java:class_fields

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
Next revision Both sides next revision
java:class_fields [2015/09/18 13:30]
gthanos [Διάκριση μεταξύ πεδίων με τον προσδιοριστή πρόσβασης public και private]
java:class_fields [2016/02/24 09:21]
gthanos
Line 5: Line 5:
 Οι κανόνες ονοματολογίας των μεταβλητών στην Java συνοψίζονται στα εξής: Οι κανόνες ονοματολογίας των μεταβλητών στην Java συνοψίζονται στα εξής:
  
-  - Τα ονόματα των μεταβλητών είναι case-sensitive. Κάθε μεταβλητή μπορεί να ξεκινά με ένα γράμμα της αλφαβήτου (κεφαλαίο ή μικρό),​ τον χαρακτήρα '​$'​ ή τον χαρακτήρα '​_'​. Αποφύγετε οι μεταβλητές σας να ξεκινούν με τους χαρακτήρες '​$'​ ή '​_'​ εκτός αν συντρέχει ισχυρός λόγος. +  - Τα ονόματα των μεταβλητών είναι case-sensitive. Κάθε μεταβλητή μπορεί να ξεκινά με ένα γράμμα της αλφαβήτου (κεφαλαίο ή μικρό),​ τον χαρακτήρα '​$'​ ή τον χαρακτήρα '​_'​. ​//Αποφύγετε ​όμως ​οι μεταβλητές σας να ξεκινούν με τους χαρακτήρες '​$'​ ή '​_'​ εκτός αν συντρέχει ισχυρός λόγος//
-  - Οι υπόλοιποι χαρακτήρες των μεταβλητών σας μπορεί να είναι γράμματα (κεφαλαία και μικρά),​ αριθμοί και οι χαρακτήρες '​$',​ '​_'​. Αποφύγετε στην ονοματολογία σας μεταβλητές που έχουν μόνο ένα γράμμα (π.χ. int s, double c) εκτός και εάν πρόκειται για μεταβλητές δείκτες που χρησιμοποιούνται σε ανακύκλωση (π.χ for, while).+  - Οι υπόλοιποι χαρακτήρες των μεταβλητών σας μπορεί να είναι γράμματα (κεφαλαία και μικρά),​ αριθμοί και οι χαρακτήρες '​$',​ '​_'​. ​//Αποφύγετε στην ονοματολογία σας μεταβλητές που έχουν μόνο ένα γράμμα (π.χ. int s, double c) εκτός και εάν πρόκειται για μεταβλητές δείκτες που χρησιμοποιούνται σε ανακύκλωση (π.χ for, while)//.
   - Αν το όνομα της μεταβλητής σας αποτελείται από μία λέξη τότε γράψτε την λέξη αυτή με μικρά γράμματα (π.χ. role, colour, speed). Εάν η μεταβλητή σας περιέχει δύο λέξεις ενώστε τις λέξεις αυτές κάνοντας το πρώτο γράμμα κάθε λέξης κεφαλαίο (π.χ. adminRole, brighterColour,​ maxSpeed, maxSpeedTest).   - Αν το όνομα της μεταβλητής σας αποτελείται από μία λέξη τότε γράψτε την λέξη αυτή με μικρά γράμματα (π.χ. role, colour, speed). Εάν η μεταβλητή σας περιέχει δύο λέξεις ενώστε τις λέξεις αυτές κάνοντας το πρώτο γράμμα κάθε λέξης κεφαλαίο (π.χ. adminRole, brighterColour,​ maxSpeed, maxSpeedTest).
-  - Εάν η μεταβλητή σας ορίζεται ως σταθερά δηλ χαρακτηρίζεται από το πρόθεμα **static final** (π.χ. static final double PI = 3.14159265359;​ ) τότε χρησιμοποιήστε εξ ολοκλήρου κεφαλαία αντί για μικρά γράμματα.+  - Εάν η μεταβλητή σας ορίζεται ως σταθεράδηλαδή ​χαρακτηρίζεται από το πρόθεμα **static final** (π.χ. static final double PI = 3.14159265359;​)τότε χρησιμοποιήστε εξ ολοκλήρου κεφαλαία αντί για μικρά γράμματα.
  
