cpp:object_lifecycle
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revision | ||
cpp:object_lifecycle [2020/04/14 09:01] – gthanos | cpp:object_lifecycle [Unknown date] (current) – external edit (Unknown date) 127.0.0.1 | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ====== Κύκλος ζωής των αντικειμένων - Δημιουργία | + | ====== Κύκλος ζωής των αντικειμένων - Δημιουργία αντικειμένων |
- | Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης | + | Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της κλάσης //Rectangle// τον οποίο |
- | + | ||
- | ===== Δημιουργία | + | |
- | + | ||
- | Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα | + | |
<code cpp Rectangle.hpp> | <code cpp Rectangle.hpp> | ||
Line 66: | Line 62: | ||
int Rectangle:: | int Rectangle:: | ||
</ | </ | ||
+ | |||
+ | <WRAP tip 80% round> | ||
+ | Παρατηρήστε τον τρόπο με τον οποίο καλείται κατασκευαστής χωρίς ορίσματα από τους άλλους κατασκευαστές. Η κλήση ενός κατασκευαστή από έναν άλλο είναι δυνατή στη C++ με χρήση του ονόματος της κλάσης. Γενικότερα, | ||
+ | <code cpp> | ||
+ | Rectangle:: | ||
+ | *width_ptr = w; | ||
+ | *height_ptr = h; | ||
+ | cout << " | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
+ | ή ισοδύναμα | ||
+ | <code cpp> | ||
+ | Rectangle:: | ||
+ | Rectangle(); | ||
+ | *width_ptr = w; | ||
+ | *height_ptr = h; | ||
+ | cout << " | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | ===== 1η περίπτωση - Δημιουργία αντικειμένων στο Stack ===== | ||
+ | |||
+ | Τα αντικείμενα στο τρέχον παράδειγμα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης που καλεί τον κατασκευαστή της. Τα αντικείμενα αυτά έχουν χρόνο ζωής όσο εκτελείται η συγκεκριμένη συνάρτηση και η στοίβα της είναι ενεργή. Μόλις επιστρέψουμε από την συνάρτηση που δημιουργεί το οποιοδήποτε αντικείμενο, | ||
+ | |||
+ | Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα από δύο αντικείμενα τύπου // | ||
<code cpp foo.cpp> | <code cpp foo.cpp> | ||
Line 86: | Line 108: | ||
</ | </ | ||
- | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. | + | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. Μεταγλωττίζοντας και εκτελώντας τον παραπάνω κώδικα, |
{{ : | {{ : | ||
- | ===== Δημιουργία αντικειμένων στο Heap ===== | + | ===== 2η περίπτωση - Δημιουργία αντικειμένων στο Heap ===== |
- | Υπάρχουν | + | Υπάρχουν περιπτώσεις που θέλουμε να ορίσουμε ένα αντικείμενο το οποίο θα παραμείνει και μετά την έξοδο από τη συνάρτηση που το δημιούργησε. Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει α) να ορίσουμε ένα δείκτη του τύπου του αντικείμενου που θέλουμε να δημιουργήσουμε και β) να δεσμεύσουμε την απαραίτητη μνήμη και να αρχικοποιήσουμε το αντικείμενο μέσω του τελεστή //new//. Παρακάτω βλέπετε ένα παράδειγμα όπου η συνάρτηση //foo// επιστρέφει ένα |
<code cpp foo.cpp> | <code cpp foo.cpp> | ||
Line 100: | Line 122: | ||
Rectangle* foo(int w, int h) { | Rectangle* foo(int w, int h) { | ||
- | Rectangle *rect_ptr = new Rectangle {w,h}; | + | Rectangle* rect_ptr = new Rectangle {w,h}; |
return rect_ptr; | return rect_ptr; | ||
} | } | ||
Line 106: | Line 128: | ||
int main() { | int main() { | ||
int x=5, y=3; | int x=5, y=3; | ||
