cpp:object_lifecycle
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revisionNext revisionBoth sides next revision | ||
cpp:object_lifecycle [2020/04/12 16:01] – gthanos | cpp:object_lifecycle [2021/05/07 07:27] – gthanos | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | ====== Κύκλος ζωής των αντικειμένων - Δημιουργία | + | ====== Κύκλος ζωής των αντικειμένων - Δημιουργία αντικειμένων |
- | Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης | + | Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της κλάσης //Rectangle// τον οποίο |
- | + | ||
- | Παρακάτω | + | |
- | + | ||
- | <code cpp foo.cpp> | + | |
- | #include < | + | |
- | using namespace std; | + | |
- | #include " | + | |
- | + | ||
- | void foo(void) { | + | |
- | Rectangle rect[2] = { {5,6}, {3,4} }; | + | |
- | cout << " | + | |
- | cout << " | + | |
- | } | + | |
- | + | ||
- | int main() { | + | |
- | int x=5, y=3; | + | |
- | foo(); | + | |
- | cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | + | |
- | } | + | |
- | </ | + | |
- | + | ||
- | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// της διεργασίας | + | |
- | + | ||
- | {{ : | + | |
- | + | ||
- | Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που θέλουμε να ορίσουμε ένα | + | |
- | + | ||
- | <code cpp foo.cpp> | + | |
- | #include < | + | |
- | using namespace std; | + | |
- | #include " | + | |
- | + | ||
- | Rectangle* foo(int w, int h) { | + | |
- | Rectangle *rect_ptr = new Rectangle {w,h}; | + | |
- | return rect_ptr; | + | |
- | } | + | |
- | + | ||
- | int main() { | + | |
- | int x=5, y=3; | + | |
- | Rectangle *rect = foo(x,y); | + | |
- | cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | + | |
- | cout << "area : " << rect-> | + | |
- | delete rect; | + | |
- | } | + | |
- | </ | + | |
- | + | ||
- | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα | + | |
- | + | ||
- | {{ : | + | |
- | + | ||
- | ===== Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών ===== | + | |
- | + | ||
- | Παρακάτω δίνεται η κλάση // | + | |
- | - ο δείκτης //r1// δείχνει | + | |
- | - ο δείκτης //r2// δείχνει σε ένα αντικείμενο | + | |
- | - ο δείκτης //r3// δείχνει σε ένα πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//. | + | |
- | - ο δείκτης //r4// δείχνει | + | |
- | - πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος είμαστε υποχρεωμένοι να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων στα οποία δείχνουν οι δείκτες //r2, r3 και r4//. | + | |
<code cpp Rectangle.hpp> | <code cpp Rectangle.hpp> | ||
- | #include < | ||
- | #include < | ||
- | using namespace std; | ||
class Rectangle { | class Rectangle { | ||
Line 81: | Line 20: | ||
int getArea(); | int getArea(); | ||
}; | }; | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | <code cpp Rectangle.cpp> | ||
+ | #include < | ||
+ | #include < | ||
+ | #include " | ||
+ | |||
+ | using namespace std; | ||
Rectangle:: | Rectangle:: | ||
Line 136: | Line 83: | ||
</ | </ | ||
- | <code cpp RectangleUsage.cpp> | + | ===== 1η Περίπτωση - Δημιουργία αντικειμένων στο Stack ===== |
+ | |||
+ | Τα αντικείμενα στο τρέχον παράδειγμα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης που καλεί τον κατασκευαστή της. Τα αντικείμενα αυτά έχουν χρόνο ζωής όσο εκτελείται η συγκεκριμένη συνάρτηση και η στοίβα της είναι ενεργή. Μόλις επιστρέψουμε από την συνάρτηση που δημιουργεί το οποιοδήποτε αντικείμενο, | ||
+ | |||
+ | Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα από δύο αντικείμενα τύπου // | ||
+ | |||
+ | <code cpp foo.cpp> | ||
#include < | #include < | ||
using namespace std; | using namespace std; | ||
#include " | #include " | ||
+ | |||
+ | void foo(void) { | ||
+ | Rectangle rect[2] = { {5,6}, {3,4} }; | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | } | ||
int main() { | int main() { | ||
- | Rectangle rect {1, 2}; | + | |
+ | cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | ||
+ | foo(); | ||
+ | cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. Μεταγλωττίζοντας και εκτελώντας τον παραπάνω κώδικα, | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | ===== 2η Περίπτωση - Δημιουργία αντικειμένων στο Heap ===== | ||
+ | |||
+ | Υπάρχουν περιπτώσεις που θέλουμε να ορίσουμε ένα αντικείμενο το οποίο θα παραμείνει και μετά την έξοδο από τη συνάρτηση που το δημιούργησε. Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει α) να ορίσουμε ένα δείκτη του τύπου του αντικείμενου που θέλουμε να δημιουργήσουμε και β) να δεσμεύσουμε την απαραίτητη μνήμη και να αρχικοποιήσουμε το αντικείμενο μέσω του τελεστή //new//. Παρακάτω βλέπετε ένα παράδειγμα όπου η συνάρτηση //foo// επιστρέφει ένα δείκτη σε αντικείμενο της κλάσης // | ||
+ | |||
+ | <code cpp foo.cpp> | ||
+ | #include < | ||
+ | using namespace std; | ||
+ | #include " | ||
+ | |||
+ | Rectangle* foo(int w, int h) { | ||
+ | Rectangle* rect_ptr = new Rectangle {w,h}; | ||
+ | return rect_ptr; | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | int main() { | ||
+ | int x=5, y=3; | ||
+ | Rectangle* | ||
+ | cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | ||
+ | cout << "area : " << rect-> | ||
+ | delete rect; | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Όταν δεν χρειαζόμαστε πλέον το αντικείμενο που δεσμεύτηκε δυναμικά στο //heap// θα πρέπει να το καταστρέψουμε ελευθερώνοντας τη δεσμευμένη μνήμη με τη βοήθεια του τελεστή //delete//. Κατά την | ||
+ | |||
+ | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// και του //heap// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. Στο διάγραμμα δεν αποτυπώνεται η δέσμευση μνήμης για τα πεδία //width// και //height// του κάθε αντικειμένου τύπου // | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | ===== Ένα πιο σύνθετο παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών ===== | ||
+ | |||
+ | Παρακάτω δίνεται η κλάση // | ||
+ | - ο δείκτης //r1// δείχνει στο αντικείμενο //r//. | ||
+ | - ο δείκτης //r2// δείχνει σε ένα αντικείμενο που αρχικοποιείται στο //heap//. | ||
+ | - ο δείκτης //r3// δείχνει σε ένα πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//. | ||
+ | - πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος πρέπει να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων στα οποία δείχνουν οι δείκτες //r2, r3 και r4//. | ||
+ | |||
+ | <code cpp RectangleUsage-1.cpp> | ||
+ | #include < | ||
+ | using namespace std; | ||
+ | #include " | ||
+ | |||
+ | /* Δημιουργώ ένα αντικείμενο ' | ||
+ | * 1. ένα δείκτη που δείχνει στο ' | ||
+ | * 2. ένα δείκτη που δείχνει σε ένα δυναμικά | ||
+ | | ||
+ | * 3. ένα δείκτη που δείχνει σε δυναμικά | ||
+ | | ||
+ | * */ | ||
+ | |||
+ | int main() { | ||
+ | Rectangle r {1, 2}; | ||
Rectangle *r1, *r2, *r3; | Rectangle *r1, *r2, *r3; | ||
- | r1 = ▭ | + | |
+ | | ||
+ | cout << "--- init r2 ---" << endl; | ||
r2 = new Rectangle {2}; | r2 = new Rectangle {2}; | ||
