java:class_fields

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revision Previous revision
Next revision
Previous revision
Last revision Both sides next revision
java:class_fields [2015/09/18 13:25]
gthanos [Απόκρυψη δεδομένων και εσωτερικής υλοποίησης]
java:class_fields [2018/02/23 18:05]
gthanos
Line 5: Line 5:
 Οι κανόνες ονοματολογίας των μεταβλητών στην Java συνοψίζονται στα εξής: Οι κανόνες ονοματολογίας των μεταβλητών στην Java συνοψίζονται στα εξής:
  
-  - Τα ονόματα των μεταβλητών είναι case-sensitive. Κάθε μεταβλητή μπορεί να ξεκινά με ένα γράμμα της αλφαβήτου (κεφαλαίο ή μικρό),​ τον χαρακτήρα '​$'​ ή τον χαρακτήρα '​_'​. Αποφύγετε οι μεταβλητές σας να ξεκινούν με τους χαρακτήρες '​$'​ ή '​_'​ εκτός αν συντρέχει ισχυρός λόγος. +  - Τα ονόματα των μεταβλητών είναι case-sensitive. Κάθε μεταβλητή μπορεί να ξεκινά με ένα γράμμα της αλφαβήτου (κεφαλαίο ή μικρό),​ τον χαρακτήρα '\$' ή τον χαρακτήρα '​_'​. ​//Αποφύγετε ​όμως ​οι μεταβλητές σας να ξεκινούν με τους χαρακτήρες '\$' ή '​_'​ εκτός αν συντρέχει ισχυρός λόγος//
-  - Οι υπόλοιποι χαρακτήρες των μεταβλητών σας μπορεί να είναι γράμματα (κεφαλαία και μικρά),​ αριθμοί και οι χαρακτήρες '​$',​ '​_'​. Αποφύγετε στην ονοματολογία σας μεταβλητές που έχουν μόνο ένα γράμμα (π.χ. int s, double c) εκτός και εάν πρόκειται για μεταβλητές δείκτες που χρησιμοποιούνται σε ανακύκλωση (π.χ for, while).+  - Οι υπόλοιποι χαρακτήρες των μεταβλητών σας μπορεί να είναι γράμματα (κεφαλαία και μικρά),​ αριθμοί και οι χαρακτήρες '​$',​ '​_'​. ​//Αποφύγετε στην ονοματολογία σας μεταβλητές που έχουν μόνο ένα γράμμα (π.χ. int s, double c) εκτός και εάν πρόκειται για μεταβλητές δείκτες που χρησιμοποιούνται σε επανάληψη (π.χ for, while)// .
   - Αν το όνομα της μεταβλητής σας αποτελείται από μία λέξη τότε γράψτε την λέξη αυτή με μικρά γράμματα (π.χ. role, colour, speed). Εάν η μεταβλητή σας περιέχει δύο λέξεις ενώστε τις λέξεις αυτές κάνοντας το πρώτο γράμμα κάθε λέξης κεφαλαίο (π.χ. adminRole, brighterColour,​ maxSpeed, maxSpeedTest).   - Αν το όνομα της μεταβλητής σας αποτελείται από μία λέξη τότε γράψτε την λέξη αυτή με μικρά γράμματα (π.χ. role, colour, speed). Εάν η μεταβλητή σας περιέχει δύο λέξεις ενώστε τις λέξεις αυτές κάνοντας το πρώτο γράμμα κάθε λέξης κεφαλαίο (π.χ. adminRole, brighterColour,​ maxSpeed, maxSpeedTest).
-  - Εάν η μεταβλητή σας ορίζεται ως σταθερά δηλ χαρακτηρίζεται από το πρόθεμα **static final** (π.χ. static final double PI = 3.14159265359;​ ) τότε χρησιμοποιήστε εξ ολοκλήρου κεφαλαία αντί για μικρά γράμματα.+  - Εάν η μεταβλητή σας ορίζεται ως σταθεράδηλαδή ​χαρακτηρίζεται από το πρόθεμα **static final** (π.χ. static final double PI = 3.14159265359;​)τότε χρησιμοποιήστε εξ ολοκλήρου κεφαλαία αντί για μικρά γράμματα.
  
