User Tools

Site Tools


cpp:object_lifecycle

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
Next revisionBoth sides next revision
cpp:object_lifecycle [2020/04/12 16:01] gthanoscpp:object_lifecycle [2020/04/14 09:01] gthanos
Line 4: Line 4:
 Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης που καλεί τον κατασκευαστή της. Τα αντικείμενα αυτά έχουν χρόνο ζωής όσο εκτελείται η συγκεκριμένη συνάρτηση και η στοίβα της είναι ενεργή. Μόλις επιστρέψουμε από την συνάρτηση που δημιουργεί το οποιοδήποτε αντικείμενο, αυτό καταστρέφεται αυτόματα. Εάν συντρέχουν λόγοι εκκαθάρισης μνήμης ή περιγραφέων αρχείων οφείλουμε να ορίσουμε καταστροφέα για τη συγκεκριμένη κλάση. Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης που καλεί τον κατασκευαστή της. Τα αντικείμενα αυτά έχουν χρόνο ζωής όσο εκτελείται η συγκεκριμένη συνάρτηση και η στοίβα της είναι ενεργή. Μόλις επιστρέψουμε από την συνάρτηση που δημιουργεί το οποιοδήποτε αντικείμενο, αυτό καταστρέφεται αυτόματα. Εάν συντρέχουν λόγοι εκκαθάρισης μνήμης ή περιγραφέων αρχείων οφείλουμε να ορίσουμε καταστροφέα για τη συγκεκριμένη κλάση.
  
-Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα από δύο αντικείμενα τύπου //Rectangle//. Τα αντικείμενα δημιουργούνται στο //stack// της διεργασίας που εκτελείται και έχουν χρόνο ζωής όσο διαρκεί η εκτέλεση της συνάρτησης //foo//. Μετά την έξοδο από την //foo// τα αντικείμενα //rect[0]// και //rect[1]// καταστρέφονται.+===== Δημιουργία αντικειμένων στο Stack ===== 
 + 
 +Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα από δύο αντικείμενα τύπου //Rectangle//. Τα αντικείμενα δημιουργούνται στο //stack// της διεργασίας που εκτελείται και έχουν χρόνο ζωής όσο διαρκεί η εκτέλεση της συνάρτησης //foo//. Μετά την έξοδο από την //foo// τα αντικείμενα //rect[0]// και //rect[1]// καταστρέφονται. Η κλάση Rectangle που δημιουργείται δίνεται παρακάτω: 
 + 
 +<code cpp Rectangle.hpp> 
 + 
 +class Rectangle { 
 +  private: 
 +    int *width_ptr, *height_ptr; 
 +  public: 
 +    Rectangle(); 
 +    Rectangle(int w, int h); 
 +    Rectangle(int s); 
 +    ~Rectangle(); 
 +    void setWidth(int w); 
 +    void setHeight(int h); 
 +    int getWidth(); 
 +    int getHeight(); 
 +    int getArea(); 
 +}; 
 +</code> 
 + 
 +<code cpp Rectangle.cpp> 
 +#include <iostream> 
 +#include <cstdlib> 
 +#include "Rectangle.hpp" 
 + 
 +using namespace std; 
 + 
 +Rectangle::Rectangle() { 
 +  width_ptr = new (nothrow) int;     
 +  height_ptr = new (nothrow) int; 
 +  if(width_ptr == NULL || height_ptr == NULL) { 
 +    cerr << "Memory allocation failure!\n"; 
 +    exit(-1); 
 +  } 
 +  *width_ptr = *height_ptr = 0; 
 +  cout << "Calling 0 args constructor" << endl; 
 +
 + 
 +Rectangle::Rectangle(int w, int h) : Rectangle() { 
 +  *width_ptr = w; 
 +  *height_ptr = h; 
 +  cout << "Calling 2 args constructor" << endl; 
 +
 + 
 +Rectangle::Rectangle(int s) : Rectangle(s,s) { 
 +  cout << "Calling 1 args constructor" << endl; 
 +
 + 
 +Rectangle::~Rectangle() { 
 +  cout << "Destructing rectangle (w:"<< *width_ptr <<", h:"<<*height_ptr<<")\n"; 
 +  delete width_ptr; 
 +  delete height_ptr; 
 +
 + 
 +void Rectangle::setWidth(int w) { *width_ptr = w; } 
 +void Rectangle::setHeight(int h) { *height_ptr = h; } 
 +int Rectangle::getWidth() { return *width_ptr; } 
 +int Rectangle::getHeight() { return *height_ptr;
 +int Rectangle::getArea() { return *width_ptr * *height_ptr;
 +</code>
  