- | r3 = new Rectangle[2] { {3,4}, {5} }; | + | |
+ | | ||
| | ||
cout << " | cout << " | ||
- | | + | cout << "r' |
- | r4 = new Rectangle*[2]; | + | |
- | r4[0] = new Rectangle {6}; | + | |
- | r4[1] = new Rectangle (2,6); | + | |
- | + | ||
- | cout << " | + | |
- | | + | |
cout << " | cout << " | ||
cout << " | cout << " | ||
cout << " | cout << " | ||
cout << " | cout << " | ||
- | cout << " | ||
- | cout << " | ||
| | ||
cout << " | cout << " | ||
Line 167: | Line 183: | ||
delete[] r3; | delete[] r3; | ||
| | ||
- | cout << " | ||
- | delete r4[0]; | ||
- | delete r4[1]; | ||
- | delete []r4; | ||
return 0; | return 0; | ||
- | } | + | } |
</ | </ | ||
- | Μεταγλωττίστε και εκτελέστε τον παραπάνω κώδικα. | + | Μεταγλωττίστε και εκτελέστε τον παραπάνω κώδικα. |
< | < | ||
Calling 0 args constructor | Calling 0 args constructor | ||
Calling 2 args constructor | Calling 2 args constructor | ||
+ | --- init r1 --- | ||
+ | --- init r2 --- | ||
Calling 0 args constructor | Calling 0 args constructor | ||
- | Calling 2 args constructor | ||
Calling 1 args constructor | Calling 1 args constructor | ||
+ | --- init r3 --- | ||
Calling 0 args constructor | Calling 0 args constructor | ||
Calling 2 args constructor | Calling 2 args constructor | ||
Calling 0 args constructor | Calling 0 args constructor | ||
- | Calling 2 args constructor | ||
Calling 1 args constructor | Calling 1 args constructor | ||
--------------- | --------------- | ||
- | Calling 0 args constructor | + | r' |
- | Calling 2 args constructor | + | |
- | Calling 1 args constructor | + | |
- | Calling 0 args constructor | + | |
- | Calling 2 args constructor | + | |
- | --------------- | + | |
- | rect' | + | |
*r1' | *r1' | ||
*r2' | *r2' | ||
r3[0]' | r3[0]' | ||
r3[1]' | r3[1]' | ||
- | r4[0]' | ||
- | r4[1]' | ||
--------------- | --------------- | ||
Destructing rectangle (w:2, h:2) | Destructing rectangle (w:2, h:2) | ||
Destructing rectangle (w:5, h:5) | Destructing rectangle (w:5, h:5) | ||
Destructing rectangle (w:3, h:4) | Destructing rectangle (w:3, h:4) | ||
- | --------------- | ||
- | Destructing rectangle (w:6, h:6) | ||
- | Destructing rectangle (w:2, h:6) | ||
Destructing rectangle (w:1, h:2) | Destructing rectangle (w:1, h:2) | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Παρατηρήστε ότι στον πίνακα //r3// πρώτα καταστρέφεται το αντικείμενο //r3[1]// και στη συνέχεια το αντικείμενο //r3[0]//. | ||
+ | ===== Ένα ακόμη πιο σύνθετο παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών ===== | ||
+ | |||
+ | Παρακάτω δίνεται η κλάση // | ||
+ | |||
+ | <code cpp RectangleUsage-2.cpp> | ||
+ | #include < | ||
+ | using namespace std; | ||
+ | #include " | ||
+ | |||
+ | /* Δημιουργώ ένα δυναμικά δεσμευμένο | ||
+ | * διδιάστατο πίνακα από αντικείμενα | ||
+ | * τύπου Rectangle. | ||
+ | */ | ||
+ | |||
+ | int main() { | ||
+ | | ||
+ | Rectangle **r4; | ||
+ | cout << "--- init r4 ---" << endl; | ||
+ | r4 = new Rectangle*[2]; | ||
+ | cout << "--- init r4[0] ---" << endl; | ||
+ | r4[0] = new Rectangle[2] {{5,6}, {7,8}}; | ||
+ | cout << "--- init r4[1] ---" << endl; | ||
+ | r4[1] = new Rectangle[3] {{9}, {10}, {11,10}}; | ||
+ | | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | | ||
+ | delete[] r4[0]; | ||
+ | delete[] r4[1]; | ||
+ | delete[] r4; | ||
+ | } | ||
</ | </ | ||
cpp/object_lifecycle.txt · Last modified: 2021/05/07 06:35 (external edit)