oop:introduction

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
Next revision Both sides next revision
oop:introduction [2015/01/20 13:15]
gthanos [Κατασκευαστές της Κλάσης (Class Constructors)]
oop:introduction [2015/01/20 13:55]
gthanos [Κληρονομικότητα]
Line 42: Line 42:
   - **Kατασκευαστές αντικειμένων**.   - **Kατασκευαστές αντικειμένων**.
   - **Μεθόδους** (συναρτήσεις στην γλώσσα C)   - **Μεθόδους** (συναρτήσεις στην γλώσσα C)
 +
 +==== Κληρονομικότητα ====
 +
 +Στον πραγματικό κόσμο πολλά πράγματα μοιράζονται κοινά χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα:​
 +  * Υπάρχουν επιμέρους τύποι ποδηλάτων,​ όπως mountain, street, bmx κλπ
 +  * Υπάρχουν επιμέρους τύποι αυτοκινήτων,​ sport, 4x4, sedan, coupe, supercars, luxury cars.
 +
 +Γενικά,​ μπορούμε να ορίσουμε κλάσεις που περιγράφουν γενικότερες έννοιες και στην συνέχεια να τις εξειδικεύσουμε περιγράφοντας έννοιες πιο ειδικές. Για παράδειγμα,​ για ένα τζιπ επιβατικό αυτοκίνητο μπορεί να οριστεί η παρακάτω ιεραρχία.
 +
 +//​**Αυτοκινούμενο όχημα** --> **Τετράτροχο αυτοκινούμενο όχημα** --> **Επιβατικό τετράτροχο αυτοκινούμενο όχημα** -> **Επιβατικό τετράτροχο αυτοκινούμενο όχημα για χρήση εκτός δρόμου (τζιπ)** --> **Επιβατικό τετράτροχο αυτοκινούμενο όχημα για χρήση εκτός δρόμου (τζιπ) - συγκεκριμένο μοντέλο **//.
 +
 +Με βάση την παραπάνω ιεραρχία,​ μπορούμε να ορίσουμε την αρχική κλάση του αυτοκινούμενου οχήματος,​ την οποία στη συνέχεια να εξειδικεύσουμε σε πιο ειδικές κλάσεις. Οι γλώσσες αντικειμενοστραφούς προγραμματισμού δίνουν την δυνατότητα να δημιουργηθούν ιεραρχίες κλάσεων (//​σχεδίων//​),​ όπου οι πιο ειδικές κλάσεις (**υποκλάσεις - __Sub Classes__**) κληρονομούν τα χαρακτηριστικά των **γονικών (__Super Classes__)** κλάσεων,​ τα οποία εξειδικεύουν περαιτέρω. ​
 +
 +| Στο διπλανή εικόνα παρουσιάζεται το παράδειγμα κληρονομικότητας της κλάσης του ποδηλάτου. Από την γενική κλάση του ποδηλάτου προκύπτουν δύο επιμέρους κλάσεις **α)** το ποδήλατο για δύο επιβάτες **β)** το ποδήλατο με ταχύτητες. | {{:​oop:​bicycle-hierarchy.png?​200 |}} |
 +
 +==== Διεπαφές - Interfaces ====
 +
 +Τα αντικείμενα στον πραγματικό κόσμο ορίζουν την διεπαφή τους με τον έξω κόσμο μέσα από συγκεκριμένα εργαλεία που καταλήγουν σε συγκεκριμένες πράξεις. Για παράδειγμα, ​
 +  * τα κουμπιά του υπολογιστή ή του κινητού τηλεφώνου ή της τηλεόρασης ορίζουν τις δυνατότητες αλληλεπίδρασης με την συσκευή. ​
 +  * το τιμόνι του ποδηλάτου ορίζει την πορεία του και η ταχύτητα κίνησης των πεταλιών ορίζει την ταχύτητα κίνησης του ποδηλάτου στον δρόμο.
 +
 +Ανάλογη είναι η λειτουργία της Διεπαφής για τον αντικειμενοστραφή προγραμματισμό. Ορίζουμε μία **διεπαφή**,​ ως ένα σύνολο από μεθόδους,​ δίνοντας μόνο τους ορισμούς των μεθόδων,​ χωρίς την υλοποίηση τους. Εάν μία κλάση υλοποιεί ΟΛΕΣ τις μεθόδους μιας διεπαφής,​ τότε η κλάση είναι σύμφωνη με την συγκεκριμένη διαπεφή. Ο τρόπος που υλοποιεί κάθε κλάση τις μεθόδους της διεπαφής,​ είναι εσωτερικό θέμα της κλάσης και δεν ελέγχεται από την διεπαφή. Επιπλέον,​ μία κλάση μπορεί να υλοποιεί μία ή περισσότερες διεπαφές.
 +
 +
 +
  
  
oop/introduction.txt · Last modified: 2017/02/16 08:34 by gthanos