 ===== Τύποι πεδίων της κλάσης ===== ===== Τύποι πεδίων της κλάσης =====
Line 14: Line 14:
 Μία κλάση μπορεί να διαθέτει ​ Μία κλάση μπορεί να διαθέτει ​
   - [[java:​variables|primitive]] (βασικούς) τύπους δεδομένων (πχ. int, long, char, double, float κλπ, σε αναλογία με τους τύπους δεδομένων της γλώσσας προγραμματισμού C) και ​   - [[java:​variables|primitive]] (βασικούς) τύπους δεδομένων (πχ. int, long, char, double, float κλπ, σε αναλογία με τους τύπους δεδομένων της γλώσσας προγραμματισμού C) και ​
-  - [[java:​variables|reference]] τύπους δεδομένων,​ δηλ τύπους δεδομένων οι οποίοι περιγράφονται από κλάσεις. ​+  - [[java:​variables|reference]] τύπους δεδομένων,​ δηλαδή ​τύπους δεδομένων οι οποίοι περιγράφονται από κλάσεις. ​
  
-Βασικούς τύπους δεδομένων συναντήσαμε ήδη στην προηγούμενη σελίδα. **Reference** τύποι δεδομένων είναι οι μη βασικοί τύποι δεδομένων που αναφέρονται από κλάσεις. Για παράδειγμα,​ ας πούμε ότι στο παραπάνω παράδειγμα θέλουμε να προσθέσουμε την θέση του ​ποδηλάτου. Η θέση του ποδηλάτου μπορεί να προσδιοριστεί από την παρακάτω κλάση ​''​Coordinates'' ​που προσδιορίζει την ​θέση με βάση το γεωγραφικό ύψος και πλάτος.+Βασικούς τύπους δεδομένων συναντήσαμε ήδη στην προηγούμενη σελίδα. **Reference** τύποι δεδομένων είναι οι μη βασικοί τύποι δεδομένων που ​προδιαγράφονται από κλάσεις. Για παράδειγμα,​ ας πούμε ότι στο παραπάνω παράδειγμα θέλουμε να προσθέσουμε την θέση του ορθογώνιου παραλληλόγραμμου που ορίσαμε στην προηγούμενη παράγραφο στον χώρο. Η θέση του παραλληλογράμμου μπορεί να προσδιοριστεί από την παρακάτω κλάση ​**Point** η οποία περιγράφει ένα σημείο στο χώρο. Θεωρήστε ότι το σημείο ​προσδιορίζει την ​κάτω αριστερή γωνία του παραλληλογράμμου στον χώρο, όπως φαίνεται στο ​παρακάτω σχήμα.
  
-<code java Coordinates.java> +{{  :​java:​rectangle-origin.png?​350 ​ |  }} 
-public class Coordinates ​+ 
-    private ​double latitude+<code java Point.java> 
-    private ​double longitude;+ 
 +public class Point 
 +    private ​int x
 +    private ​int y;
     ​     ​
-    public ​Coordinates(double latdouble log) { +    public ​Point(int xPosint yPos) { 
-        ​latitude ​lat+      ​x ​xPos
-        ​longitude ​log;+      ​y ​yPos;
     }     }
     ​     ​
-    public ​double getLatitude() { +    public ​int getX() { 
-        return ​latitude;+      return ​x;
     }     }
-    public ​double getLongitude() { +    ​ 
-        ​return longitude;+    ​public ​void setX(int xPos) { 
 +      x = xPos;
     }     }
-    public void setLatitude(double lat) { +    ​ 
-        ​latitude ​lat;+    public int getY() { 
 +      return y; 
 +    } 
 +     
 +    ​public void setY(int yPos) { 
 +      ​y ​yPos;
     }     }
-    public void setLongitude(double log) { 
-        longitude = log; 
-    }    ​ 
 } }
 </​code>​ </​code>​
  
-Με χρήση της παραπάνω κλάσης η κλάση ''​Bicycle''​ γίνεται.+Με χρήση της παραπάνω κλάσης η κλάση ''​Rectangle''​ γίνεται.
  
-<code java Bicycle.java> +<code java Rectangle.java> 
-public class Bicycle ​{ +public class Rectangle ​
-        ​ +    ​ 
-    public int cadence+  // the Rectangle class has 3 fields 
-    public int gear+  ​public int width
-    public ​int speed+  public int height
-    ​public Coordinates coordinates;​ +  public ​Point origin
-         +     
-    public ​Bicycle(int startCadence, int startSpeedint startGear, double lat, double log) { +  // the Rectangle class has one constructor 
-        ​coordinates ​new Coordinates( lat, log)+  public ​Rectangle(int initWidth, int initHeightPoint initOrigin) { 
-        ​gear ​startGear+    ​width ​initWidth
-        ​cadence ​startCadence+    ​height ​initHeight
-        speed = startSpeed;​ +    ​origin ​initOrigin
-    ​}+  }
  
