cpp:object_creation
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revision | ||
cpp:object_creation [2019/04/19 09:23] – [Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών] gthanos | cpp:object_creation [Unknown date] (current) – external edit (Unknown date) 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Line 2: | Line 2: | ||
Η δημιουργία αντικειμένων γίνεται με κλήση του αντίστοιχου κατασκευαστή ως εξής: | Η δημιουργία αντικειμένων γίνεται με κλήση του αντίστοιχου κατασκευαστή ως εξής: | ||
- | <code c++ Rectangle.cpp> | + | <code c++ Rectangle.hpp> |
#include < | #include < | ||
using namespace std; | using namespace std; | ||
Line 13: | Line 13: | ||
Rectangle(int s); | Rectangle(int s); | ||
Rectangle(); | Rectangle(); | ||
+ | ~Rectangle(); | ||
int getWidth() const; | int getWidth() const; | ||
int getHeight() const; | int getHeight() const; | ||
Line 18: | Line 19: | ||
void setHeight(int h); | void setHeight(int h); | ||
}; | }; | ||
+ | </ | ||
- | Rectangle:: | + | <code cpp Rectangle.cpp> |
- | Rectangle:: | + | #include " |
- | Rectangle:: | + | |
+ | Rectangle:: | ||
+ | std::cout << " | ||
+ | } | ||
+ | Rectangle:: | ||
+ | std::cout << " | ||
+ | } | ||
+ | Rectangle:: | ||
+ | std::cout << " | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | Rectangle:: | ||
+ | std::cout << " | ||
+ | } | ||
int Rectangle:: | int Rectangle:: | ||
Line 27: | Line 42: | ||
void Rectangle:: | void Rectangle:: | ||
void Rectangle:: | void Rectangle:: | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | <code cpp RectangleUsage.cpp> | ||
+ | #include " | ||
int main() { | int main() { | ||
Line 35: | Line 54: | ||
</ | </ | ||
- | Ο παραπάνω κώδικας δημιουργεί 3 αντικείμενα της κλάσης // | + | Ο παραπάνω κώδικας δημιουργεί |
<WRAP center round tip 80%> | <WRAP center round tip 80%> | ||
Παρατηρήστε ότι για το τελευταίο αντικείμενο δεν χρησιμοποιούνται παρενθέσεις κατά την κλήση του καστασκευαστή, | Παρατηρήστε ότι για το τελευταίο αντικείμενο δεν χρησιμοποιούνται παρενθέσεις κατά την κλήση του καστασκευαστή, | ||
<code c++> | <code c++> | ||
- | Rectangle rect3(); | + | Rectangle rect3(); |
</ | </ | ||
- | Η χρήση παρενθέσεων είναι λανθασμένη | + | Η χρήση παρενθέσεων δεν είναι απαραίτητη, |
</ | </ | ||
Line 84: | Line 103: | ||
<code c++ RectangleInitialization.cpp> | <code c++ RectangleInitialization.cpp> | ||
int main () { | int main () { | ||
- | Rectangle rect = {5,6}; // calls Rectangle(int w, int h) | + | Rectangle rect = {5, |
- | Rectangle rects[2] = {{4,5}, {5,6}}; // calls Rectangle(int w, int h) for each table element | + | Rectangle rects[2] = {{4,5}, {5,6}}; // καλεί |
cout << " | cout << " | ||
cout << " | cout << " | ||
Line 93: | Line 112: | ||
</ | </ | ||
- | Οι παραπάνω | + | Οι παραπάνω τρόποι είναι ισοδύναμοι εάν πρόκειται να αρχικοποιήσουμε ένα μεμονομένο αντικείμενο. Στην περίπτωση που θέλουμε να αρχικοποιήσουμε πίνακες από αντικείμενα, |
+ | ===== Δημιουργία αντικειμένων μέσω δυναμικής δέσμευσης της απαιτούμενης μνήμης ===== | ||
