java:exceptions_intro

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
Next revision Both sides next revision
java:exceptions_intro [2015/02/27 20:59]
ckonstantas
java:exceptions_intro [2015/03/02 07:53]
gthanos [Exception Handler]
Line 1: Line 1:
-====== Τι είναι η εξαίρεση(exception); ======+====== Τι είναι η εξαίρεση (Exception); ======
 Όπως αναφέρει και το όνομα της συγκεκριμένης ενότητας,​ θα αναφερθούμε σε έναν μηχανισμό ο οποίος διαχειρίζεται γεγονότα τα οποία δεν ανήκουν στην κανονική εκτέλεση του προγράμματος αλλά συμβαίνουν απροσδόκητα. Για να διασφαλίσουμε οτι το πρόγραμμά μας θα συνεχίσει την εκτέλεσή του ακόμη και αν συμβεί ένα απροσδόκητο γεγονός,​ χρησιμοποιούμε τον μηχανισμό των **εξαιρέσεων(exceptions)**. Όπως αναφέρει και το όνομα της συγκεκριμένης ενότητας,​ θα αναφερθούμε σε έναν μηχανισμό ο οποίος διαχειρίζεται γεγονότα τα οποία δεν ανήκουν στην κανονική εκτέλεση του προγράμματος αλλά συμβαίνουν απροσδόκητα. Για να διασφαλίσουμε οτι το πρόγραμμά μας θα συνεχίσει την εκτέλεσή του ακόμη και αν συμβεί ένα απροσδόκητο γεγονός,​ χρησιμοποιούμε τον μηχανισμό των **εξαιρέσεων(exceptions)**.
  
 Το βασικό πλεονέκτημα που μας προσδίδει η χρήση των εξαιρέσεων είναι το γεγονός οτι μπορούμε να επιλέξουμε σε ποιο σημείο ακριβώς θα διαχειριστούμε την εξαίρεση που έχει προκύψει. Το βασικό πλεονέκτημα που μας προσδίδει η χρήση των εξαιρέσεων είναι το γεγονός οτι μπορούμε να επιλέξουμε σε ποιο σημείο ακριβώς θα διαχειριστούμε την εξαίρεση που έχει προκύψει.
  
-===== Αντικείμενο της εξαίρεσης(exception object) =====+====== Αντικείμενο της εξαίρεσης(exception object) ​======
 Οτιδήποτε υπάρχει στην γλώσσα Java δεν είναι κάτι διαφορετικό απο αντικείμενο. Έτσι, ακόμη και οι εξαιρέσεις που μπορούν να προκληθούν,​ παράγουν ένα αντικείμενο το οποίο περιέχει όλες τις πληροφορίες που έχουν να κάνουν με το λάθος το οποίο έχει προκύψει όπως ο τύπος του λάθους και την κατάσταση που βρισκόταν το σύστημα όταν έγινε το λάθος αυτό. Οτιδήποτε υπάρχει στην γλώσσα Java δεν είναι κάτι διαφορετικό απο αντικείμενο. Έτσι, ακόμη και οι εξαιρέσεις που μπορούν να προκληθούν,​ παράγουν ένα αντικείμενο το οποίο περιέχει όλες τις πληροφορίες που έχουν να κάνουν με το λάθος το οποίο έχει προκύψει όπως ο τύπος του λάθους και την κατάσταση που βρισκόταν το σύστημα όταν έγινε το λάθος αυτό.
  
Line 18: Line 18:
       int y;       int y;
       int result;       int result;
 +      Scanner input = new Scanner(System.in);​
  
       System.out.print( "Enter first integer: " );       System.out.print( "Enter first integer: " );
Line 28: Line 29:
       ​       ​
       System.out.printf( "​Product is %d\n", result );       System.out.printf( "​Product is %d\n", result );
 +   }
 } }
 </​code>​ </​code>​
Line 42: Line 44:
   - να αντιμετωπίσουμε το λάθος έτσι ώστε το πρόγραμμά μας να επιστρέψει σε μια σωστή κατάσταση.   - να αντιμετωπίσουμε το λάθος έτσι ώστε το πρόγραμμά μας να επιστρέψει σε μια σωστή κατάσταση.
  