-    ​public void setCadence(int newValue) { +  ​public void setWidth(int newWidth ​) { 
-        ​cadence ​newValue+    ​width ​newWidth
-    } +  
-        ​ +    ​ 
-    public void setGear(int newValue) { +  ​public void setHeight(int newHeight ​) { 
-        ​gear ​newValue+    ​height ​newHeight
-    +  
-         +     
-    public void applyBrake(int decrement) { +  public void setOrigin(Point newOrigin) { 
-        speed -decrement+    ​origin ​newOrigin
-    } +  }     
-         +
-    public void speedUp(int increment) { +
-        speed += increment;​ +
-    } +
-        ​ +
-}+
 </​code>​ </​code>​
  
-Η κλάση ''​Bicycle''​ επομένως περιέχει εκτός από **primitive** πεδία και ένα **reference** πεδίο, το πεδίο ''​coordinates''​. Εδώ θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι στην 1η γραμμή του κατασκευαστή τη κλάσης ''​Βicycle''​ συναντούμε ''​coordinates = new Coordinates(lat,​long);​''​.+Η κλάση ''​Rectangle''​ επομένως περιέχει εκτός από **primitive** πεδία και ένα **reference** πεδίο, το πεδίο ''​origin''​.
  
 ===== Διάκριση μεταξύ πεδίων με τον προσδιοριστή πρόσβασης public και private ===== ===== Διάκριση μεταξύ πεδίων με τον προσδιοριστή πρόσβασης public και private =====
  
-Γνωρίσαμε τους προσδιοριστές ​τύπου ​**public** και **private**. Οι προσδιοριστές τύπου αφορούν την ​απόκρυψη της πληροφορίας στην ​οποία αναφερθήκαμε παραπάνω. Στη συνέχεια θα δούμε και τον προσδιοριστή τύπου **protected** καθώς και την πιθανή έλλειψη προσδιοριστή τύπου, ο οποίος από μόνος του είναι ένας επιπλέον προσδιοριστής. Για την ώρα θα εξετάσουμε την διαφορά μεταξύ **public** και **private**.+Πιθανόν να παρατηρήσατε νωρίτερα ​τους προσδιοριστές **public** και **private**. Οι προσδιοριστές ​αυτοί αφορούν την προσβασιμότητα των πεδίων ή των μεθόδων της ​κλάσης ​από άλλες κλάσεις. Στη συνέχεια θα δούμε και τον προσδιοριστή τύπου **protected** καθώς και την πιθανή έλλειψη προσδιοριστή τύπου, ο οποίος από μόνος του είναι ένας επιπλέον προσδιοριστής. Για την ώρα θα εξετάσουμε την διαφορά μεταξύ **public** και **private**.
  
-Όταν __ένα πεδίο ή μία μέθοδος__ ορίζεται ως **public** τότε αυτό είναι προσβάσιμο από: +Όταν __ένα πεδίο ή μία μέθοδος__ ορίζεται ως **public** τότε αυτό είναι προσβάσιμο από ​οποιαδήποτε άλλη κλάση. Όταν ένα πεδίο ή μια μέθοδος ορίζεται ως **private** τότε αυτό είναι προσβάσιμο μόνο εντός της κλάσης στην οποία έχει οριστεί. /*
-  - άλλες κλάσεις που περιέχουν πεδία που ανήκουν στη συγκεκριμένη κλάση. Για παράδειγμα,​ η κλάση ''​Bicycle''​ περιέχει το πεδίο ''​coordinates''​ που είναι του τύπου ''​Coordinates''​. +  - άλλες κλάσεις που περιέχουν πεδία που ανήκουν στη συγκεκριμένη κλάση. Για παράδειγμα,​ η κλάση ''​Rectangle''​ περιέχει το πεδίο ''​origin''​ που είναι του τύπου ''​Point''​. 
-  - [[java:​inheritance|υποκλάσεις]] που δημιουργούνται μέσω της διαδικασίας κληρονομικότητας και βασίζονται στην αρχική κλάση. Για παράδειγμα, ​αν οριστεί η κλάση ''​MountainBike''​ όπως παρακάτω+  - [[java:​inheritance|υποκλάσεις]] που δημιουργούνται μέσω της διαδικασίας κληρονομικότητας και βασίζονται στην αρχική κλάση ​(//θα δούμε ​παρακάτω την έννοια της κληρονομικότητας//) */
  
-<​code ​ java> +Με βάση τα παραπάνω η κλάση ''​Rectangle''​ δεν ​ έχει απευθείας πρόσβαση στα πεδία **x** και **y** του αντικειμένου **origin** που ανήκει στην κλάση **Point**, καθώς τα **x** και **y** έχουν οριστεί ως **private**. 
-public class MountainBike extends Bicycle { +<code java> 
-}+  ​private int x; 
 +  ​private int y;
 </​code>​ </​code>​
  
