java:static_keyword

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
java:static_keyword [2016/01/24 17:23]
gthanos
java:static_keyword [2017/03/03 16:36] (current)
gthanos [Στατικές μεταβλητές της κλάσης]
Line 3: Line 3:
 Μέχρι τώρα είδαμε ότι τα αντικείμενα αποτελούν υλοποιήσεις της κλάσης που είναι το "​σχέδιο"​ των αντικειμένων που υλοποιούνται. Με την έννοια αυτή όλα τα πεδία και οι μέθοδοι της κλάσης ανήκουν τελικά στα επιμέρους αντικείμενα της κάθε κλάσης. Μέχρι τώρα είδαμε ότι τα αντικείμενα αποτελούν υλοποιήσεις της κλάσης που είναι το "​σχέδιο"​ των αντικειμένων που υλοποιούνται. Με την έννοια αυτή όλα τα πεδία και οι μέθοδοι της κλάσης ανήκουν τελικά στα επιμέρους αντικείμενα της κάθε κλάσης.
  
-Εκτός από την παραπάνω θεώρηση είναι δυνατόν να έχουμε πεδία και μεθόδους που δεν ανήκουν σε συγκεκριμένα αντικείμενα της κλάσης,​ αλλά στην κλάση. ​Με την έννοια αυτή οι συγκεκριμένος τύπος πεδίων ή μεθόδων είναι στατικές για τα αντικείμενα της κλάσης. Για παράδειγμα,​ αν προσπελάσουμε την τιμή ενός πεδίου που ανήκει στην κλάση από δύο διαφορετικά αντικείμενα της ίδιας κλάσης τότε θα διαβάσουμε ακριβώς την ίδια τιμή. +Εκτός από την παραπάνω θεώρηση είναι δυνατόν να έχουμε πεδία και μεθόδους που δεν ανήκουν σε συγκεκριμένα αντικείμενα της κλάσης,​ αλλά στην κλάση. Σε αυτή τη σελίδα αναλύουμε την χρήση του keyword **static** για την δημιουργία στατικών πεδίων και μεθόδων που ανήκουν στην κλάση και όχι σε συγκεκριμένα αντικείμενα της κλάσης.
- +
-Σε αυτή τη σελίδα αναλύουμε την χρήση του keyword **static** για την δημιουργία στατικών πεδίων και μεθόδων που ανήκουν στην κλάση και όχι σε συγκεκριμένα αντικείμενα της κλάσης.+
  
 +<WRAP tip 80% center round>
 +Εάν τα πεδία ή οι μέθοδοι ανήκουν στη κλάση και όχι στα αντικείμενα της τότε οι μέθοδοι και τα πεδία είναι στατικά για τα αντικείμενα της κλάσης. Για παράδειγμα,​ αν προσπελάσουμε την τιμή ενός πεδίου που ανήκει στην κλάση από δύο διαφορετικά αντικείμενα της κλάσης τότε θα διαβάσουμε ακριβώς την ίδια τιμή.
 +</​WRAP>​
 ===== Στατικές μεταβλητές της κλάσης ===== ===== Στατικές μεταβλητές της κλάσης =====
  
-Ας θεωρήσουμε το παρακάτω παράδειγμα από τον κώδικα του ποδηλάτου.+Ας θεωρήσουμε το παρακάτω παράδειγμα από τον κώδικα του παραλληλόγραμμου.
 <code java> <code java>
 public class Rectangle { public class Rectangle {
Line 18: Line 19:
    
   // the Rectangle class has one constructor   // the Rectangle class has one constructor
-  public Rectangle(int ​setWidth, int setHeight, Point o) { +  public Rectangle(int ​width, int height, Point origin) { 
-    width = setWidth+    ​this.width = width
-    height = setHeight+    ​this.height = height
-    origin = o;+    ​this.origin = origin;
   }   }
         ​         ​
Line 30: Line 31:
   // number of Rectangle objects instantiated   // number of Rectangle objects instantiated
   private static int numberOfRectangles = 0;   private static int numberOfRectangles = 0;
-        ...+   
 +  /* οι υπόλοιπες εντολές της κλάσης είναι όμοιες  
 +   * με προηγούμενα παραδείγματα και παραλείπονται 
 +   * για λόγους οικονομίας χώρου. 
 +   */
 } }
 </​code>​ </​code>​
  
