oop:introduction

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
Next revision Both sides next revision
oop:introduction [2015/07/05 07:24]
gthanos
oop:introduction [2015/07/05 09:37]
gthanos
Line 28: Line 28:
 Ανάλογα,​ στον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό,​ μία κλάση μπορεί να δώσει διαφοροποιημένα αντικείμενα. Κάθε αντικείμενο υλοποιείται από μία μέθοδο που καλείται κατασκευαστής (//​constructor//​). Ο κατασκευαστής της κλάσης υλοποιεί το κάθε αντικείμενο με βάση το σχέδιο της κλάσης μπορεί να κληθεί για διαφορετικά αντικείμενα με διαφορετικές παραμέτρους,​ οδηγώντας τελικά σε διαφοροποιημένα αντικείμενα ως προς τα χαρακτηριστικά τους. ​ Ανάλογα,​ στον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό,​ μία κλάση μπορεί να δώσει διαφοροποιημένα αντικείμενα. Κάθε αντικείμενο υλοποιείται από μία μέθοδο που καλείται κατασκευαστής (//​constructor//​). Ο κατασκευαστής της κλάσης υλοποιεί το κάθε αντικείμενο με βάση το σχέδιο της κλάσης μπορεί να κληθεί για διαφορετικά αντικείμενα με διαφορετικές παραμέτρους,​ οδηγώντας τελικά σε διαφοροποιημένα αντικείμενα ως προς τα χαρακτηριστικά τους. ​
  
-Mια κλάση μπορεί να έχει περισσότερους του ενός κατασκευαστές. ​ +Mία κλάση μπορεί να έχει ​**περισσότερους του ενός** κατασκευαστές. Οι κατασκευαστές ​είναι συναρτήσεις (μέθοδοι) που ​κάνουν τα εξής:
- +
-Οι κατασκευαστές κάνουν τα εξής:+
   * Δεσμεύουν την απαραίτητη μνήμη για το νέο αντικείμενο.   * Δεσμεύουν την απαραίτητη μνήμη για το νέο αντικείμενο.
   * Αρχικοποιούν το αντικείμενο με βάση τις αρχικές τιμές των παραμέτρων με τις οποίες καλείται ο κατασκευαστής.   * Αρχικοποιούν το αντικείμενο με βάση τις αρχικές τιμές των παραμέτρων με τις οποίες καλείται ο κατασκευαστής.
Line 56: Line 54:
   - κατεύθυνση κίνησης   - κατεύθυνση κίνησης
   - ταχύτητα περιστροφής των πεταλιών   - ταχύτητα περιστροφής των πεταλιών
-Παράλληλα η κλάση μας έχει και κάποιες συναρτήσεις για την μεταβολή της τιμής των παραπάνω μεταβλητών στις οποίες δεν θα επεκταθούμε σε αυτό το σημείο. Ας υποθέσουμε τώρα ότι θέλουμε να σχεδιάσουμε το ποδήλατο με ταχύτητες. Θα χρειαστεί να προσθέσουμε μία νέα μεταβλητή που αντιπροσωπεύει την θέση ​(αριθμό) ​της αλυσίδας στο γρανάζι. Η ιδιότητα της κληρονομικότητας μας επιτρέπει να δημιουργήσουμε τη νέα κλάση του ποδηλάτου με ταχύτητες,​ επεκτείνοντας την κλάση του κλασσικού ποδηλάτου και προσθέτοντας την επιπλέον μεταβλητή και ανάλογη λειτουργικότητα μέσω συναρτήσεων. Η κληρονομικότητα μας επιτρέπει να μην γράψουμε την νέα κλάση από την αρχή αλλά να πατήσουμε πάνω σε ένα υφιστάμενο σχέδιο.+Παράλληλαη κλάση μας ​θα πρέπει να έχει και κάποιες συναρτήσεις για την μεταβολή της τιμής των παραπάνω μεταβλητών στις οποίες δεν θα επεκταθούμε σε αυτό το σημείο. Ας υποθέσουμε τώρα ότι θέλουμε να σχεδιάσουμε το ποδήλατο με ταχύτητες. Θα χρειαστεί να προσθέσουμε μία νέα μεταβλητή που αντιπροσωπεύει την θέση της αλυσίδας στο γρανάζι ​μέσω ενός ακεραίου (π.χ. 1-5 για ένα ποδήλατο με 5 ταχύτητες). Η ιδιότητα της κληρονομικότητας μας επιτρέπει να δημιουργήσουμε τη νέα κλάση του ποδηλάτου με ταχύτητες,​ επεκτείνοντας την κλάση του κλασσικού ποδηλάτου και προσθέτοντας την επιπλέον μεταβλητή ​για την θέση της αλυσίδας στο γρανάζι ​και ανάλογη λειτουργικότητα μέσω συναρτήσεων. Η κληρονομικότητα μας επιτρέπει να μην γράψουμε την νέα κλάση από την αρχή αλλά να πατήσουμε πάνω σε ένα υφιστάμενο σχέδιο.
  
