====== Πίνακες ======
Οι πίνακες στην γλώσσα προγραμματισμού **Java** ορίζονται σε αναλογία με την **C** ως ένα σύνολο τιμών του ιδίου τύπου δεδομένων του οποίου ο αριθμός των μελών ορίζεται κατά την αρχικοποίηση του πίνακα. Η αρχικοποίηση ενός πίνακα γίνεται με χρήση του τελεστή **new**, σε μία δήλωση της μορφής
int [] anArray;
anArray = new int[5];
int anotherArray[];
anotherArray = new int[10];
ή
int [] anArray = new int[5];
int anotherArray[] = new int[10];
Ο παραπάνω κώδικας ορίζει δύο πίνακες τύπου **int** μεγέθους **5** και **10** αντίστοιχα. Παρατηρήστε ότι κατά τον ορισμό του πίνακα ο τελεστής **[]** μπορεί να τοποθετηθεί πριν ή μετά το όνομα της μεταβλητής.
Σημειώστε ότι κατά σύμβαση προτιμάται η τοποθέτηση του τελεστή **[]** πριν το όνομα της μεταβλητής, και όχι μετά.
Εναλλακτικά, μπορείτε να ορίσετε το μέγεθος του πίνακα ορίζοντας και τα περιεχόμενα του στην δήλωση ορισμού του, όπως στο παρακάτω παράδειγμα:
int[] numbers = {1,2,3,4,5,6,7,8,9,10};
Η αρίθμηση των στοιχείων του πίνακα ξεκινάει από τον δείκτη 0 και αυξάνει. Για παράδειγμα για ένα πίνακα 10 θέσεων, η αρίθμηση των στοιχείων του είναι **0-9**, όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα.
{{ :java:objects-tenelementarray.gif }}
Μπορείτε να δείτε ενδεικτικά το παρακάτω πρόγραμμα, όπου ορίζεται ένας πίνακας ακεραίων μεγέθους 3, ο πίνακας γεμίζει με τιμές και στη συνέχεια εκτυπώνονται τα περιεχόμενα του.
class ArrayDemo {
public static void main(String[] args) {
int[] anArray;
anArray = new int[3];
anArray[0] = 100;
anArray[1] = 200;
anArray[2] = 300;
for(int i=0; i < anArray.length; i++) {
System.out.println("Element at index " + i + "/" + anArray.length+": " + anArray[i]);
}
int j=0;
for(int element: anArray) {
System.out.println("Element at index " + (j++) + "/" + anArray.length+": " + element);
}
}
}
Οι πίνακες στη Java υλοποιούνται ως αντικείμενα. __Εφόσον αρχικοποιηθεί ένας πίνακας το μέγεθος του είναι αμετάβλητο__.
Κάθε αντικείμενο πίνακα έχει ένα //read-only// πεδίο **length** που αποθηκεύει το μέγεθος του πίνακα. Μέσω του πεδίου //length// μπορείτε να έχετε πρόσβαση στο μέγεθος του εκάστοτε πίνακα.
===== Πίνακες αναφορικού τύπου =====
Ας θεωρήσουμε το παρακάτω παράδειγμα κώδικα με βάση την κλάση **Rectangle** [[java:objects|της προηγούμενης ενότητας]].
public class CreateRectanglesArray {
public static void main(String[] args) {
Rectangle [] rectangles = new Rectangle[4];
Point originOne = new Point(23, 94);
Rectangle rectOne = new Rectangle(10, 20, originOne);
rectangles[0] = rectOne;
rectangles[1] = rectOne;
rectangles[2] = new Rectangle(50, 100, new Point(5,10));
rectangles[3] = new Rectangle(20, 30, new Point(-5, 7));
int i=0;
for(Rectangle rectangle : rectangles) {
String str = "rectangles["+(i++)+"]: ";
str = str + "("+rectangle.getOrigin().getX()+","+rectangle.getOrigin().getY()+")\t";
str = str + "width: "+rectangle.getWidth()+", height: "+rectangle.getHeight();
System.out.println(str);
}
rectangles[2] = rectangles[3];
}
}
Στον παραπάνω κώδικα στην γραμμή ''Rectangle [] rectangles = new Rectangle[4];'' δημιουργούμε ένα πίνακα από δείκτες σε αντικείμενα τύπου **Rectangle**. Αρχικά ο πίνακας έχει σε όλες τις θέσεις του την τιμή **null**. Στις επόμενες γραμμές αναθέτουμε αντικείμενα σε κάθε θέση του πίνακα. Οι θέσεις 0 και 1 του πίνακα δείχνουν στο ίδιο αντικείμενο στο οποίο δείχνει και η μεταβλητή **rectOne**.
