java:inheritance

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
Next revision Both sides next revision
java:inheritance [2015/02/13 13:39]
gthanos
java:inheritance [2016/02/12 14:17]
gthanos
Line 5: Line 5:
 {{  :​java:​super_sub_class.jpg ​ | }} {{  :​java:​super_sub_class.jpg ​ | }}
  
-<WRAP info> +Όπως φαίνεται και στο παραπάνω σχήμα μία κλάση (//​subclass//​) μπορεί να κληρονομεί __**ΜΟΝΟ ΜΙΑ**__ άλλη κλάση. Αντίστροφα μία κλάση (//​superclass//​) μπορεί να κληρονομείται από ​πολλές διαφορετικές κλάσεις. Παρακάτω δίνουμε ​ένα ​παράδειγμα κληρονομικότητας ​όπου ​η κλάση ''​MountainBike'' ​αποτελεί εξειδίκευση της κλάσης ''​Bicycle''​.
-ΌΛΕΣ οι κλάσεις στην Java κληρονομούν την βασική κλάση [[http://​docs.oracle.com/​javase/​7/​docs/​api/​java/​lang/​Object.html | Object]]. Για παράδειγμα,​ η κλάση [[http://​docs.oracle.com/​javase/​7/​docs/​api/​java/​lang/​String.html| String]] κληρονομεί την κλάση Object. +
- +
-Την κλάση [[http://​docs.oracle.com/​javase/​7/​docs/​api/​java/​lang/​Object.html | Object]] θα την αναλύσουμε στη συνέχεια. +
-</​WRAP>​ +
- +
-Όπως φαίνεται και στο παραπάνω σχήμα μία κλάση (//​subclass//​) μπορεί να κληρονομεί __**ΜΟΝΟ ΜΙΑ**__ άλλη κλάση. Αντίστροφα μία κλάση (//​superclass//​) μπορεί να κληρονομεί πολλές διαφορετικές κλάσεις. Παρακάτω δίνουμε ​το παράδειγμα κληρονομικότητας που ​παρουσιάσαμε νωρίτερα ελαφρά παραλλαγμένο.+
  
 <code java Bicycle.java>​ <code java Bicycle.java>​
Line 105: Line 99:
 ===== Implicit και Explicit Casting of Objects ===== ===== Implicit και Explicit Casting of Objects =====
  
 +Σε συνέχεια του προηγούμενου παραδείγματος κληρονομικότητας μπορούμε να γράψουμε
 +
 +<code java>
 +MountainBike myBike = new MountainBike();​
 +</​code>​
 +
 +Από την παραπάνω δήλωση η μεταβλητή ''​myBike''​ είναι τύπου ''​MountainBike''​. Επειδή όμως ο τύπος ''​MountainBike''​ κληρονομεί από την μεταβλητή ''​Bicycle''​ η συγκεκριμένη μεταβλητή είναι και τύπου Bicycle. Επομένως θα μπορούσαμε να γράψουμε
 +
 +<code java>
 +Bicycle myBicycle = myBike;
 +   //ή
 +Βicycle yourBicycle = new MountainBike();​
 +</​code>​
 +
 +Την παραπάνω ανάθεση την ονομάζουμε //Implicit Casting// διότι αναθέτουμε μία μεταβλητή ενός τύπου δεδομένων (''​myBike''​) σε μία μεταβλητή γονικού τύπου δεδομένων (''​myBicycle''​),​ χωρίς type casting.
 +
 +Ας δοκιμάσουμε το ανάποδο παράδειγμα τώρα
 +
 +<code java>
 +Bycycle myBicycle = new Bicycle();
 +MountainBike myBike = myBicycle;
 +</​code>​
 +
 +Σε αυτή την περίπτωση ο compiler διαμαρτύρεται,​ διότι η μεταβλητή ''​myBicycle''​ είναι τύπου ''​Bicycle''​ και δεν είναι απαραίτητο ότι είναι και τύπου ''​MountainBike''​. Αν θέλουμε να ξεπεράσουμε το παραπάνω πρόβλημα θα πρέπει να γράψουμε το εξής:
 +
 +<code java>
 +Bycycle myBicycle = new Bicycle();
 +MountainBike myBike = (MountainBike) myBicycle;
 +</​code>​
 +
 +Εδώ ενημερώνουμε τον compiler ότι η μεταβλητή ''​myBicycle''​ είναι και τύπου ''​MountainBike'',​ λαμβάνοντας ο προγραμματιστής την ευθύνη ότι κάτι τέτοιο ισχύει. Εάν δεν ισχύει κάτι τέτοιο κατά την εκτέλεση του προγράμματος θα παραχθεί μία εξαίρεση (exception)*. Θα δούμε πιο κάτω τι είναι και πως διαχειριζόμαστε τις εξαιρέσεις.
 +
 +Ένας πιο ασφαλής τρόπος για να επαναλάβουμε τον παραπάνω κώδικα,​ χωρίς να παραχθεί εξαίρεση είναι ο εξής:
 +
 +<code java>
 +Bycycle myBicycle = new Bicycle();
 +MountainBike myBike;
 +if (myBicycle instanceof MountainBike) {
 +    myBike = (MountainBike)myBicycle;​
 +}
 +</​code>​
 +
 +===== Final Κλάσεις και Μέθοδοι =====
 +
 +Μπορείτε να δηλώσετε μία ή περισσότερες μεθόδους μία κλάσης ως //final//. Δηλώνοντας μία μέθοδο ως final η μέθοδος αυτή δεν μπορεί να επαναοριστεί σε μία υποκλάση της κλάσης αυτής. Ο συχνότερος λόγος για να δηλώσετε μία μέθοδο ως //final// είναι αν η υλοποίηση της μεθόδου δεν πρέπει να αλλάξει. Ένα παράδειγμα είναι το παρακάτω:​
 +
 +<code java>
 +class ChessAlgorithm {
 +    enum ChessPlayer { WHITE, BLACK }
 +    ...
 +    final ChessPlayer getFirstPlayer() {
 +        return ChessPlayer.WHITE;​
 +    }
 +    ...
 +}
 +</​code>​
  
 +Γενικότερα,​ μέθοδοι που καλούνται από τους κατασκευαστές της κλάσης __θα πρέπει__ να ορίζονται ως //final// καθώς αν αλλάζουν την υλοποίηση τους σε υποκλάσεις μπορούν να δημιουργηθούν προβλήματα ως προς την ορθή αρχικοποίηση των μεταβλητών της κλάσης.
  
 +Τέλος, μπορείτε να προσδιορίσετε μία κλάση ως //final//, όταν θέλετε να δηλώσετε ότι η συγκεκριμένη κλάση δεν πρέπει να έχει υποκλάσεις. Ένα παράδειγμα τέτοια κλάσης είναι η κλάση [[http://​docs.oracle.com/​javase/​7/​docs/​api/​java/​lang/​String.html | String]] της standard βιβλιοθήκης της Java.
  
 +|Προηγούμενο:​ [[ :​java:​interfaces | Διεπαφές ]] | Επόμενο:​ [[ :​java:​multiple_inheritance | Κληρονομικότητα πολλαπλών γονικών κλάσεων ]]|
  
java/inheritance.txt · Last modified: 2016/03/31 08:25 by doufexi