-Προσθέτοντας την ​μεταβλητή ​<code java>​private static int numberOfRectangles = 0;</​code>​ δημιουργούμε μία μεταβλητή που έχει ενιαία τιμή για όλες τα αντικείμενα της κλάσης μας. Η μεταβλητή αυτή δεν ανήκει σε κάποιο από τα αντικείμενα,​ αλλά ανήκει στην κλάση. Επομένως,​ για τα αντικείμενα της κλάσης αυτής, η συγκεκριμένη μεταβλητή μπορεί να θεωρηθεί στατική (για αυτό και η χρήση του //keyword static//).+Με τον ​ορισμό <code java>​private static int numberOfRectangles = 0;</​code>​ δημιουργούμε μία μεταβλητή που έχει ενιαία τιμή για όλες τα αντικείμενα της κλάσης μας. Η μεταβλητή αυτή δεν ανήκει σε κάποιο από τα αντικείμενα,​ αλλά ανήκει στην κλάση. Επομένως,​ για τα αντικείμενα της κλάσης αυτής, η συγκεκριμένη μεταβλητή μπορεί να θεωρηθεί στατική (για αυτό και η χρήση του //keyword static//).
  
 Για να προσπελάσουμε την τιμή της συγκεκριμένης μεταβλητής μπορούμε να το κάνουμε με τους εξής δύο τρόπους:​ Για να προσπελάσουμε την τιμή της συγκεκριμένης μεταβλητής μπορούμε να το κάνουμε με τους εξής δύο τρόπους:​
-  - Με χρήση του ονόματος της κλάσης ''​Bicycle.numberOfBicycles++;''​. +  - Με χρήση του ονόματος της κλάσης ''​Rectangle.numberOfRectangles++;''​. 
-  - Με χρήση ενός αντικειμένου ως εξής ''​Bicycle myBike ​= new Bicycle(); myBike.numberOfBicycles++;''​.+  - Με χρήση ενός αντικειμένου ως εξής ''​Rectangle myRectangle ​= new Rectangle(); myRectangle.numberOfRectangles++;''​.
  
-Και οι δύο παραπάνω τρόποι προσπέλασης είναι ισοδύναμοι για τον compiler. Ο 2ος τρόπος προσπέλασης **ΔΕΝ** συνιστάται,​ καθώς δεν είναι σαφές αν πρόκειται για μεταβλητή που ανήκει στην κλάση ή κανονική μεταβλητή. Αντίθετα,​ ο 1ος τρόπος αφορά αποκλειστικά μεταβλητές που ανήκουν στην κλάση και για αυτό θεωρείται προγραμματιστικά ορθότερος. Δείτε τον κώδικα της κλάσης ​''​Bicycle'' ​όπως διαμορφώνεται με την χρήση των δύο επιπλέον πεδίων και την καταγραφή του αριθμού των αντικειμένων που δημιουργούνται.+Και οι δύο παραπάνω τρόποι προσπέλασης είναι ισοδύναμοι για τον compiler. Ο 2ος τρόπος προσπέλασης **ΔΕΝ** συνιστάται,​ καθώς δεν είναι σαφές αν πρόκειται για μεταβλητή που ανήκει στην κλάση ή στο ​αντικείμενο. Αντίθετα,​ ο 1ος τρόπος αφορά αποκλειστικά μεταβλητές που ανήκουν στην κλάση και για αυτό θεωρείται προγραμματιστικά ορθότερος. Δείτε τον κώδικα της κλάσης ​**Rectangle** ​όπως διαμορφώνεται με την χρήση των δύο επιπλέον πεδίων και την καταγραφή του αριθμού των αντικειμένων που δημιουργούνται.
  
-<code java>+<​code ​java Rectangle.java>
 public class Rectangle { public class Rectangle {
- +     
 +  // fields
   private int width;   private int width;
   private int height;   private int height;
   private Point origin;   private Point origin;
-  
-  // the Rectangle class has one constructor 
-  public Rectangle(int setWidth, int setHeight, Point o) { 
-    width = setWidth; 
-    height = setHeight; 
-    origin = o; 
-  } 
-        ​ 
   // add an instance variable for the object ID   // add an instance variable for the object ID
   private int id;   private int id;
Line 62: Line 60:
   // number of Rectangle objects instantiated   // number of Rectangle objects instantiated
   private static int numberOfRectangles = 0;   private static int numberOfRectangles = 0;
-        ...+ 
 +  // constructors 
 +  public Rectangle(int initWidth, int initHeight, Point initOrigin) { 
 +    width = initWidth;​ 
 +    height = initHeight;​ 
 +    origin = initOrigin;​ 
 +    id = ++numberOfRectangles;​ 
 +  }
  