 ===== Τύποι πεδίων της κλάσης ===== ===== Τύποι πεδίων της κλάσης =====
  
 Μία κλάση μπορεί να διαθέτει ​ Μία κλάση μπορεί να διαθέτει ​
-  - [[java:​variables|primitive]] (βασικούς) τύπους δεδομένων (πχ. int, long, char, double, float κλπ, σε αναλογία με τους τύπους δεδομένων της γλώσσας προγραμματισμού C) και  +  - **[[java:​variables|primitive]] (βασικούς) τύπους δεδομένων:** (πχ. int, long, char, double, float κλπ, σε αναλογία με τους τύπους δεδομένων της γλώσσας προγραμματισμού C) και  
-  - [[java:​variables|reference]] τύπους δεδομένων, δηλ ​τύπους δεδομένων οι οποίοι περιγράφονται από κλάσεις. ​+  - **[[java:​variables|reference]] τύπους δεδομένων**: τύπους δεδομένων οι οποίοι περιγράφονται από κλάσεις. ​
  
-Βασικούς τύπους δεδομένων συναντήσαμε ​ήδη ​στην προηγούμενη σελίδα. **Reference** τύποι δεδομένων είναι οι μη βασικοί τύποι δεδομένων που αναφέρονται από κλάσεις. Για παράδειγμα,​ ας πούμε ότι στο παραπάνω παράδειγμα θέλουμε να προσθέσουμε την θέση του ​ποδηλάτου. Η θέση του ποδηλάτου μπορεί να προσδιοριστεί από την παρακάτω κλάση ​''​Coordinates'' ​που προσδιορίζει την ​θέση με βάση το γεωγραφικό ύψος και πλάτος.+Βασικούς τύπους δεδομένων συναντήσαμε στην ​[[java:​class|κλάση Rectangle της ​προηγούμενης σελίδας]]. **Reference** τύποι δεδομένων είναι οι μη βασικοί τύποι δεδομένων που ​προδιαγράφονται από κλάσεις. Για παράδειγμα,​ ας πούμε ότι στο παραπάνω παράδειγμα θέλουμε να προσθέσουμε την θέση του ορθογώνιου παραλληλόγραμμου που ορίσαμε στην προηγούμενη παράγραφο στον χώρο. Η θέση του παραλληλογράμμου μπορεί να προσδιοριστεί από την παρακάτω κλάση ​**Point** η οποία περιγράφει ένα σημείο στο χώρο. Θεωρήστε ότι το σημείο ​προσδιορίζει την ​κάτω αριστερή γωνία του παραλληλογράμμου στον χώρο, όπως φαίνεται στο ​παρακάτω σχήμα.
  
-<code java Coordinates.java> +{{  :​java:​rectangle-origin.png?​350 ​ |  }} 
-public class Coordinates ​+ 
-    private ​double latitude+<code java Point.java> 
-    private ​double longitude;+ 
 +public class Point 
 +    private ​int x  // x coordinate 
 +    private ​int y  // y coordinate
     ​     ​
-    public ​Coordinates(double latdouble log) { +    public ​Point(int xPosint yPos) { 
-        ​latitude ​lat+      ​x ​xPos
-        ​longitude ​log;+      ​y ​yPos;
     }     }
     ​     ​
-    public ​double getLatitude() { +    public ​int getX() { 
-        return ​latitude;+      return ​x;
     }     }
-    public ​double getLongitude() { +    ​ 
-        ​return longitude;+    ​public ​void setX(int xPos) { 
 +      x = xPos;
     }     }
-    public ​void setLatitude(double lat) { +    ​ 
-        ​latitude = lat;+    ​public ​int getY() { 
 +      ​return y;
     }     }
-    ​public void setLongitude(double log) { +     
-        longitude = log; +    public void setY(int yPos) { 
-    }     +      ​y ​yPos;
-+
-</​code>​ +
- +
-Με χρήση της παραπάνω κλάσης η κλάση ''​Bicycle''​ γίνεται. +
- +
-<code java Bicycle.java>​ +
-public class Bicycle { +
-         +
-    public int cadence; +
-    public int gear; +
-    public int speed; +
-    public Coordinates coordinates;​ +
-         +
-    public Bicycle(int startCadence,​ int startSpeed, int startGear, double lat, double log) { +
-        coordinates = new Coordinates( lat, log); +
-        gear = startGear;​ +
-        cadence = startCadence;​ +
-        speed = startSpeed;​ +
-    } +
- +
-    public void setCadence(int newValue) { +
-        cadence = newValue; +
-    } +
-         +
-    public void setGear(int newValue) { +
-        gear = newValue; +
-    } +
-         +
-    public void applyBrake(int decrement) { +
-        speed -= decrement;​ +
-    } +
-        ​ +
-    public void speedUp(int increment) { +
-        speed +increment;+
     }     }
-        ​ 
 } }
 </​code>​ </​code>​
  