- | Rectangle *rect = foo(x,y); | + | Rectangle* rect = foo(x,y); |
cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | ||
cout << "area : " << rect-> | cout << "area : " << rect-> | ||
Line 113: | Line 135: | ||
</ | </ | ||
- | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// και του //heap// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. | + | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// και του //heap// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. Στο διάγραμμα δεν αποτυπώνεται η δέσμευση μνήμης για τα πεδία //width// και //height// του κάθε αντικειμένου τύπου //Rectangle//. |
{{ : | {{ : | ||
- | ===== Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών | + | Όταν δεν χρειαζόμαστε πλέον το αντικείμενο που δεσμεύτηκε δυναμικά στο //heap// θα πρέπει να το καταστρέψουμε ελευθερώνοντας τη δεσμευμένη μνήμη με τη βοήθεια του τελεστή //delete//. Κατά την |
- | Παρακάτω δίνεται η κλάση // | + | ===== 3η περίπτωση - δυναμικά δεσμευμένοι μονοδιάστατοι πίνακες από αντικείμενα ===== |
- | - ο δείκτης //r1// δείχνει στο αντικείμενο | + | |
+ | Παρακάτω δίνεται η κλάση // | ||
+ | - ο δείκτης //r1// δείχνει στο αντικείμενο | ||
- ο δείκτης //r2// δείχνει σε ένα αντικείμενο που αρχικοποιείται στο //heap//. | - ο δείκτης //r2// δείχνει σε ένα αντικείμενο που αρχικοποιείται στο //heap//. | ||
- ο δείκτης //r3// δείχνει σε ένα πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//. | - ο δείκτης //r3// δείχνει σε ένα πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//. | ||
- | | + | - πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος πρέπει να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων στα οποία δείχνουν οι δείκτες //r2, r3 και r4//. |
- | | + | |
- | <WRAP tip 80% round> | + | <code cpp RectangleUsage-1.cpp> |
- | Παρατηρήστε τον τρόπο με τον οποίο καλείται κατασκευαστής χωρίς ορίσματα από τους άλλους κατασκευαστές. Η κλήση ενός κατασκευαστή από έναν άλλο είναι δυνατή στη C++ με χρήση του ονόματος της κλάσης. Γενικότερα, | + | |
- | <code cpp> | + | |
- | Rectangle:: | + | |
- | *width_ptr = w; | + | |
- | *height_ptr = h; | + | |
- | cout << " | + | |
- | } | + | |
- | </ | + | |
- | ή ισοδύναμα | + | |
- | <code cpp> | + | |
- | Rectangle:: | + | |
- | Rectangle(); | + | |
- | *width_ptr = w; | + | |
- | *height_ptr = h; | + | |
- | cout << " | + | |
- | } | + | |
- | </ | + | |
- | </ | + | |
- | + | ||
- | <code cpp RectangleUsage.cpp> | + | |
#include < | #include < | ||
using namespace std; | using namespace std; | ||
#include " | #include " | ||
+ | |||
+ | /* Δημιουργώ ένα αντικείμενο ' | ||
+ | * 1. ένα δείκτη που δείχνει στο ' | ||
+ | * 2. ένα δείκτη που δείχνει σε ένα δυναμικά | ||
+ | | ||
+ | * 3. ένα δείκτη που δείχνει σε δυναμικά | ||
+ | | ||
+ | * */ | ||
int main() { | int main() { | ||
- | Rectangle | + | Rectangle |
Rectangle *r1, *r2, *r3; | Rectangle *r1, *r2, *r3; | ||
- | r1 = ▭ | + | |
+ | | ||
+ | cout << "--- init r2 ---" << endl; | ||
r2 = new Rectangle {2}; | r2 = new Rectangle {2}; | ||
- | r3 = new Rectangle[2] { {3,4}, {5} }; | + | |
+ | | ||
| | ||
cout << " | cout << " | ||
- | | + | cout << "r' |
- | r4 = new Rectangle*[2]; | + | |
- | r4[0] = new Rectangle {6}; | + | |
- | r4[1] = new Rectangle (2,6); | + | |