-==== Try - catch block ====+====== Try - catch block ======
 Στην προηγούμενη υποενότητα αναφερθήκαμε συνοπτικά στο αντικείμενο της εξαίρεσης. Δεν αναφερθήκαμε όμως στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τις εξαιρέσεις και πως τις χειριζόμαστε. ​ Στην προηγούμενη υποενότητα αναφερθήκαμε συνοπτικά στο αντικείμενο της εξαίρεσης. Δεν αναφερθήκαμε όμως στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τις εξαιρέσεις και πως τις χειριζόμαστε. ​
  
 Τονίσαμε οτι η εξαίρεση είναι εκτός της καθορισμένης λειτουργίας του προγράμματος και όταν προκύπτουν δημιουργούν ένα γεγονός(event). Όπως και τα υπόλοιπα γεγονότα που υπάρχουν στην java έτσι και αυτό το γεγονός χρειάζεται έναν χειριστή που θα φροντίσει για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί όταν προκύψει ένα τέτοιο γεγονός. ​ Τονίσαμε οτι η εξαίρεση είναι εκτός της καθορισμένης λειτουργίας του προγράμματος και όταν προκύπτουν δημιουργούν ένα γεγονός(event). Όπως και τα υπόλοιπα γεγονότα που υπάρχουν στην java έτσι και αυτό το γεγονός χρειάζεται έναν χειριστή που θα φροντίσει για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί όταν προκύψει ένα τέτοιο γεγονός. ​
  
-=== Exception Handler ===+==== Exception Handler ​====
 Κάθε τμήμα του κώδικα που υπάρχει περίπτωση να πυροδοτήσει μια εξαίρεση θα πρέπει να την εμπερικλείουμε σε ένα try block. Το block αυτό του κώδικα θα περιγράφει τον τρόπο αντιμετώπισης της κάθε πιθανής εξαίρεσης που μπορεί να προκύψει. Ο ορισμός του block είναι ο εξής: Κάθε τμήμα του κώδικα που υπάρχει περίπτωση να πυροδοτήσει μια εξαίρεση θα πρέπει να την εμπερικλείουμε σε ένα try block. Το block αυτό του κώδικα θα περιγράφει τον τρόπο αντιμετώπισης της κάθε πιθανής εξαίρεσης που μπορεί να προκύψει. Ο ορισμός του block είναι ο εξής:
  
Line 64: Line 66:
 Ο τρόπος με τον οποίον λειτουργεί είναι ο εξής. Όταν προκύψει ένα αντικείμενο εξαίρεσης,​ θα εκτελέσει το πρώτο μπλοκ το οποίο ταιριάζει με τον τύπο που περιγράφεται στα ορίσματα (στην προκειμένη περίπτωση ExceptionType). Συνεπώς θα συγκρίνει τον τύπο της εξαίρεσης που προέκυψε με όλους τους τύπους ,με τη σειρά έναν προς έναν, που υπάρχουν σαν παράμετροι στα catch blocks, μέχρι να βρεί κάποιο ταίριασμα και να πραγματοποιήσει τον κώδικα που είναι μέσα στο block. Ο τρόπος με τον οποίον λειτουργεί είναι ο εξής. Όταν προκύψει ένα αντικείμενο εξαίρεσης,​ θα εκτελέσει το πρώτο μπλοκ το οποίο ταιριάζει με τον τύπο που περιγράφεται στα ορίσματα (στην προκειμένη περίπτωση ExceptionType). Συνεπώς θα συγκρίνει τον τύπο της εξαίρεσης που προέκυψε με όλους τους τύπους ,με τη σειρά έναν προς έναν, που υπάρχουν σαν παράμετροι στα catch blocks, μέχρι να βρεί κάποιο ταίριασμα και να πραγματοποιήσει τον κώδικα που είναι μέσα στο block.
  