Εάν επιχειρήσουμε να σχεδιάσουμε το παραπάνω διάγραμμα αυτό θα δείχνει ως εξής:
|Αρχικά δημιουργείται ένας πίνακας που όλα τα στοιχεία του είναι **null**. |Στη συνέχεια δημιουργούμε αντικείμενα και τα αναθέτουμε σε κάθε θέση του πίνακα. Οι θέσεις 0 και 1 του πίνακα δείχνουν στο αντικείμενο που δείχνει και η μεταβλητή **rectOne**. |Η ανάθεση του αντικειμένου της θέσης 3 στην θέση 2 δημιουργεί ένα αντικείμενο για το οποίο δεν υπάρχει αναφορά. Το αντικείμενο αυτό καταστρέφεται από τον [[java:objects#garbage_collection|Garbage Collector]]. |
| {{ :java:createrectangletable1.png?150 |}} | {{ :java:createrectangletable2.png? |}}| {{:java:createrectangletable3.png? |}} |
===== Πίνακες δύο διαστάσεων =====
Οι πίνακες δύο διαστάσεων ορίζονται σε αναλογία με τους πίνακες μίας διάστασης ως εξής:
int [][] anArray;
anArray = new int[3][5];
ή
int [][] anArray = new int[3][5];
Το παραπάνω παράδειγμα ορίζει ένα πίνακα διαστάσεων **3x5**. Επιπλέον, μπορούμε να έχουμε διαφορετικό αριθμό στηλών σε κάθε γραμμή του πίνακα. Δείτε το παρακάτω πρόγραμμα που περιέχει ένα πίνακα δύο διαστάσεων. Στην πρώτη γραμμή του πίνακα έχουμε 3 στοιχεία, ενώ στην 2η δύο στοιχεία.
class MultiDimArrayDemo {
public static void main(String[] args) {
String [][] names;
names = new String[3][];
names[0] = new String[3];
names[1] = new String[5];
names[2] = new String[4];
names[0][0]="Mr. "; names[0][1]="Mrs. "; names[0][2]="Ms. ";
names[1][0]="Susan "; names[1][1]="Peter "; names[1][2]="Edgar "; names[1][3]="Mary "; names[1][4]="Linda ";
names[2][0]="Smith"; names[2][1]="Jones"; names[2][2]="Williams"; names[2][3]="Taylor";
System.out.println(names[0][0] + names[1][1] + names[2][3] + " enters the room.");
System.out.println(names[0][1] + names[1][3] + names[2][2] + " leaves the room.");
}
}
== Επεξήγηση του παραπάνω κώδικα ==
| ''names = new String[3][];'' | Αρχικά δεσμεύουμε ένα μονοδιάστατο πίνακα που τα στοιχεία του είναι μονοδιάστατοι πίνακες από [[https://docs.oracle.com/javase/8/docs/api/java/lang/String.html|java.lang.String]]. |
| ''names[0] = new String[3]; names[1] = new String[5]; names[2] = new String[4];'' |Για κάθε θέση του παραπάνω πίνακα δεσμεύουμε ένα νέο μονοδιάστατο πίνακα από [[https://docs.oracle.com/javase/8/docs/api/java/lang/String.html|java.lang.String]]. Οι νέοι πίνακες δεν έχουν απαραίτητα το ίδιο μέγεθος. |
| Προηγούμενο: [[java:objects| Δημιουργία Αντικειμένων]] | [[:toc | Περιεχόμενα ]] | Επόμενο: [[java:public_private_access_modifiers | Περιορισμός της πρόσβασης με τους προσδιοριστές private και public]] |