   public int getID() {   public int getID() {
Line 71: Line 76:
     return numberOfRectangles;​     return numberOfRectangles;​
   }   }
- +    ​ 
-  /* Ο κώδικας από εδώ και κάτω είναι ίδιος με προηγούμενες +  // methods 
-   * εκδόσεις τις κλάσης και παραλείπεται για λόγους οικονομίας +  ​public void setWidth(int newWidth ) { 
-   ​χώρου. +    width = newWidth; 
-   */+  } 
 +   
 +  public int getWidth() { 
 +    return width; 
 +  } 
 +     
 +  public void setHeight(int newHeight ) { 
 +    height = newHeight;​ 
 +  } 
 +   
 +  public int getHeight() { 
 +    return height; 
 +  } 
 +     
 +  public void setOrigin(Point newOrigin) { 
 +    origin = newOrigin;​ 
 +  } 
 +   
 +  public Point getOrigin() { 
 +    return origin; 
 +  } 
 +   
 +  public int getArea() { 
 +       ​return width height; 
 +  } 
 +    
 +  ​// Move rectangle origin by dx,dy 
 +  public void move(int dx, int dy) { 
 +    origin.setX( origin.getX() + dx ); 
 +    origin.setY( origin.getY() + dy ); 
 +  }
 } }
 </​code>​ </​code>​
  
-Μπορείτε να κατεβάσετε τον πλήρη κώδικα της κλάσης μαζί με ένα παράδειγμα εκτέλεσης εδώ {{:java:bicycle-with-static-field.zip|}}.+Μπορείτε να κατεβάσετε τον πλήρη κώδικα της κλάσης εδώ {{:java:rectangle_example_with_static.zip|}}.
  
-===== Μέθοδοι της κλάσης ===== 
  
-Σε αναλογία με τις μεταβλητές της κλάσης μπορούμε να έχουμε και μεθόδους αποκλειστικά σε επίπεδο κλάσης. ​Συνήθως οι μέθοδοι της κλάσης χρησιμοποιούνται για να προσπελάσουν στατικά πεδία της κλάσης. Σε αναλογία με τις μεταβλητές οι μέθοδοι σε επίπεδο κλάσης ορίζονται και πάλι με χρήση του keyword static, ως εξής.+===== Στατικές μέθοδοι της κλάσης ===== 
 + 
 +Σε αναλογία με τις μεταβλητές της κλάσης μπορούμε να έχουμε και μεθόδους αποκλειστικά σε επίπεδο κλάσης. ​Oι μέθοδοι της κλάσης χρησιμοποιούνται για να προσπελάσουν στατικά πεδία της ​κλάσης. Επίσης,​ μέσα σε μία στατική μέθοδο μπορούν να δημιουργηθούν αντικείμενα οποιασδήποτε ​κλάσης. Σε αναλογία με τις μεταβλητές οι μέθοδοι σε επίπεδο κλάσης ορίζονται και πάλι με χρήση του keyword static, ως εξής.
  
 <code java> <code java>
-public static int getNumberOfBicycles() { +public static int getNumberOfRectangles() { 
-    return ​numberOfBicycles;+    return ​numberOfRectangles;
 } }
 </​code>​ </​code>​
  
