oop:introduction

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
Next revision Both sides next revision
oop:introduction [2015/02/18 12:54]
gthanos [Διεπαφές - Interfaces]
oop:introduction [2015/02/18 13:06]
gthanos [Διεπαφές - Interfaces]
Line 69: Line 69:
  
 Τα αντικείμενα στον πραγματικό κόσμο ορίζουν την διεπαφή τους με τον έξω κόσμο μέσα από συγκεκριμένα εργαλεία που καταλήγουν σε συγκεκριμένες πράξεις. Για παράδειγμα, ​ Τα αντικείμενα στον πραγματικό κόσμο ορίζουν την διεπαφή τους με τον έξω κόσμο μέσα από συγκεκριμένα εργαλεία που καταλήγουν σε συγκεκριμένες πράξεις. Για παράδειγμα, ​
-  * τα κουμπιά ​του υπολογιστή ή του κινητού τηλεφώνου ή της τηλεόρασης ορίζουν τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης με την συσκευή.  +  * τα κουμπιά ​και η οθόνη ​του κινητού τηλεφώνου ή της τηλεόρασης ορίζουν τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης με την συσκευή.  
-  * το τιμόνι του ποδηλάτου ορίζει την πορεία του και η ταχύτητα ​κίνησης ​των πεταλιών ορίζει την ταχύτητα κίνησης του ποδηλάτου στον δρόμο.+  * Το πληκτρολόγιο, το ποντίκι και η οθόνη ορίζουν τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης ​με έναν επιτραπέζιο υπολογιστή.
  
-Ανάλογη είναι η λειτουργία της **διεπαφής** για τον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό. Ορίζουμε μία **διεπαφή**,​ ως ένα σύνολο από μεθόδους,​ δίνοντας μόνο τους ορισμούς των μεθόδων,​ χωρίς την υλοποίηση τους. Εάν μία κλάση υλοποιεί ΟΛΕΣ τις μεθόδους μιας διεπαφής,​ τότε η κλάση είναι σύμφωνη με την συγκεκριμένη διεπαφή. Ο τρόπος που υλοποιεί κάθε κλάση τις μεθόδους της διεπαφής,​ είναι εσωτερικό θέμα της κλάσης και δεν ελέγχεται από την διεπαφή. Επιπλέον,​ μία κλάση μπορεί να υλοποιεί μία ή περισσότερες διεπαφές.+Ανάλογη είναι η λειτουργία της **διεπαφής** για τον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό. Ορίζουμε μία **διεπαφή**,​ ως ένα σύνολο από μεθόδους ​(δηλ τρόπους αλληλεπίδρασης με τα αντικείμενα), δίνοντας μόνο τους ορισμούς των μεθόδων,​ χωρίς την υλοποίηση τους. Εάν μία κλάση υλοποιεί ΟΛΕΣ τις μεθόδους μιας διεπαφής,​ τότε η κλάση είναι σύμφωνη με την συγκεκριμένη διεπαφή. Ο τρόπος που υλοποιεί κάθε κλάση τις μεθόδους της διεπαφής,​ είναι εσωτερικό θέμα της κλάσης και δεν ελέγχεται από την διεπαφή. Επιπλέον,​ μία κλάση μπορεί να υλοποιεί μία ή περισσότερες διεπαφές.
  
-Επανερχόμενοι στο παράδειγμα του ποδηλάτου,​ ας υποθέσουμε ότι ορίζεται η διεπαφή ''​MotorPropelled''​ η οποία περιγράφει ένα σύνολο μεθόδων που πρέπει να υλοποιούνται από μία κλάση προκειμένου τα αντικείμενα τις κλάσης αυτής να είναι ''​MotorPropelled''​ (δηλαδή να κινούνται και με χρήση μηχανής εσωτερικής καύσης). Ας υποθέσουμε ότι οι μέθοδοι που χρειαζόμαστε είναι οι παρακάτω +Ας υποθέσουμε ότι ορίζεται η διεπαφή ''​MotorPropelled''​ η οποία περιγράφει ένα σύνολο μεθόδων που πρέπει να υλοποιούνται από μία κλάση προκειμένου τα αντικείμενα της κλάσης αυτής να είναι ''​MotorPropelled''​ (δηλαδή να κινούνται και με χρήση μηχανής εσωτερικής καύσης). Ας υποθέσουμε ότι οι μέθοδοι που χρειαζόμαστε είναι οι παρακάτω: 
-  * %%engineStart%% +  * engineStart 
-  * %%engineStop%% +  * engineStop 
-  * %%accelerate%% +  * accelerate 
-  * %%applyBrake%%+  * getFuelConsumption 
 +  * addFuel
  
-<WRAP tip> Στη γλώσσα Java o μεταγλωτιστής απαιτεί τη υλοποίηση ​όλων των ​μεθόδων ​που ορίζει η διεπαφή από την κλάση ​που την υλοποιεί</​WRAP>​+Αν οποιαδήποτε κλάση υλοποιεί τις παραπάνω ​μεθόδους ​τότε μπορούμε να πούμε ότι υλοποιεί το συγκεκριμένο interface, δηλ τα αντικείμενα της κλάσης αυτής ​είναι MotorPropelled. Η νέα κλάση μπορεί να είναι κάποια υποκλάση μιας ήδη γνωστής κλάσης (π.χ. μία ​υποκλάση της κλάσης ''​Bicycle''​) αλλά μπορεί να είναι και οποιαδήποτε άλλη κλάση ​αυτοκινούμενου οχήματος ακόμη και μία κλάση ​που ορίζεται εξ' αρχής
  
-Για παράδειγμα ​στη γλώσσα Java μπορεί ​να οριστεί η παρακάτω διεπαφή+Στον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό, όσες κλάσεις υλοποιούν όλες τις παραπάνω μεθόδους,​ υλοποιούν ​συνολικά ​το interface. Ως εκ τούτου υποστηρίζουν ​τις ιδιότητες του interface ​αυτού.
  
-<code java> 
-interface Bicycle {  
-  void changeCadence(int newValue); ​ 
-  void changeGear(int newValue); ​ 
-  void speedUp(int increment); ​ 
-  void applyBrakes(int decrement); ​ 
-} 
-</​code>​ 
- 
-Η παρακάτω κλάση υλοποιεί το interface Bicycle ως εξής: 
- 
-<code java> 
-class ACMEBicycle implements Bicycle { 
- 
-    int cadence = 0; int speed = 0; int gear = 1; 
-    
-    void changeCadence(int newValue) { 
-         ​cadence = newValue; 
-    } 
-    void changeGear(int newValue) { 
-         gear = newValue; 
-    } 
-    void speedUp(int increment) { 
-         speed = speed + increment; ​   
-    } 
-    void applyBrakes(int decrement) { 
-         speed = speed - decrement; 
-    } 
-    void printStates() { 
-         ​System.out.println("​cadence:"​ + 
-             ​cadence + " speed:"​ +  
-             speed + " gear:" + gear); 
-    } 
-} 
-</​code>​ 
  
 ==== Πλεονεκτήματα του Αντικ/​στραφούς Προγραμματισμού ==== ==== Πλεονεκτήματα του Αντικ/​στραφούς Προγραμματισμού ====
oop/introduction.txt · Last modified: 2017/02/16 08:34 by gthanos