- | ====== Κύκλος ζωής | + | Τα παραδείγματα που είδαμε μέχρι |
- | Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης που καλεί τον κατασκευαστή της. Τα αντικείμενα αυτά έχουν χρόνο ζωής όσο εκτελείται η συγκεκριμένη συνάρτηση και η στοίβα της είναι ενεργή. Μόλις επιστρέψουμε από την συνάρτηση που δημιουργεί το οποιοδήποτε αντικείμενο, | + | <code cpp RectangleInHeap.cpp> |
+ | #include " | ||
- | Παρακάτω δίνεται ο κώδικας | + | int main () { |
+ | Rectangle *rect; | ||
+ | rect = new Rectangle(5, | ||
+ | | ||
+ | | ||
+ | * do fancy things here... | ||
+ | */ | ||
- | <code cpp foo.cpp> | + | delete rect; // Απελευθέρωση της μνήμης που δεσμεύτηκε προηγούμενα. |
- | #include < | + | // Καλείται ο καταστροφέας της κλάσης εάν υπάρχει. |
- | using namespace std; | + | |
- | #include " | + | |
- | + | ||
- | void foo(void) { | + | |
- | | + | |
- | cout << "rect[0] area: " << rect[0].getArea() << endl; | + | |
- | cout << " | + | |
} | } | ||
- | |||
- | int main() { | ||
- | int x=5, y=3; | ||
- | foo(); | ||
- | cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | ||
- | } | ||
- | </ | ||
- | |||
- | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. | ||
- | |||
- | {{ : | ||
- | |||
- | Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που θέλουμε να ορίσουμε ένα αντικείμενο το οποίο θα παραμείνει και μετά την έξοδο από τη συνάρτηση που το δημιούργησε. Σε αυτές τις περιπτώσεις αρκεί να ορίσουμε ένα δείκτη προς το αντικείμενο και να το αρχικοποιήσουμε με τη βοήθεια του τελεστή //new//. Μέσω του τελεστή //new// έχουμε την δυνατότητα να δεσμεύσουμε τον απαραίτητο χώρο στο //heap// και παράλληλα να καλέσουμε τον κατάλληλο κατασκευαστή του αντικειμένου για την αρχικοποίηση του. Παρακάτω βλέπετε ένα παράδειγμα όπου η συνάρτηση //foo// επιστρέφει ένα αντικείμενο της κλάσης // | ||
- | |||
- | <code cpp foo.cpp> | ||
- | #include < | ||
- | using namespace std; | ||
- | #include " | ||
- | |||
- | Rectangle* foo(int w, int h) { | ||
- | Rectangle *rect_ptr = new Rectangle {w,h}; | ||
- | return rect_ptr; | ||
- | } | ||
- | |||
- | int main() { | ||
- | int x=5, y=3; | ||
- | Rectangle *rect = foo(x,y); | ||
- | cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | ||
- | cout << "area : " << rect-> | ||
- | delete rect; | ||
- | } | ||
- | </ | ||
- | |||
- | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// και του //heap// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. | ||
- | |||
- | {{ : | ||
- | |||
- | ===== Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών ===== | ||
- | |||
- | Παρακάτω δίνεται η κλάση // | ||
- | - ο δείκτης //r1// δείχνει στο αντικείμενο rect. | ||
- | - ο δείκτης //r2// δείχνει σε ένα αντικείμενο που αρχικοποιείται στο //heap//. | ||
- | - ο δείκτης //r3// δείχνει σε ένα πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//. | ||
- | - πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος είμαστε υποχρεωμένοι να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων στα οποία δείχνουν οι δείκτες //r2, r3// | ||
- | |||
- | <code cpp Rectangle.hpp> | ||
- | #include < | ||