-Για να καλέσουμε στατικές μεθόδους σε αναλογία με τα πεδία έχουμε τις εξής επιλογές +Για να καλέσουμε στατικές μεθόδους σε αναλογία με τα πεδία έχουμε τις εξής επιλογές: 
-  - Με χρήση του ονόματος της κλάσης ''​Bicycle.getNumberOfBicycles();''​.. +  - Με χρήση του ονόματος της κλάσης ''​Rectangle.getNumberOfRectangles();''​ 
-  - Με χρήση ενός αντικειμένου ως εξής ''​Bicycle myBike ​= new Bicycle(); myBike.getNumberOfBicycles();''​.+  - Με χρήση ενός αντικειμένου ως εξής ''​Rectangle myRectangle ​= new Rectangle(); myRectangle.getNumberOfRectangles();''​ 
 + 
 +Οι στατικές μέθοδοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να εκτελεστούν εργασίες που δεν συνδέονται με τα δεδομένα της κλάσηςΓια παράδειγμα,​ η παρακάτω στατική μέθοδος υλοποιεί τον αλγόριθμο Bubble Sort μέσα σε μία κλάση με το όνομα Sort. Ο πίνακας προς ταξινόμηση λαμβάνεται ως όρισμα στη μέθοδο 
 + 
 +<code java Sort.java>​ 
 +public class Sort { 
 +  public void bubbleSort(String a[], int left, int right) { 
 +    String temp; 
 +    for(int i=left; i<right; i++) { 
 +      for(int j=right; j>i; j--) { 
 +        if( a[j].compareTo(a[j-1])<​0 ) { 
 +          temp = a[j-1]; 
 +          a[j-1] = a[j]; 
 +          a[j] = temp; 
 +        } 
 +      } 
 +    } 
 +  } 
 +
 +</​code>​ 
 + 
 +Επίσης,​ μέσα σε μία στατική μέθοδο μπορούμε να δημιουργήσουμε αντικείμενα οποιασδήποτε κλάσης. Παράδειγμα στατικής μεθόδου είναι η μέθοδος **main()** από την οποία ξεκινάει κάθε πρόγραμμα. Δείτε την παρακάτω μέθοδο η οποία παράγει αρχικοποιημένα με τυχαίες τιμές αντικείμενα της κλάσης **Rectangle**. 
 + 
 +<code java> 
 +/* η παράμετρος seed αρχικοποιεί την γεννήτρια τυχαίων  
 + * αριθμών. 
 + */ 
 +public static Rectangle randomRectangle(int seed) { 
 +  java.util.Random rand = new java.util.Random(seed);​ 
 +  // εύρος τιμής randWidth (0 - 100) 
 +  int randWidth = rand.nextInt(100);​ 
 +  // εύρος τιμής randHeight (0 - 100) 
 +  int randHeight = rand.nextInt(100);​ 
 +  Rectangle rect = new Rectangle(randWidth,​randHeight);​ 
 +  return rect; 
 +
 +</​code>​
  
 ===== Συνδυασμοί πρόσβασης στατικών/​μη στατικών πεδίων από στατικές/​μη στατικές μεθόδους ===== ===== Συνδυασμοί πρόσβασης στατικών/​μη στατικών πεδίων από στατικές/​μη στατικές μεθόδους =====
Line 102: Line 174:
   * Στατικές μέθοδοι **ΜΠΟΡΟΥΝ** να προσπελάσουν στατικά πεδία.   * Στατικές μέθοδοι **ΜΠΟΡΟΥΝ** να προσπελάσουν στατικά πεδία.
   * Στατικές μέθοδοι **ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ **  να προσπελάσουν μη στατικά πεδία.   * Στατικές μέθοδοι **ΔΕΝ ΜΠΟΡΟΥΝ **  να προσπελάσουν μη στατικά πεδία.
-    * το παραπάνω είναι λογικό αν αναλογιστείτε ότι μία στατική μέθοδος (που ανήκει συνολικά στην κλάση) δεν μπορέι να γνωρίζει το αντικείμενο στο οποίο ανήκει ένα μη στατικό πεδίο.+    * το παραπάνω είναι λογικό αν αναλογιστείτε ότι μία στατική μέθοδος (που ανήκει συνολικά στην κλάση) δεν μπορεί να γνωρίζει το αντικείμενο στο οποίο ανήκει ένα μη στατικό πεδίο.
  
 ===== Χρήση σταθερών - Constants ===== ===== Χρήση σταθερών - Constants =====
Line 113: Line 185:
 Η σταθερά θα πρέπει να ανήκει σε μία κλάση σε αναλογία με τις στατικές μεταβλητές της κλάσης που ορίσαμε παραπάνω και δεν μπορεί να οριστεί αυτόνομα. Η σταθερά θα πρέπει να ανήκει σε μία κλάση σε αναλογία με τις στατικές μεταβλητές της κλάσης που ορίσαμε παραπάνω και δεν μπορεί να οριστεί αυτόνομα.
  
-|Προηγούμενο:​ [[:​java:​this_operator | Ο τελεστής this ]] | Επόμενο:​ [[ java:​member_initialization | Αρχικοποίηση των μελών της κλάσης ]]|+|Προηγούμενο:​ [[:​java:​this_operator | Ο τελεστής this ]] | [[ :toc | Περιεχόμενα ​]] | Επόμενο:​ [[ java:​member_initialization | Αρχικοποίηση των μελών της κλάσης ]]|
  
  
  
  
java/static_keyword.1453656213.txt.gz · Last modified: 2016/02/26 11:15 (external edit)