-Η κλάση ''​Bicycle''​ επομένως περιέχει εκτός από **primitive** πεδία και ένα **reference** πεδίο, το πεδίο ''​coordinates''​. Εδώ θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι στην 1η γραμμή του ​κατασκευαστή τη κλάσης ''​Βicycle'' ​συναντούμε ''​coordinates = new Coordinates(lat,​long);''​.+Με χρήση της παραπάνω κλάσης η κλάση ''​Rectangle'' ​γίνεται.
  
-===== Απόκρυψη δεδομένων και εσωτερικής υλοποίησης =====+<code java Rectangle.java>​ 
 +public class Rectangle { 
 +     
 +  // the Rectangle class has 3 fields 
 +  public int width; 
 +  public int height; 
 +  public Point origin; 
 +     
 +  // the Rectangle class has one constructor 
 +  public Rectangle(int initWidth, int initHeight, Point initOrigin) { 
 +    width initWidth;​ 
 +    height ​initHeight;​ 
 +    origin ​initOrigin;​ 
 +  }
  
-Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του Αντικειμενοστραφούς Προγραμματισμούς είναι η απόκρυψη των δεδομένων και της εσωτερικής υλοποίησης των κλάσεων σε άλλες κλάσεις που τις χρησιμοποιούν. Κατά κανόνα,​ συνηθίζουμε να παρέχουμε ένα σύνολο από μεθόδους,​ τις οποίες μπορούν να χρησιμοποιήσουν άλλοι προγραμματιστές προκειμένου να χρησιμοποιήσουν την κλάση μας. Ο λόγος που συνήθως αποκρύπτουμε την εσωτερική υλοποίηση είναι ότι αν δεν γίνεται απευθείας χρήση των εσωτερικών δεδομένων μίας κλάσης ή των εσωτερικών μεθόδων αυτής, τότε η εσωτερική υλοποίηση της κλάσης μπορεί να αλλάξει,​ χωρίς η αλλαγή να επηρεάσει τις υπόλοιπες κλάσεις που χρησιμοποιούν την συγκεκριμένη κλάση. Επιπλέον,​ η χρήση της κλάσης ελέγχεται από εμάς, δημιουργώντας κατά κανόνα ασφαλέστερο κώδικα. Η παραπάνω πρακτική συναντάται στην βιβλιογραφία ως **[[wp>​Information_hiding|information hiding]]**. ​  +  ​public void setWidth(int newWidth ​) { 
- +    ​width newWidth
-Ακολουθώντας την παραπάνω πρακτική θα επαναορίσουμε την κλάση του ποδηλάτου,​ ώστε να υπακούει στον παραπάνω κανόνα. Παράλληλα θα αλλάξουμε τους [[java:​class_fields#​Διάκριση μεταξύ πεδίων με τον προσδιοριστή πρόσβασης public και private|προσδιοριστές πρόσβασης]] των πεδίων της κλάσης από ''​public''​ σε ''​private'',​ ώστε να αποκλείσουμε την πρόσβαση στα πεδία της κλάσης από εξωτερικές κλάσεις (δες παρακάτω). +  }
- +
-<code java Bicycle.java>​ +
-public class Bicycle { +
-         +
-    private int cadence; +
-    private int gear; +
-    private int speed; +
-    private Coordinates coordinates;​ +
-         +
-    public Bicycle(int startCadence,​ int startSpeed, int startGear, double lat, double log) { +
-        coordinates = new Coordinates( lat, log); +
-        gear = startGear;​ +
-        cadence = startCadence;​ +
-        speed = startSpeed;​ +
-    } +
-         +
-    public int getCadence() { +
-        return cadence; +
-    } +
-         +
-    ​public void setCadence(int newValue) { +
-        cadence = newValue; +
-    ​+
-         +
-    public int getGear() { +
-        return gear; +
-    } +
-         +
-    public void setGear(int newValue) { +
-        gear newValue+
-    } +
-         +
-    public int getSpeed() { +
-        return speed; +
-    } +
-         +
-    public void applyBrake(int decrement) { +
-        speed -= decrement;​ +
-    } +
-         +
-    public void speedUp(int increment) { +
-        speed += increment;​ +
-    ​}+
     ​     ​
-    ​public ​Coordinates get_coordinates() { +  ​public ​void setHeight(int newHeight ​) { 
-        ​return coordinates+    ​height = newHeight
-    }+  }
     ​     ​
-    ​public void setCoordinates(double latdouble log) { +  ​public void setOrigin(Point newOrigin) { 
-        ​coordinates.setLatitude(lat); +    origin = newOrigin;​ 
-        ​coordinates.setLongitude(log); +  } 
-    +   
-}+  public void getOrigin() { 
 +    return origin; 
 +  } 
 +   
 +  public void setOrigin(int newXint newY) { 
 +    ​origin.setX(newX); 
 +    ​origin.setY(newY); 
 +  
 +
 </​code>​ </​code>​
  
