This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
java:arrays [2016/02/18 11:31] gthanos |
java:arrays [2018/02/16 17:25] (current) gthanos |
||
---|---|---|---|
Line 13: | Line 13: | ||
</code> | </code> | ||
- | Ο παραπάνω κώδικας ορίζει δύο πίνακες τύπου **int** μεγέθους **5** και **10** αντίστοιχα. Παρατηρήστε ότι κατά τον ορισμό του πίνακα ο τελεστής **[]** μπορεί να τοποθετηθεί πριν η μετά το όνομα της μεταβλητής. | + | Ο παραπάνω κώδικας ορίζει δύο πίνακες τύπου **int** μεγέθους **5** και **10** αντίστοιχα. Παρατηρήστε ότι κατά τον ορισμό του πίνακα ο τελεστής **[]** μπορεί να τοποθετηθεί πριν ή μετά το όνομα της μεταβλητής. |
+ | |||
+ | <WRAP tip 80% round center> | ||
+ | Σημειώστε ότι κατά σύμβαση προτιμάται η τοποθέτηση του τελεστή **[]** πριν το όνομα της μεταβλητής, και όχι μετά. | ||
+ | </WRAP> | ||
+ | |||
+ | Εναλλακτικά, μπορείτε να ορίσετε το μέγεθος του πίνακα ορίζοντας και τα περιεχόμενα του στην δήλωση ορισμού του, όπως στο παρακάτω παράδειγμα: | ||
+ | <code java> | ||
+ | int[] numbers = {1,2,3,4,5,6,7,8,9,10}; | ||
+ | </code> | ||
Η αρίθμηση των στοιχείων του πίνακα ξεκινάει από τον δείκτη 0 και αυξάνει. Για παράδειγμα για ένα πίνακα 10 θέσεων, η αρίθμηση των στοιχείων του είναι **0-9**, όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. | Η αρίθμηση των στοιχείων του πίνακα ξεκινάει από τον δείκτη 0 και αυξάνει. Για παράδειγμα για ένα πίνακα 10 θέσεων, η αρίθμηση των στοιχείων του είναι **0-9**, όπως φαίνεται στο παρακάτω σχήμα. | ||
Line 23: | Line 32: | ||
<code java ArrayDemo.java> | <code java ArrayDemo.java> | ||
class ArrayDemo { | class ArrayDemo { | ||
- | public static void main(String[] args) { | + | public static void main(String[] args) { |
- | // declares an array of integers | + | int[] anArray; |
- | int[] anArray; | + | |
- | // allocates memory for 10 integers | + | anArray = new int[3]; |
- | anArray = new int[3]; | + | |
- | | + | anArray[0] = 100; |
- | anArray[0] = 100; | + | anArray[1] = 200; |
- | anArray[1] = 200; | + | anArray[2] = 300; |
- | anArray[2] = 300; | + | |
- | + | for(int i=0; i < anArray.length; i++) { | |
- | for(int i=0; i<anArray.length; i++) { | + | System.out.println("Element at index " + i + "/" + anArray.length+": " + anArray[i]); |
- | System.out.println("Element at index "+i+"/"+anArray.length+": "+ anArray[0]); | + | |
- | } | + | |
} | } | ||
+ | |||
+ | int j=0; | ||
+ | for(int element: anArray) { | ||
+ | System.out.println("Element at index " + (j++) + "/" + anArray.length+": " + element); | ||
+ | } | ||
+ | } | ||
} | } | ||
</code> | </code> | ||
<WRAP important 80% round center> | <WRAP important 80% round center> | ||
- | Οι πίνακες στη Java υλοποιούνται ως αντικείμενα (//θα τα δούμε αναλυτικά παρακάτω//). __Εφόσον αρχικοποιηθεί ένας πίνακας το μέγεθος του είναι σταθερό και δεν αλλάζει__. | + | Οι πίνακες στη Java υλοποιούνται ως αντικείμενα. __Εφόσον αρχικοποιηθεί ένας πίνακας το μέγεθος του είναι αμετάβλητο__. |