-Ας δούμε ένα μικρό τμήμα κώδικα που εντοπίζει ένα είδος εξαίρεσης.+Ας δούμε ένα μικρό τμήμα κώδικα που εντοπίζει ένα είδος εξαίρεσης ​το οποίο συναντήσαμε και παραπάνω:​ 
 + 
 +<code java TestDivideByZero.java> 
 +import java.io.*;​ 
 +import java.util.Scanner;​ 
 +public class TestDivideByZero { 
 +  
 +   ​public static void main (String[] args) { 
 +      int x; 
 +      int y; 
 +      int result; 
 +   Scanner input = new Scanner(System.in);​ 
 + 
 +      System.out.print( "Enter first integer: " ); 
 +      x = input.nextInt();​ 
 + 
 +      System.out.print( "Enter second integer: " ); 
 +      y = input.nextInt();​ 
 +       
 +      try { 
 +           ​result = x/y; 
 +    ​System.out.printf( "​Product is %d\n", result ); 
 +      } catch (ArithmeticException ae) { 
 +           ​System.out.println("​ArithmeticException occured!"​);​ 
 +           if(y == 0){ 
 +              System.out.println("​Division by zero in particular"​);​ 
 +           } 
 +      } 
 +    
 +   } 
 +
 +</​code>​ 
 + 
 +Όπως βλέπουμε έχουμε το προηγούμενο παράδειγμα,​ εμπλουτισμένο όμως με κάποιον χειριστή(handler) ο οποίος θα αναγνωρίσει οτι υπάρχει κάποια διαίρεση με το 0 και έτσι θα ενημερώσει τον χρήστη. 
 + 
 +==== Finaly Block ==== 
 +Εκτός απο τα catch blocks, μπορούμε να έχουμε ένα finaly block το οποίο θα εκτελεστεί //​**πάντα**//​. Ακόμη και σε περίπτωση που προκύψει μια εξαίρεση ενός τύπου που δεν έχουμε φροντίσει να συμπεριλάβουμε,​ το finaly block θα εκτελεστεί. 
  
 <code java> <code java>
 try { try {
 +
 +  File file = new File ("​C:/​Users/​Me/​Desktop/​directory/​file.txt"​);​
 +  PrintWriter printWriter = new PrintWriter ("​file.txt"​);​
 +  printWriter.println ("​hello"​);​
 +  printWriter.close ();
  
 } catch (IndexOutOfBoundsException e) { } catch (IndexOutOfBoundsException e) {
Line 73: Line 117:
 } catch (IOException e) { } catch (IOException e) {
     System.err.println("​Caught IOException:​ " + e.getMessage());​     System.err.println("​Caught IOException:​ " + e.getMessage());​
 +}finally {
 +    if (out != null) { 
 +        System.out.println("​Closing PrintWriter"​);​
 +        out.close(); ​
 +    } else { 
 +        System.out.println("​PrintWriter not open"​);​
 +    } 
 +
 +
 +</​code>​
 +
 +Επίσης,​ ένας λόγος που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το finaly είναι για να συμπεριλάβουμε κώδικα που θέλουμε να εκτελεστεί για όλες τις εξαιρέσεις όπως για παράδειγμα να κλείσουμε ελεγχόμενα το πρόγραμμα.
 +
 +Στο παραπάνω παράδειγμα υπάρχει ολοκληρωμένο ένα μικρό τμήμα κώδικα που ανοίγει ένα αρχείο,​ γράφει κάτι και μετά το κλείνει.
 +====== Χειρισμός της εξαίρεσης σε υψηλότερο επίπεδο ======
 +Στην προηγούμενη ενότητα δείξαμε πως μπορούμε να χειριστούμε μια εξαίρεση όταν προκύπτει. Υπάρχει ένας μηχανισμός που μας επιτρέπει να μην χειριστούμε την εξαίρεση στο σημείο που προκύπτει αλλά στο σημείο που καλείται η μέθοδος μεσα στην οποία θα προκύψει μια εξαίρεση.
 +
 +Σε προηγούμενο παράδειγμα αναφερθήκαμε στη PrintWriter class και βάλαμε ένα try-catch block για να διαχειριστούμε τη πιθανή δημιουργία μας εξαίρεσης. ​
 +
 +<code java>
 +
 +public void writeToFile() throws IOException,​IndexOutOfBoundsException{
 +
 +  File file = new File ("​C:/​Users/​Me/​Desktop/​directory/​file.txt"​);​
 +  PrintWriter printWriter = new PrintWriter ("​file.txt"​);​
 +  printWriter.println ("​hello"​);​
 +  printWriter.close ();
 +
 +
 } }
  