-Για ​κάθε μεταβλητή ​έχουμε ορίσει συναρτήσεις λήψης ​της τιμής των ​πεδίων της κλάσης (**getters**), αλλά ​και ​συναρτήσεις για ​τον ορισμό η την μεταβολή της τιμής τους (**setters**).+Η κλάση ''​Rectangle'' ​επομένως περιέχει εκτός από **primitive** πεδία και ​ένα **reference** πεδίο, ​το πεδίο ''​origin''​.
  
-===== Διάκριση μεταξύ πεδίων με τον προσδιοριστή πρόσβασης public και private ===== +<WRAP todo 80% center round> 
- +Μεταγλωττίστε τις δύο παραπάνω κλάσεις γράφοντας 
-Γνωρίσαμε τους προσδιοριστές τύπου **public** και **private**. Οι προσδιοριστές τύπου αφορούν την απόκρυψη της πληροφορίας στην οποία αναφερθήκαμε ​παραπάνω. Στη συνέχεια θα δούμε ​και τον προσδιοριστή τύπου **protected** καθώς και την πιθανή έλλειψη προσδιοριστή τύπου, ο οποίος από μόνος του είναι ένας επιπλέον προσδιοριστής. Για την ώρα θα εξετάσουμε την διαφορά μεταξύ **public** και **private**. +<​code>​ 
- +javac Point.java 
-Όταν __ένα πεδίο ή μία μέθοδος__ ορίζεται ως **public** τότε αυτό είναι προσβάσιμο από: +javac Rectangle.java
-  - άλλες κλάσεις που περιέχουν πεδία που ανήκουν στη συγκεκριμένη κλάση. Για παράδειγμα,​ η κλάση ''​Bicycle''​ περιέχει το πεδίο ''​coordinates''​ που είναι του τύπου ''​Coordinates''​. +
-  - υποκλάσεις που δημιουργούνται μέσω της διαδικασίας κληρονομικότητας και βασίζονται στην αρχική κλάση. Για παράδειγμα,​ αν οριστεί η κλάση ''​MountainBike''​ όπως παρακάτω +
- +
-<​code ​ java+
-public class MountainBike extends Bicycle { +
-}+
 </​code>​ </​code>​
 +</​WRAP>​
  
-τότε η κλάση ''​MountainBike''​ θα έχει απευθείας πρόσβαση στον πεδίο ''​coordinates''​ της γονικής της κλάσης. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τα πεδία ''​cadence'',​ ''​gear'',​ ''​speed''​ τα οποία έχουν οριστεί ως **private**. Τα πεδία αυτά μπορούν να //​προσπελαστούν//​ μόνο μέσα από τις βοηθητικές συναρτήσεις (setXXX και getXXX) που έχουν οριστεί ως **public** για πρόσβαση στα πεδία αυτά. +|Προηγούμενο:​ [[:​java:​class| H κλάση ​]] | [[:toc | Περιεχόμενα ​]] | Επόμενο:​ [[:​java:​class_methods | Μέθοδοι της Κλάσης ]]|
- +
- +
-|Προηγούμενο:​ [[:​java:​class| H κλάση ]] | Επόμενο:​ [[:​java:​class_methods | Μέθοδοι της Κλάσης ]]|+
  
  
java/class_fields.txt · Last modified: 2020/02/20 14:25 by gthanos