructors)
  3. μεθόδους (methods)

Για τις ανάγκες του παρόντος κεφαλαίου θα ορίσουμε την κλάση Rectangle που απεικονίζει ένα ορθογώνιο παραλληλόγραμμο. Παρακάτω ορίζουμε την κλάση αυτή.

Rectangle.java
public class Rectangle {
 
  // the Rectangle class has 3 fields
  public int width;
  public int height;
  public int[] color;// (an array of 3 elements 
                     //to store information in RGB format)
 
  // the Rectangle class has one constructor
  public Rectangle(int setWidth, int setHeight, int[] setColor) {
    width = setWidth;
    height = setHeight;
    color = setColor;
  }
 
  // the Rectangel class has 4 methods
  public void setWidth(int newWidth ) {
    width = newWidth;
  }
 
  public void setHeight(int newHeight ) {
    height = newHeight;
  }
 
  public void setColor(int[] setColor) {
    color = setColor;
  }
 
  public String toString() {
    return "Width: "+width+", Height: "+height+", RGB: (0x"+Integer.toHexString(color[0])+", 0x"+Integer.toHexString(color[1])+", 0x"+Integer.toHexString(color[0])+")";
  }    
}

Παρατηρήστε ότι η παραπάνω κλάση αποτελείται από πεδία:

  • την μεταβλητή width που συμβολίζει το πλάτος του παραλληλογράμμου.
  • την μεταβλητή height που συμβολίζει το ύψος του παραλληλογράμμου.
  • την μεταβλητή color που είναι πίνακας τριών θέσεων και συμβολίζει το χρώμα του παραλληλογράμμου σε μορφή RGB.

και τις παρακάτω μεθόδους:

public void setCadence(int newValue);
public void setGear(int newValue);
public void setGear(int newValue);
public void applyBrake(int decrement);
public void speedUp(int increment);

Προς το παρόν αγνοήστε τον προσδιοριστή public μπροστά από τα πεδία και τις μεθόδους, τον οποίο θα εξετάσουμε στην συνέχεια.

Ο κατασκευαστής της κλάσης

Εκτός από τις παραπάνω μεθόδους η κλάση διαθέτει μία “ειδική” μέθοδο που έχει το όνομα της κλάσης και δεν διαθέτει επιστρεφόμενο τύπο, όπως παρακάτω:

public Bicycle(int startCadence, int startSpeed, int startGear);

Η “ειδική” αυτή μέθοδος αποτελεί τον κατασκευαστή της κλάσης. Ο κατασκευαστής της κλάσης έχει τις εξής δύο αρμοδιότητες:

  1. Δεσμεύει την απαραίτητη μνήμη για την αποθήκευση του αντικειμένου που δημιουργείται.
  2. Αρχικοποιεί τα δεδομένα ενός αντικειμένου, εφόσον διαθέτει τυπικές παραμέτρους και σώμα (σώμα μιας μεθόδου εννοούμε το τμήμα του κώδικα μέσα στις αγκύλες {} ).
  3. Επιστρέφει ένα δείκτη στην αρχή της περιοχής που έχει δημιουργηθεί το νέο αντικείμενο της κλάσης. Υπό αυτή την έννοια, η μεταβλητή του κάθε αντικειμένου είναι ένας δείκτης (αναφορά) που δείχνει στο νέο αντικείμενο και όχι το αντικείμενο καθ' αυτό.

Η κάθε κλήση του κατασκευαστή της κλάσης δημιουργεί και επιστρέφει ένα αντικείμενο σε κάθε κλήση του.

Κάθε κλάση έχει τουλάχιστον ένα κατασκευαστή (μπορεί να έχει και περισσότερους).Εάν δεν έχει οριστεί κατασκευαστής σε μία κλάση o compiler ορίζει ένα κατασκευαστή χωρίς τυπικές παραμέτρους και χωρίς εντολές μέσα στο κυρίως σώμα. Για την παραπάνω κλάση Bicycle ο default κατασκευαστής θα ήταν o εξής:

public Bicycle() {
}
java/class.1453466710.txt.gz · Last modified: 2016/01/22 12:45 (external edit)