 <code cpp foo.cpp> <code cpp foo.cpp>
Line 19: Line 80:
 int main() { int main() {
   int x=5, y=3;   int x=5, y=3;
 +  cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl;
   foo();   foo();
   cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl;   cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl;
Line 28: Line 90:
 {{ :cpp:cppstackonly.png | Σχηματικό διάγραμμα του stack της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης foo}} {{ :cpp:cppstackonly.png | Σχηματικό διάγραμμα του stack της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης foo}}
  
-Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που θέλουμε να ορίσουμε ένα αντικείμενο το οποίο θα παραμείνει και μετά την έξοδο από τη συνάρτηση που το δημιούργησε. Σε αυτές τις περιπτώσεις αρκεί να ορίσουμε ένα δείκτη προς το αντικείμενο και να το αρχικοποιήσουμε με τη βοήθεια του τελεστή //new//. Μέσω του τελεστή //new// έχουμε την δυνατότητα να δεσμεύσουμε τον απαραίτητο χώρο στο //heap// και παράλληλα να καλέσουμε τον κατάλληλο κατασκευαστή του αντικειμένου για την αρχικοποίηση του. Παρακάτω βλέπετε ένα παράδειγμα όπου η συνάρτηση //foo// επιστρέφει ένα αντικείμενο της κλάσης //Rectangle//.+===== Δημιουργία αντικειμένων στο Heap ===== 
 + 
 +Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που θέλουμε να ορίσουμε ένα αντικείμενο το οποίο θα παραμείνει και μετά την έξοδο από τη συνάρτηση που το δημιούργησε. Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει α) να ορίσουμε ένα δείκτη του τύπου που θέλουμε να δημιουργήσουμε και β) να δεσμεύσουμε την απαραίτητη μνήμη και να αρχικοποιήσουμε το αντικείμενο μέσω του τελεστή //new//. Παρακάτω βλέπετε ένα παράδειγμα όπου η συνάρτηση //foo// επιστρέφει ένα αντικείμενο της κλάσης //Rectangle//.
  
 <code cpp foo.cpp> <code cpp foo.cpp>
Line 61: Line 125:
   - ο δείκτης //r4// δείχνει σε ένα δισδιάστατο πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//. Ο πίνακας έχει δύο γραμμές και μία στήλη.   - ο δείκτης //r4// δείχνει σε ένα δισδιάστατο πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//. Ο πίνακας έχει δύο γραμμές και μία στήλη.
   - πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος είμαστε υποχρεωμένοι να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων στα οποία δείχνουν οι δείκτες //r2, r3 και r4//.   - πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος είμαστε υποχρεωμένοι να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων στα οποία δείχνουν οι δείκτες //r2, r3 και r4//.
- 
-<code cpp Rectangle.hpp> 
-#include <iostream> 
-#include <cstdlib> 
-using namespace std; 
- 
-class Rectangle { 
-  private: 
-    int *width_ptr, *height_ptr; 
-  public: 
-    Rectangle(); 
-    Rectangle(int w, int h); 
-    Rectangle(int s); 
-    ~Rectangle(); 
-    void setWidth(int w); 
-    void setHeight(int h); 
-    int getWidth(); 
-    int getHeight(); 
-    int getArea(); 
-}; 
- 
-Rectangle::Rectangle() { 
-  width_ptr = new (nothrow) int;     
-  height_ptr = new (nothrow) int; 
-  if(width_ptr == NULL || height_ptr == NULL) { 
-    cerr << "Memory allocation failure!\n"; 
-    exit(-1); 
-  } 
-  *width_ptr = *height_ptr = 0; 
-  cout << "Calling 0 args constructor" << endl; 
-} 
- 
-Rectangle::Rectangle(int w, int h) : Rectangle() { 
-  *width_ptr = w; 
-  *height_ptr = h; 
-  cout << "Calling 2 args constructor" << endl; 
-} 
- 
-Rectangle::Rectangle(int s) : Rectangle(s,s) { 
-  cout << "Calling 1 args constructor" << endl; 
-} 
- 
-Rectangle::~Rectangle() { 
-  cout << "Destructing rectangle (w:"<< *width_ptr <<", h:"<<*height_ptr<<")\n"; 
-  delete width_ptr; 
-  delete height_ptr; 
-} 
- 
-void Rectangle::setWidth(int w) { *width_ptr = w; } 
-void Rectangle::setHeight(int h) { *height_ptr = h; } 
-int Rectangle::getWidth() { return *width_ptr; } 
-int Rectangle::getHeight() { return *height_ptr; } 
-int Rectangle::getArea() { return *width_ptr * *height_ptr; } 
-</code> 
  
 <WRAP tip 80% round> <WRAP tip 80% round>
cpp/object_lifecycle.txt · Last modified: 2021/05/07 06:35 (external edit)