-τότε η κλάση ''​MountainBike''​ θα έχει απευθείας πρόσβαση στον ​πεδίο ''​coordinates''​ της γονικής ​της κλάσης. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για ​τα πεδία ''​cadence'',​ ''​gear'',​ ''​speed''​ τα οποία έχουν οριστεί ως **private**. Τα πεδία αυτά μπορούν να //προσπελαστούν// ​μόνο μέσα ​από τις βοηθητικές συναρτήσεις (setXXX και getXXX) που έχουν οριστεί ως **public** ​για πρόσβαση στα πεδία αυτά.+Σε αυτή την περίπτωση, ο μόνος τρόπος να προσπελαστούν τα δεδομένα της κλάσης ​**Point** ​είναι μέσω των μεθόδων  
 +  ​public int getX() 
 +  ​public int setX(int xPos) 
 +  ​public int getY() 
 +  ​public int setY(int yPos) 
 + 
 +Ο παραπάνω περιορισμός δεν θα υπήρχε εάν ​τα δεδομένα είχαν οριστεί ως **public** αντί για **private**
  
 ===== Απόκρυψη δεδομένων και εσωτερικής υλοποίησης ===== ===== Απόκρυψη δεδομένων και εσωτερικής υλοποίησης =====
  
-Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του Αντικειμενοστραφούς Προγραμματισμούς είναι η απόκρυψη των δεδομένων και της εσωτερικής υλοποίησης των κλάσεων σε άλλες κλάσεις που τις χρησιμοποιούν. Κατά κανόνα,​ συνηθίζουμε να παρέχουμε ένα σύνολο από μεθόδους,​ τις οποίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν άλλοι προγραμματιστές προκειμένου να χρησιμοποιήσουν την κλάση μας. Ο λόγος που συνήθως αποκρύπτουμε την εσωτερική υλοποίηση είναι ότι αν δεν γίνεται απευθείας χρήση των εσωτερικών δεδομένων μίας κλάσης ή των εσωτερικών μεθόδων αυτής, τότε η εσωτερική υλοποίηση της κλάσης μπορεί να αλλάξει,​ χωρίς η αλλαγή να επηρεάσει τις υπόλοιπες κλάσεις που χρησιμοποιούν την συγκεκριμένη κλάση. Επιπλέον, ​η χρήση της κλάσης ελέγχεται από εμάς, δημιουργώντας κατά κανόνα ασφαλέστερο κώδικα. Η παραπάνω πρακτική συναντάται στην βιβλιογραφία ως **[[wp>​Information_hiding|information hiding]]**.  ​+Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του Αντικειμενοστραφούς Προγραμματισμούς είναι η απόκρυψη των δεδομένων και της εσωτερικής υλοποίησης των κλάσεων σε τρίτες κλάσεις που τις χρησιμοποιούν. Κατά κανόνα,​ συνηθίζουμε να παρέχουμε ένα σύνολο από μεθόδους,​ τις οποίες μπορούν να καλούν οι υπόλοιπες κλάσεις προκειμένου να χρησιμοποιήσουν την κλάση μας. Ο λόγος που συνήθως αποκρύπτουμε την εσωτερική υλοποίηση είναι ότι αν δεν γίνεται απευθείας χρήση των εσωτερικών δεδομένων μίας κλάσης ή των εσωτερικών μεθόδων αυτής, τότε η εσωτερική υλοποίηση της κλάσης μπορεί να αλλάξει,​ χωρίς η αλλαγή να επηρεάσει τις υπόλοιπες κλάσεις που χρησιμοποιούν την συγκεκριμένη κλάση. Επιπλέον, ​ο τρόπος ​χρήσης της κλάσης ελέγχεται από ​τον προγραμματιστή που ορίζει το σύνολο των παρεχόμενων μεθόδων, δημιουργώντας κατά κανόνα ασφαλέστερο κώδικα. Η παραπάνω πρακτική συναντάται στην βιβλιογραφία ως **[[wp>​Information_hiding|information hiding]]**.  ​
  