- | + | ||
- | cout << " | + | |
- | | + | |
cout << " | cout << " | ||
cout << " | cout << " | ||
cout << " | cout << " | ||
cout << " | cout << " | ||
- | cout << " | ||
- | cout << " | ||
| | ||
cout << " | cout << " | ||
Line 177: | Line 183: | ||
delete[] r3; | delete[] r3; | ||
| | ||
- | cout << " | ||
- | delete r4[0]; | ||
- | delete r4[1]; | ||
- | delete []r4; | ||
return 0; | return 0; | ||
- | } | + | } |
</ | </ | ||
- | Μεταγλωττίστε και εκτελέστε τον παραπάνω κώδικα. | + | Μεταγλωττίστε και εκτελέστε τον παραπάνω κώδικα. |
< | < | ||
Calling 0 args constructor | Calling 0 args constructor | ||
Calling 2 args constructor | Calling 2 args constructor | ||
+ | --- init r1 --- | ||
+ | --- init r2 --- | ||
Calling 0 args constructor | Calling 0 args constructor | ||
- | Calling 2 args constructor | ||
Calling 1 args constructor | Calling 1 args constructor | ||
+ | --- init r3 --- | ||
Calling 0 args constructor | Calling 0 args constructor | ||
Calling 2 args constructor | Calling 2 args constructor | ||
Calling 0 args constructor | Calling 0 args constructor | ||
- | Calling 2 args constructor | ||
Calling 1 args constructor | Calling 1 args constructor | ||
--------------- | --------------- | ||
- | Calling 0 args constructor | + | r' |
- | Calling 2 args constructor | + | |
- | Calling 1 args constructor | + | |
- | Calling 0 args constructor | + | |
- | Calling 2 args constructor | + | |
- | --------------- | + | |
- | rect' | + | |
*r1' | *r1' | ||
*r2' | *r2' | ||
r3[0]' | r3[0]' | ||
r3[1]' | r3[1]' | ||
- | r4[0]' | ||
- | r4[1]' | ||
--------------- | --------------- | ||
Destructing rectangle (w:2, h:2) | Destructing rectangle (w:2, h:2) | ||
Destructing rectangle (w:5, h:5) | Destructing rectangle (w:5, h:5) | ||
Destructing rectangle (w:3, h:4) | Destructing rectangle (w:3, h:4) | ||
- | --------------- | ||
- | Destructing rectangle (w:6, h:6) | ||
- | Destructing rectangle (w:2, h:6) | ||
Destructing rectangle (w:1, h:2) | Destructing rectangle (w:1, h:2) | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Παρατηρήστε ότι στον πίνακα //r3// πρώτα καταστρέφεται το αντικείμενο //r3[1]// και στη συνέχεια το αντικείμενο //r3[0]//. | ||
+ | |||
+ | ===== 4η περίπτωση - δυναμικά δεσμευμένοι διδιάστατοι πίνακες από αντικείμενα ===== | ||
+ | |||
+ | Παρακάτω δίνεται η κλάση // | ||
+ | |||
+ | <code cpp RectangleUsage-2.cpp> | ||
+ | #include < | ||
+ | using namespace std; | ||
+ | #include " | ||
+ | |||
+ | /* Δημιουργώ ένα δυναμικά δεσμευμένο | ||
+ | * διδιάστατο πίνακα από αντικείμενα | ||
+ | * τύπου Rectangle. | ||
+ | */ | ||
+ | |||
+ | int main() { | ||
+ | | ||
+ | Rectangle **r4; | ||
+ | cout << "--- init r4 ---" << endl; | ||
+ | r4 = new Rectangle*[2]; | ||
+ | cout << "--- init r4[0] ---" << endl; | ||
+ | r4[0] = new Rectangle[2] {{5,6}, {7,8}}; | ||
+ | cout << "--- init r4[1] ---" << endl; | ||
+ | r4[1] = new Rectangle[3] {{9}, {10}, {11,10}}; | ||
+ | | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | | ||
+ | delete[] r4[0]; | ||
+ | delete[] r4[1]; | ||
+ | delete[] r4; | ||
+ | } | ||
</ | </ | ||
cpp/object_lifecycle.1586854890.txt.gz · Last modified: 2020/04/14 08:01 (external edit)