This is an old revision of the document!
Table of Contents
Στατικός και Δυναμικός Πολυμορφισμός
Στατικός Πολυμορφισμός
Κατά την εισαγωγή στις μεθόδους της κλάσης είδαμε την δυνατότητα ορισμού σε μία κλάση μεθόδων με το ίδιο όνομα αλλά με διαφορετικό αριθμό ή/και τύπους παραμέτρων. Η δυνατότητα αυτή που μας δίνει η Java και ο Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός γενικότερα, ονομάζεται method overloading και οφείλεται στο γεγονός ότι μία μέθοδος δεν ορίζεται μόνο από το όνομα της αλλά και από το σύνολο των τυπικών παραμέτρων της. Τυπικές παράμετροι και όνομα αποτελούν την υπογραφή (signature) της κάθε μεθόδου.
Ένα παράδειγμα method overloading δίνεται παρακάτω:
- Calculation.java
class Calculation { void sum(int a,int b){ System.out.println(a+b); } void sum(double a, double b) { System.out.println(a+b); } void sum(int a,int b,int c){ System.out.println(a+b+c); } public static void main(String args[]) { Calculation obj=new Calculation(); obj.sum(10,10,10); obj.sum(20,20); obj.sum(12.2, 11.3); }
Η παραπάνω διαδικασία αναφέρεται συχνά και ως στατικός πολυμορφισμός (static polymorphism) σε αντιδιαστολή με τον δυναμικό πολυμορφισμό που θα δούμε στη συνέχεια.
Όπως προαναφέραμε, ο στατικός πολυμορφισμός βασίζεται στον διαφορετικό αριθμό, τον τύπο και τη σειρά ορισμάτων. Το συγκεκριμένο είδος πολυμορφισμού ονομάζεται στατικό διότι η μέθοδος που θα κληθεί αποφασίζεται από τον compiler κατά την μεταγλώττιση του προγράμματος.
Δυναμικός Πολυμορφισμός
Ας υποθέσουμε δύο κλάσεις που η μία κληρονομεί από την άλλη και οι δύο έχουν δύο διακριτές μεθόδους με το ίδιο όνομα και τις ίδιες τυπικές παραμέτρους, δηλαδή το ίδιο signature. Σε αυτή την περίπτωση λέμε ότι η μέθοδος της υποκλάσης, επανα-ορίζει (overrides) την μέθοδο της γονικής της κλάσης. Ένα παράδειγμα είναι το παρακάτω.
- TestDog.java
class Animal { public void signature(){ System.out.println("I am an animal."); } } class Mammal extends Animal { public void signature() { System.out.println("I am a mammal!"); } } class Dog extends Mammal { public void signature() { System.out.println("I am a dog!"); } } public class TestDog { public static void main(String args[]) { Animal a = new Animal(); // Animal reference and object Animal b = new Mammal(); // Animal reference but Mammal object Animal c = new Dog(); // Animal reference but Dog object a.signature(); //output: I am an animal. b.signature(); //output: I am a mammal! c.signature(); //output: I am a dog! } }
Παρατηρούμε ότι η κλήση της μεθόδου signature
από τρεις μεταβλητές τύπου Animal
που η πρώτη (a
) δείχνει σε αντικείμενο της γονικής κλάσης (Animal
), η δεύτερη (b
) σε αντικείμενο της υποκλάσης (Mammal
) και η τρίτη η δεύτερη (b
) σε αντικείμενο της υποκλάσης (Dog
) έχει ως αποτέλεσμα την κλήση διαφορετικών μεθόδων. Η απόφαση για το ποια μέθοδος θα κληθεί σε κάθε μία από τις τρεις περιπτώσεις δεν μπορεί να αποφασιστεί κατά την μεταγλώττιση του προγράμματος. Το JVM καλείται να αποφασίσει, με βάση τον τύπο του αντικειμένου στο οποίο δείχνει κάθε μεταβλητή κατά την εκτέλεση.
Στο παραπάνω παράδειγμα, το JVM γνωρίζει το είδος του αντικειμένου στο οποίο δείχνουν οι μεταβλητές a
, b
και c
ανεξάρτητα εάν η reference μεταβλητή είναι του τύπου της γονικής κλάσης ή της υποκλάσης. Η παραπάνω διάκριση είναι γνωστή και ως δυναμικός πολυμορφισμός (dynamic polymorphism), καθώς το ποια μέθοδος θα κληθεί τελικά επαφίεται στο JVM και όχι στον compiler.
Προηγούμενο: Ο τελεστής super | Επόμενο: Καλώντας στατικές μεθόδους από την γονική κλάση και την υποκλάση |