- | Κάθε αντικείμενο πίνακα έχει ένα πεδίο **length** που αποθηκεύει το μέγεθος του πίνακα (π.χ. δείτε στο πρόγραμμα ''anArray.length'') και για το οποίο δεν μπορούμε να μεταβάλλουμε την τιμή του (δηλαδή είναι final field). Μέσω του πεδίου //length// μπορείτε να έχετε πρόσβαση στο μέγεθος του κάθε πίνακα. | + | Κάθε αντικείμενο πίνακα έχει ένα //read-only// πεδίο **length** που αποθηκεύει το μέγεθος του πίνακα. Μέσω του πεδίου //length// μπορείτε να έχετε πρόσβαση στο μέγεθος του εκάστοτε πίνακα. |
</WRAP> | </WRAP> | ||
- | <WRAP tip 80% round center> | + | ===== Πίνακες αναφορικού τύπου ===== |
- | Κατεβάστε και εκτελέστε το παρακάτω πρόγραμμα. Παρατηρήστε ότι η κλήση της μεθόδου **System.out.println** εκτυπώνει στην κονσόλα σας ένα αλφαριθμητικό κατά την εκτέλεση του προγράμματος ακολουθούμενο από χαρακτήρα αλλαγής γραμμής. Εναλλακτικά της **System.out.println** μπορείτε να χρησιμοποείτε και την μέθοδο **System.out.prin**t, όπου ο χαρακτήρας αλλαγής γραμμής παραλείπεται. | + | |
- | </WRAP> | + | Ας θεωρήσουμε το παρακάτω παράδειγμα κώδικα με βάση την κλάση **Rectangle** [[java:objects|της προηγούμενης ενότητας]]. |
+ | |||
+ | <code java CreateRectanglesArray.java> | ||
+ | public class CreateRectanglesArray { | ||
+ | public static void main(String[] args) { | ||
+ | Rectangle [] rectangles = new Rectangle[4]; | ||
+ | Point originOne = new Point(23, 94); | ||
+ | Rectangle rectOne = new Rectangle(10, 20, originOne); | ||
+ | |||
+ | rectangles[0] = rectOne; | ||
+ | rectangles[1] = rectOne; | ||
+ | rectangles[2] = new Rectangle(50, 100, new Point(5,10)); | ||
+ | rectangles[3] = new Rectangle(20, 30, new Point(-5, 7)); | ||
+ | |||
+ | int i=0; | ||
+ | for(Rectangle rectangle : rectangles) { | ||
+ | String str = "rectangles["+(i++)+"]: "; | ||
+ | str = str + "("+rectangle.getOrigin().getX()+","+rectangle.getOrigin().getY()+")\t"; | ||
+ | str = str + "width: "+rectangle.getWidth()+", height: "+rectangle.getHeight(); | ||
+ | System.out.println(str); | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | rectangles[2] = rectangles[3]; | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | } | ||
+ | </code> | ||
+ | |||
+ | Στον παραπάνω κώδικα στην γραμμή ''Rectangle [] rectangles = new Rectangle[4];'' δημιουργούμε ένα πίνακα από δείκτες σε αντικείμενα τύπου **Rectangle**. Αρχικά ο πίνακας έχει σε όλες τις θέσεις του την τιμή **null**. Στις επόμενες γραμμές αναθέτουμε αντικείμενα σε κάθε θέση του πίνακα. Οι θέσεις 0 και 1 του πίνακα δείχνουν στο ίδιο αντικείμενο στο οποίο δείχνει και η μεταβλητή **rectOne**. | ||
+ | |||
+ | Εάν επιχειρήσουμε να σχεδιάσουμε το παραπάνω διάγραμμα αυτό θα δείχνει ως εξής: | ||
+ | |||
+ | |Αρχικά δημιουργείται ένας πίνακας που όλα τα στοιχεία του είναι **null**. |Στη συνέχεια δημιουργούμε αντικείμενα και τα αναθέτουμε σε κάθε θέση του πίνακα. Οι θέσεις 0 και 1 του πίνακα δείχνουν στο αντικείμενο που δείχνει και η μεταβλητή **rectOne**. |Η ανάθεση του αντικειμένου της θέσης 3 στην θέση 2 δημιουργεί ένα αντικείμενο για το οποίο δεν υπάρχει αναφορά. Το αντικείμενο αυτό καταστρέφεται από τον [[java:objects#garbage_collection|Garbage Collector]]. | | ||
+ | | {{ :java:createrectangletable1.png?150 |}} | {{ :java:createrectangletable2.png? |}}| {{:java:createrectangletable3.png? |}} | | ||