-Ακολουθώντας την παραπάνω πρακτική θα επαναορίσουμε την κλάση του ​ποδηλάτου, ώστε να υπακούει στον παραπάνω κανόνα. Παράλληλα θα αλλάξουμε τους [[java:​class_fields#​Διάκριση μεταξύ πεδίων με τον προσδιοριστή πρόσβασης public και private|προσδιοριστές πρόσβασης]] των πεδίων της κλάσης από ''​public''​ σε ''​private'',​ ώστε να αποκλείσουμε την πρόσβαση στα πεδία της κλάσης από εξωτερικές κλάσεις [[#​Διάκριση μεταξύ πεδίων με τον προσδιοριστή πρόσβασης public και private|(δες παρακάτω)]].+Ακολουθώντας την παραπάνω πρακτική θα επαναορίσουμε την κλάση του ορθογωνίου παραλληλογράμμου, ώστε να υπακούει στον παραπάνω κανόνα. Παράλληλα θα αλλάξουμε τους [[java:​class_fields#​Διάκριση μεταξύ πεδίων με τον προσδιοριστή πρόσβασης public και private|προσδιοριστές πρόσβασης]] των πεδίων της κλάσης από ''​public''​ σε ''​private'',​ ώστε να αποκλείσουμε την πρόσβαση στα πεδία της κλάσης από εξωτερικές κλάσεις [[#​Διάκριση μεταξύ πεδίων με τον προσδιοριστή πρόσβασης public και private|(δες παραπάνω)]].
  
-<code java Bicycle.java> +<code java Rectangle.java> 
-public class Bicycle ​{ + 
-         +public class Rectangle ​{
-    private int cadence; +
-    private int gear; +
-    private int speed; +
-    private Coordinates coordinates;​ +
-         +
-    public Bicycle(int startCadence,​ int startSpeed, int startGear, double lat, double log) { +
-        coordinates = new Coordinates( lat, log); +
-        gear = startGear;​ +
-        cadence = startCadence;​ +
-        speed = startSpeed;​ +
-    } +
-         +
-    public int getCadence() { +
-        return cadence; +
-    } +
-         +
-    public void setCadence(int newValue) { +
-        cadence = newValue; +
-    } +
-         +
-    public int getGear() { +
-        return gear; +
-    } +
-         +
-    public void setGear(int newValue) { +
-        gear = newValue; +
-    } +
-         +
-    public int getSpeed() { +
-        return speed; +
-    } +
-         +
-    public void applyBrake(int decrement) { +
-        speed -= decrement;​ +
-    } +
-         +
-    public void speedUp(int increment) { +
-        speed += increment;​ +
-    }+
     ​     ​
-    public Coordinates get_coordinates() { +  // the Rectangle class has 3 fields 
-        ​return coordinates+  ​private int width
-    }+  ​private int height; 
 +  private Point origin;
     ​     ​
-    ​public ​void setCoordinates(double latdouble log) { +  // the Rectangle class has one constructor 
-        ​coordinates.setLatitude(lat); +  ​public ​Rectangle(int initWidthint initHeight, Point initOrigin) { 
-        ​coordinates.setLongitude(log); +    width = initWidth;​ 
-    }+    height = initHeight;​ 
 +    origin = initOrigin;​ 
 +  } 
 + 
 +  public void setWidth(int newWidth ​
 +    width = newWidth
 +  } 
 +   
 +  public int getWidth() 
 +    return width; 
 +  } 
 +    ​ 
 +  public void setHeight(int newHeight ) { 
 +    height = newHeight;​ 
 +  ​} 
 +   
 +  public int getHeight() { 
 +    return height; 
 +  } 
 +     
 +  public void setOrigin(Point newOrigin) { 
 +    origin = newOrigin;​ 
 +  } 
 +   
 +  public Point getOrigin() { 
 +    return origin; 
 +  } 
 +  ​
 } }
 </​code>​ </​code>​
  
-Για κάθε μεταβλητή έχουμε ορίσει συναρτήσεις λήψης της τιμής των πεδίων της κλάσης (**getters**),​ αλλά και συναρτήσεις για τον ορισμό ​η την μεταβολή της τιμής τους (**setters**).+Για κάθε μεταβλητή έχουμε ορίσει συναρτήσεις λήψης της τιμής των πεδίων της κλάσης (γνωστές ως **getters** ή **accessors**), αλλά και συναρτήσεις για τον ορισμό ​ή την μεταβολή της τιμής τους (γνωστές ως **setters** ή **mutators**).
  
-|Προηγούμενο:​ [[:​java:​class| H κλάση ]] | Επόμενο:​ [[:​java:​class_methods | Μέθοδοι της Κλάσης ]]|+|Προηγούμενο:​ [[:​java:​class| H κλάση ​]] | [[:toc | Περιεχόμενα ​]] | Επόμενο:​ [[:​java:​class_methods | Μέθοδοι της Κλάσης ]]|
  
  
java/class_fields.txt · Last modified: 2020/02/20 14:25 by gthanos