 Επεκτείνοντας την παραπάνω συλλογιστική μπορούμε να έχουμε πολλαπλές ιεραρχίες κλάσεων. Για παράδειγμα,​ από το ποδήλατο με ταχύτητες μπορεί να οριστεί το ποδήλατο για δύο επιβάτες με ταχύτητες ή το ποδήλατο για δύο επιβάτες με ταχύτητες και αμορτισέρ. Επεκτείνοντας την παραπάνω συλλογιστική μπορούμε να έχουμε πολλαπλές ιεραρχίες κλάσεων. Για παράδειγμα,​ από το ποδήλατο με ταχύτητες μπορεί να οριστεί το ποδήλατο για δύο επιβάτες με ταχύτητες ή το ποδήλατο για δύο επιβάτες με ταχύτητες και αμορτισέρ.
Line 64: Line 62:
 Για το **ποδήλατο με ταχύτητες** η κλάση **ποδήλατο** αποτελεί την γονική κλάση (__Super Classes__). Αντίστοιχα για το **ποδήλατο**,​ το **ποδήλατο με ταχύτητες** αποτελεί υποκλάση (__Sub Class__) αυτού. Για το **ποδήλατο με ταχύτητες** η κλάση **ποδήλατο** αποτελεί την γονική κλάση (__Super Classes__). Αντίστοιχα για το **ποδήλατο**,​ το **ποδήλατο με ταχύτητες** αποτελεί υποκλάση (__Sub Class__) αυτού.
  
-| Στο διπλανή εικόνα παρουσιάζεται εποπτικά ένα παράδειγμα κληρονομικότητας της κλάσης του ποδηλάτου. Από την γενική κλάση του ποδηλάτου προκύπτουν δύο επιμέρους κλάσεις **α)** το ποδήλατο για δύο επιβάτες (χωρίς ταχύτητες) **β)** το ποδήλατο με ταχύτητες. | {{:​oop:​bicycle-hierarchy.png?​300 |}} |+| Στο διπλανή εικόνα παρουσιάζεται εποπτικά ένα παράδειγμα κληρονομικότητας της κλάσης του ποδηλάτου. Από την γενική κλάση του ποδηλάτου προκύπτουν δύο επιμέρους κλάσεις **α)** το ποδήλατο για δύο επιβάτες (χωρίς ταχύτητες) **β)** το ποδήλατο με ταχύτητες. ​<WRAP todo>​Μπορείτε να προτείνετε κάποια άλλη ιεραρχία κλάσεων για κάποια άλλη οντότητα (π.χ. το αυτοκίνητο) σε αναλογία με αυτή που περιγράψαμε για το ποδήλατο;</​WRAP>​| {{:​oop:​bicycle-hierarchy.png?​300 |}} |
  
 ==== Διεπαφές - Interfaces ==== ==== Διεπαφές - Interfaces ====
Line 71: Line 69:
   * τα κουμπιά και η οθόνη του κινητού τηλεφώνου ή της τηλεόρασης ορίζουν τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης με την συσκευή. ​   * τα κουμπιά και η οθόνη του κινητού τηλεφώνου ή της τηλεόρασης ορίζουν τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης με την συσκευή. ​
   * Το πληκτρολόγιο,​ το ποντίκι και η οθόνη ορίζουν τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης με έναν επιτραπέζιο υπολογιστή.   * Το πληκτρολόγιο,​ το ποντίκι και η οθόνη ορίζουν τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης με έναν επιτραπέζιο υπολογιστή.
 +  * Η σέλα, το τιμόνι,​ τα πετάλια και τα φρένα ορίζουν τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης με ένα ποδήλατο.
  