 </​code>​ </​code>​
  
-Μπορούμε ​να καταλάβουμε ποιο είναι ​το πρώτο είδος ​εξαίρεσης ​που θα εντοπίσει; Είναι ​η εξαίρεση που προκύπτει ​όταν βγαίνουμε εκτός ορίων ​του πίνακα! Παρατηρούμε όμως οτι υπάρχει ​και ένα επιπλέον ​block που καλύπτει και τις εξαιρέσεις που μπορούν να προκύψουν απο την είσοδο ή την έξοδο στοιχείων (παράδειγμα: προσπαθούμε να ανοίξουμε ένα αρχείο που δεν υπάρχει).+Στον παραπάνω κώδικα ​βλέπουμε ​την ​περίπτωση στην ​οποία δεν διαχειριζόμαστε την ​εξαίρεση ​εντός της μεθόδου writeToFile ​αλλά αφήνουμε να διαχειριστεί τις ​εξαιρέσεις ​που ​μπορούν να προκύψουν,​ αυτός που θα καλέσει τη μέθοδο writeToFile. Το μόνο που έχουμε ​να κάνουμε,​ είναι να βάλουμε ​τη δεσμευμένη λέξη **throws** ​και δίπλα ​όλες τις εξαιρέσεις που μπορούν ​να προκύψουν εντός της μεθόδου ​και θέλουμε να τις χειριστούμε
 + 
 +====== Πυροδότηση ​μιας εξαίρεσης ====== 
 +Στις προηγούμενες ενότητες είδαμε τον τρόπο με τον οποίο ​χειριζόμαστε μια εξαίρεση. Μέχρι αυτό το σημείο έχουμε αναφερθεί σε εξαιρέσεις ​που παρέχονται απο κλάσεις του συστήματος. Πως όμως δημιουργούνται αυτές οι εξαιρέσεις ​και ​πως και εμείς ​μπορούμε να καλέσουμε μια εξαίρεση;​ 
 + 
 +Οπως τονίσαμε και ​παραπάνω η εξαίρεση είναι και αυτή ένα αντικείμενο. Για να καλέσουμε ένα αντικείμενο εξαίρεσης το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να βάλουμε ​τη δεσμευμένη λέξη **throw** και ​δίπλα ​το αντικείμενο της εξαίρεσης που θέλουμε να καλέσουμε. 
 + 
 +<code java> 
 +public Object pop() { 
 +    Object obj; 
 + 
 +    if (size == 0) { 
 +        throw new EmptyStackException();​ 
 +    } 
 + 
 +    obj = objectAt(size - 1); 
 +    setObjectAt(size - 1, null); 
 +    size--; 
 +    return obj; 
 +
 +</​code>​  
 + 
 +Στο παραπάνω ​παράδειγμα ​έχουμε δημιουργήσει μια μέθοδο η οποία βγάζει ένα αντικείμενο απο μια stack και το επιστρέφει. Θέλουμε σε περίπτωση ​που δεν υπάρχει ​κάποιο αντικείμενο στη stack και καλέσουμε pop να πυροδοτηθεί μια εξαίρεση 
  
-Στο παραπάνω παράδειγμα το μόνο που κάνουμε είναι να εκτυπώσουμε ένα μήνυμα οτι προέκυψε μια εξαίρεση. Προφανώς,​ μπορούμε και πρέπει να βάλουμε κώδικα που κάνει κάτι πιο σημαντικό απο αυτό. 
  
  
    
java/exceptions_intro.txt · Last modified: 2019/04/20 05:02 by gthanos