- | #include < | ||
- | using namespace std; | ||
- | |||
- | class Rectangle { | ||
- | private: | ||
- | int *width_ptr, *height_ptr; | ||
- | public: | ||
- | Rectangle(); | ||
- | Rectangle(int w, int h); | ||
- | Rectangle(int s); | ||
- | ~Rectangle(); | ||
- | void setWidth(int w); | ||
- | void setHeight(int h); | ||
- | int getWidth(); | ||
- | int getHeight(); | ||
- | int getArea(); | ||
- | }; | ||
- | |||
- | Rectangle:: | ||
- | width_ptr = new (nothrow) int; | ||
- | height_ptr = new (nothrow) int; | ||
- | if(width_ptr == NULL || height_ptr == NULL) { | ||
- | cerr << " | ||
- | exit(-1); | ||
- | } | ||
- | *width_ptr = *height_ptr = 0; | ||
- | cout << " | ||
- | } | ||
- | |||
- | Rectangle:: | ||
- | *width_ptr = w; | ||
- | *height_ptr = h; | ||
- | cout << " | ||
- | } | ||
- | |||
- | Rectangle:: | ||
- | cout << " | ||
- | } | ||
- | |||
- | Rectangle:: | ||
- | cout << " | ||
- | delete width_ptr; | ||
- | delete height_ptr; | ||
- | } | ||
- | |||
- | void Rectangle:: | ||
- | void Rectangle:: | ||
- | int Rectangle:: | ||
- | int Rectangle:: | ||
- | int Rectangle:: | ||
- | </ | ||
- | |||
- | <WRAP tip 80% round> | ||
- | Παρατηρήστε τον τρόπο με τον οποίο καλείται κατασκευαστής χωρίς ορίσματα από τους άλλους κατασκευαστές. Η κλήση ενός κατασκευαστή από έναν άλλο είναι δυνατή στη C++ με χρήση του ονόματος της κλάσης. Η κλήση μπορεί να γίνει είτε στο member initialization list, είτε μέσα στο σώμα του κατασκευαστή. Για παράδειγμα | ||
- | <code cpp> | ||
- | Rectangle:: | ||
- | *width_ptr = w; | ||
- | *height_ptr = h; | ||
- | cout << " | ||
- | } | ||
- | </ | ||
- | ή ισοδύναμα | ||
- | <code cpp> | ||
- | Rectangle:: | ||
- | Rectangle(); | ||
- | *width_ptr = w; | ||
- | *height_ptr = h; | ||
- | cout << " | ||
- | } | ||
- | </ | ||
- | </ | ||
- | |||
- | <code cpp RectangleUsage.cpp> | ||
- | #include < | ||
- | using namespace std; | ||
- | #include " | ||
- | |||
- | int main() { | ||
- | Rectangle rect {1, 2}; | ||
- | Rectangle *r1, *r2, *r3; | ||
- | r1 = ▭ | ||
- | r2 = new Rectangle {2}; | ||
- | r3 = new Rectangle[2] { {3,4}, {5} }; | ||
- | | ||
- | cout << " | ||
- | Rectangle **r4; | ||
- | r4 = new Rectangle*[2]; | ||
- | r4[0] = new Rectangle {6}; | ||
- | r4[1] = new Rectangle (2,6); | ||
- | | ||
- | cout << " | ||
- | cout << " | ||
- | cout << " | ||
- | cout << " | ||
- | cout << " | ||
- | cout << " | ||
- | cout << " | ||
- | cout << " | ||
- | | ||
- | cout << " | ||
- | delete r2; | ||
- | delete[] r3; | ||
- | | ||
- | cout << " | ||
- | delete r4[0]; | ||
- | delete r4[1]; | ||
- | delete []r4; | ||
- | return 0; | ||
- | } | ||
</ | </ | ||
+ | Όταν ολοκληρωθεί ο κύκλος ζωής του αντικειμένου θα πρέπει να διαγραφεί το αντικείμενο μέσω του τελεστή //delete//. Η χρήση του τελεστή //delete// καλεί πριν την καταστροφή του αντικειμένου τον καταστροφέα της κλάσης. Κατεβάστε και μεταγλωττίστε τον παραπάνω κώδικα για να δείτε τα μηνύματα που εκτυπώνονται. | ||
cpp/object_creation.1555665809.txt.gz · Last modified: 2019/04/19 08:23 (external edit)