-Ανάλογη είναι η λειτουργία της **διεπαφής** για τον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό. Ορίζουμε μία **διεπαφή**,​ ως ένα σύνολο από μεθόδους (δηλ τρόπους αλληλεπίδρασης με τα αντικείμενα),​ δίνοντας μόνο τους ορισμούς των μεθόδων,​ χωρίς την υλοποίηση τους. Εάν μία κλάση υλοποιεί ΟΛΕΣ τις μεθόδους μιας διεπαφής,​ τότε η κλάση είναι σύμφωνη με την συγκεκριμένη διεπαφή. Ο τρόπος που υλοποιεί κάθε κλάση τις μεθόδους της διεπαφήςείναι εσωτερικό θέμα της κλάσης και δεν ελέγχεται από την διεπαφή. Επιπλέον,​ μία κλάση μπορεί να υλοποιεί μία ή περισσότερες διεπαφές.+Ανάλογη είναι η λειτουργία της **διεπαφής** για τον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό. Ορίζουμε μία **διεπαφή**,​ ως ένα σύνολο από μεθόδους (δηλ τρόπους αλληλεπίδρασης με τα αντικείμενα),​ δίνοντας μόνο τους ορισμούς των μεθόδων,​ χωρίς την υλοποίηση τους. Εάν μία κλάση υλοποιεί ΟΛΕΣ τις μεθόδους μιας διεπαφής,​ τότε η κλάση είναι σύμφωνη με την συγκεκριμένη διεπαφή. Ο τρόπος που υλοποιεί κάθε κλάση τις μεθόδους της διεπαφής είναι εσωτερικό θέμα της κλάσης και δεν ελέγχεται από την διεπαφή. Επιπλέον,​ μία κλάση μπορεί να υλοποιεί μία ή περισσότερες διεπαφές.
  
 Ας υποθέσουμε ότι ορίζεται η διεπαφή ''​MotorPropelled''​ η οποία περιγράφει ένα σύνολο μεθόδων που πρέπει να υλοποιούνται από μία κλάση προκειμένου τα αντικείμενα της κλάσης αυτής να είναι ''​MotorPropelled''​ (δηλαδή να κινούνται και με χρήση μηχανής εσωτερικής καύσης). Ας υποθέσουμε ότι οι μέθοδοι που χρειαζόμαστε είναι οι παρακάτω:​ Ας υποθέσουμε ότι ορίζεται η διεπαφή ''​MotorPropelled''​ η οποία περιγράφει ένα σύνολο μεθόδων που πρέπει να υλοποιούνται από μία κλάση προκειμένου τα αντικείμενα της κλάσης αυτής να είναι ''​MotorPropelled''​ (δηλαδή να κινούνται και με χρήση μηχανής εσωτερικής καύσης). Ας υποθέσουμε ότι οι μέθοδοι που χρειαζόμαστε είναι οι παρακάτω:​
Line 81: Line 80:
   * addFuel   * addFuel
  
-Αν οποιαδήποτε κλάση υλοποιεί τις παραπάνω μεθόδους τότε μπορούμε να πούμε ότι υλοποιεί το συγκεκριμένο interface, δηλ τα αντικείμενα της κλάσης αυτής είναι MotorPropelled. Η νέα κλάση μπορεί να είναι κάποια υποκλάση μιας ήδη γνωστής κλάσης (π.χ. μία υποκλάση της κλάσης ​''​Bicycle''​) αλλά μπορεί να είναι και οποιαδήποτε άλλη κλάση αυτοκινούμενου οχήματος ακόμη και μία κλάση που ορίζεται εξ' αρχής. ​+Αν οποιαδήποτε κλάση υλοποιεί τις παραπάνω μεθόδους τότε μπορούμε να πούμε ότι υλοποιεί το συγκεκριμένο interface, δηλ τα αντικείμενα της κλάσης αυτής είναι ​//MotorPropelled//. Η νέα κλάση μπορεί να είναι κάποια υποκλάση μιας ήδη γνωστής κλάσης (π.χ. μία υποκλάση της κλάσης ​//Bicycle//) αλλά μπορεί να είναι και οποιαδήποτε άλλη κλάση αυτοκινούμενου οχήματος ακόμη και μία κλάση που ορίζεται εξ' αρχής. ​
  
 Στον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό,​ όσες κλάσεις υλοποιούν όλες τις παραπάνω μεθόδους,​ υλοποιούν συνολικά το interface. Ως εκ τούτου υποστηρίζουν τις ιδιότητες του interface αυτού. Στον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό,​ όσες κλάσεις υλοποιούν όλες τις παραπάνω μεθόδους,​ υλοποιούν συνολικά το interface. Ως εκ τούτου υποστηρίζουν τις ιδιότητες του interface αυτού.
- 
  
 ==== Πλεονεκτήματα του Αντικ/​στραφούς Προγραμματισμού ==== ==== Πλεονεκτήματα του Αντικ/​στραφούς Προγραμματισμού ====
oop/introduction.txt · Last modified: 2017/02/16 08:34 by gthanos