+ | |||
===== Πίνακες δύο διαστάσεων ===== | ===== Πίνακες δύο διαστάσεων ===== | ||
- | Οι πίνακες δύο διαστάσεων ορίζονται σε αναλογία με τους πίνακες μίας διάστασης ως εξής | + | Οι πίνακες δύο διαστάσεων ορίζονται σε αναλογία με τους πίνακες μίας διάστασης ως εξής: |
<code java> | <code java> | ||
Line 61: | Line 108: | ||
</code> | </code> | ||
- | Το παραπάνω παράδειγμα ορίζει ένα πίνακα διαστάσεων **3x5**. __Η ιδιαιτερότητα της Java σε σχέση με την C είναι ότι μπορούμε να έχουμε διαφορετικό αριθμό στηλών σε κάθε γραμμή του πίνακα__. Δείτε το παρακάτω πρόγραμμα που περιέχει ένα πίνακα δύο διαστάσεων. Στην πρώτη γραμμή του πίνακα έχουμε 3 στοιχεία, ενώ στην 2η δύο στοιχεία. | + | Το παραπάνω παράδειγμα ορίζει ένα πίνακα διαστάσεων **3x5**. Επιπλέον, μπορούμε να έχουμε διαφορετικό αριθμό στηλών σε κάθε γραμμή του πίνακα. Δείτε το παρακάτω πρόγραμμα που περιέχει ένα πίνακα δύο διαστάσεων. Στην πρώτη γραμμή του πίνακα έχουμε 3 στοιχεία, ενώ στην 2η δύο στοιχεία. |
<code java MultiDimArrayDemo.java> | <code java MultiDimArrayDemo.java> | ||
class MultiDimArrayDemo { | class MultiDimArrayDemo { | ||
- | public static void main(String[] args) { | + | public static void main(String[] args) { |
- | String[][] names = { | + | String [][] names; |
- | {"Mr. ", "Mrs. ", "Ms. "}, | + | names = new String[3][]; |
- | {"Smith", "Jones"} | + | names[0] = new String[3]; |
- | }; | + | names[1] = new String[5]; |
- | // Mr. Smith | + | names[2] = new String[4]; |
- | System.out.println(names[0][0] + names[1][0]); | + | |
- | // Ms. Jones | + | names[0][0]="Mr. "; names[0][1]="Mrs. "; names[0][2]="Ms. "; |
- | System.out.println(names[0][2] + names[1][1]); | + | names[1][0]="Susan "; names[1][1]="Peter "; names[1][2]="Edgar "; names[1][3]="Mary "; names[1][4]="Linda "; |
- | } | + | names[2][0]="Smith"; names[2][1]="Jones"; names[2][2]="Williams"; names[2][3]="Taylor"; |
+ | |||
+ | System.out.println(names[0][0] + names[1][1] + names[2][3] + " enters the room."); | ||
+ | System.out.println(names[0][1] + names[1][3] + names[2][2] + " leaves the room."); | ||
+ | } | ||
} | } | ||
</code> | </code> | ||
+ | |||
+ | == Επεξήγηση του παραπάνω κώδικα == | ||
+ | | ''names = new String[3][];'' | Αρχικά δεσμεύουμε ένα μονοδιάστατο πίνακα που τα στοιχεία του είναι μονοδιάστατοι πίνακες από [[https://docs.oracle.com/javase/8/docs/api/java/lang/String.html|java.lang.String]]. | | ||
+ | | ''names[0] = new String[3]; names[1] = new String[5]; names[2] = new String[4];'' |Για κάθε θέση του παραπάνω πίνακα δεσμεύουμε ένα νέο μονοδιάστατο πίνακα από [[https://docs.oracle.com/javase/8/docs/api/java/lang/String.html|java.lang.String]]. Οι νέοι πίνακες δεν έχουν απαραίτητα το ίδιο μέγεθος. | | ||
- | | Προηγούμενο: [[java:variables | Μεταβλητές]] | Επόμενο: [[java:operators | Τελεστές ]] | | + | | Προηγούμενο: [[java:objects| Δημιουργία Αντικειμένων]] | [[:toc | Περιεχόμενα ]] | Επόμενο: [[java:public_private_access_modifiers | Περιορισμός της πρόσβασης με τους προσδιοριστές private και public]] | |