====== Κατασκευαστές της κλάσης ====== Οι κατασκευαστές μιας κλάσης είναι ειδικές μέθοδοι με τα εξής χαρακτηριστικά: - έχουν προσδιοριστή πρόσβασης **public**. - δεν έχουν επιστρεφόμενο τύπο και - το όνομα τους ταυτίζεται με το όνομα της κλάσης. Για παράδειγμα, για την κλάση **Rectangle** που δίνεται παρακάτω ο κατασκευαστής της κλάσης έχει ως εξής: public class Rectangle { int width; int height; Point origin; public Rectangle(int initWidth, int initHeight, Point initOrigin) { width = initWidth; height = initHeight; origin = initOrigin; } } Ο ρόλος του κατασκευαστή είναι να δεσμεύσει την απαραίτητη μνήμη για την δημιουργία του αντικειμένου και να αρχικοποιήσει τα πεδία της κλάσης με βάση τις αρχικές παραμέτρους με τις οποίες καλείται. Η κλήση του κατασκευαστή γίνεται πάντα με χρήση του τελεστή **new** και θα τη δούμε σε επόμενη ενότητα. Κάθε κλάση έχει τουλάχιστον ένα κατασκευαστή. Εάν δεν δηλώσετε κατασκευαστή σε κάποια κλάση ο //compiler// δημιουργεί τον default κατασκευαστή, δηλ. ένα κατασκευαστή χωρίς ορίσματα και αρχικοποιεί τα πεδία της κλάση σε **μηδέν (0)** για βασικούς τύπουs ή σε **null** για αναφορικούς/σύνθετους τύπους. ===== Default κατασκευαστής ===== Στο προηγούμενο παράδειγμα της κλάσης **Rectangle** εάν υποθέσουμε ότι αυτή δεν έχει κατασκευαστή public class Rectangle { int width; int height; Point origin; } Ο //compiler// θα δημιουργήσει τον παρακάτω κατασκευαστή, ο οποίος αρχικοποιεί όλες τις τιμές σε μηδέν για τους βασικούς (//primitive//) τύπους δεδομένων και σε null για τους αναφορικούς (//reference//) τύπους δεδομένων. public Rectangle() { width = 0; height = 0; origin = null; } με βάση τους [[java:variables#Προεπιλεγμένες τιμές μεταβλητών|κανόνες αυτόματης αρχικοποίησης μεταβλητών]]. ===== Διαφορετικοί κατασκευαστές σε μία κλάση ===== Ανάλογη με την υπερφόρτωση μεθόδων είναι και η "υπερφόρτωση" κατασκευαστών. Όπως μπορούμε να έχουμε πολλές μεθόδους με το ίδιο όνομα αλλά διαφορετικά ορίσματα, έτσι μπορούμε να έχουμε και πολλούς κατασκευαστές με διαφορετικά ορίσματα. Δείτε το παράδειγμα που ακολουθεί για την κλάση Rectangle της προηγούμενης ενότητας. Στο παράδειγμα αυτό η κλάση διαθέτει τους παρακάτω δύο κατασκευαστές public Rectangle(int initWidth, int initHeight, Point initOrigin); public Rectangle(int initWidth, int initHeight, int xPos, int yPos); O πρώτος κατασκευαστής λαμβάνει ως τρίτο όρισμα ένα αντικείμενο τύπου Point, το οποίο το αναθέτει στο πεδίο origin. Ο δεύτερος κατασκευαστής λαμβάνει ως τρίτο και τέταρτο όρισμα δύο ακεραίους από τους οποίους κατασκευάζει ένα νέο αντικείμενο τύπου Point. class Rectangle { // the Rectangle class has 3 fields private int width; private int height; private Point origin; // the Rectangle class has two constructors public Rectangle(int initWidth, int initHeight, Point initOrigin) { width = initWidth; height = initHeight; origin = initOrigin; } public Rectangle(int initWidth, int initHeight, int xPos, int yPos) { width = initWidth; height = initHeight; origin = new Point(xPos,yPos); } // the Rectangel class has 3 methods void setWidth(int newWidth ) { width = newWidth; } int getWidth() { return width; } void setHeight(int newHeight ) { height = newHeight; } int getHeight() { return height; } Point getOrigin() { return origin; } void setOrigin(Point newOrigin) { origin = newOrigin; } void setOrigin(int newX, int newY) { origin.setX(newX); origin.setY(newY); } } |Προηγούμενο: [[:java:class_methods| Οι μέθοδοι της κλάσης ]] | [[:toc | Περιεχόμενα ]] | Επόμενο: [[:java:objects | Δημιουργία Αντικειμένων ]]|