User Tools

Site Tools


cpp:object_lifecycle

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
Next revisionBoth sides next revision
cpp:object_lifecycle [2020/04/08 14:46] – [Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών] gthanoscpp:object_lifecycle [2020/04/14 09:29] – [Δημιουργία αντικειμένων στο Heap] gthanos
Line 4: Line 4:
 Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης που καλεί τον κατασκευαστή της. Τα αντικείμενα αυτά έχουν χρόνο ζωής όσο εκτελείται η συγκεκριμένη συνάρτηση και η στοίβα της είναι ενεργή. Μόλις επιστρέψουμε από την συνάρτηση που δημιουργεί το οποιοδήποτε αντικείμενο, αυτό καταστρέφεται αυτόματα. Εάν συντρέχουν λόγοι εκκαθάρισης μνήμης ή περιγραφέων αρχείων οφείλουμε να ορίσουμε καταστροφέα για τη συγκεκριμένη κλάση. Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης που καλεί τον κατασκευαστή της. Τα αντικείμενα αυτά έχουν χρόνο ζωής όσο εκτελείται η συγκεκριμένη συνάρτηση και η στοίβα της είναι ενεργή. Μόλις επιστρέψουμε από την συνάρτηση που δημιουργεί το οποιοδήποτε αντικείμενο, αυτό καταστρέφεται αυτόματα. Εάν συντρέχουν λόγοι εκκαθάρισης μνήμης ή περιγραφέων αρχείων οφείλουμε να ορίσουμε καταστροφέα για τη συγκεκριμένη κλάση.
  
-Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα από δύο αντικείμενα τύπου //Rectangle//. Τα αντικείμενα δημιουργούνται στο //stack// της διεργασίας που εκτελείται και έχουν χρόνο ζωής όσο διαρκεί η εκτέλεση της συνάρτησης //foo//. Μετά την έξοδο από την //foo// τα αντικείμενα //rect[0]// και //rect[1]// καταστρέφονται.+===== 1η Περίπτωση - Δημιουργία αντικειμένων στο Stack =====
  
-<code cpp foo.cpp> +Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα από δύο αντικείμενα τύπου //Rectangle//. Τα αντικείμενα δημιουργούνται στο //stack// της διεργασίας που εκτελείται και έχουν χρόνο ζωής όσο διαρκεί η εκτέλεση της συνάρτησης //foo//. Μετά την έξοδο από την //foo// τα αντικείμενα //rect[0]// και //rect[1]// καταστρέφονται. Η κλάση Rectangle που δημιουργείται δίνεται παρακάτω:
-#include <iostream> +
-using namespace std; +
-#include "Rectangle.cpp" +
- +
-void foo(void) { +
-  Rectangle rect[2] = { {5,6}, {3,4} }; +
-  cout << "rect[0] area: " << rect[0].getArea() << endl; +
-  cout << "rect[1] area: " << rect[1].getArea() << endl; +
-+
- +
-int main() { +
-  int x=5, y=3; +
-  foo(); +
-  cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; +
-+
-</code> +
- +
-Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//+
- +
-{{ :cpp:cppstackonly.png | Σχηματικό διάγραμμα του stack της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης foo}} +
- +
-Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που θέλουμε να ορίσουμε ένα αντικείμενο το οποίο θα παραμείνει και μετά την έξοδο από τη συνάρτηση που το δημιούργησε. Σε αυτές τις περιπτώσεις αρκεί να ορίσουμε ένα δείκτη προς το αντικείμενο και να το αρχικοποιήσουμε με τη βοήθεια του τελεστή //new//. Μέσω του τελεστή //new// έχουμε την δυνατότητα να δεσμεύσουμε τον απαραίτητο χώρο στο //heap// και παράλληλα να καλέσουμε τον κατάλληλο κατασκευαστή του αντικειμένου για την αρχικοποίηση του. Παρακάτω βλέπετε ένα παράδειγμα όπου η συνάρτηση //foo// επιστρέφει ένα αντικείμενο της κλάσης //Rectangle//+
- +
-<code cpp foo.cpp> +
-#include <iostream> +
-using namespace std; +
-#include "Rectangle.cpp" +
- +
-Rectangle* foo(int w, int h) { +
-  Rectangle *rect_ptr = new Rectangle {w,h}; +
-  return rect_ptr; +
-+
- +
-int main() { +
-  int x=5, y=3; +
-  Rectangle *rect = foo(x,y); +
-  cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; +
-  cout << "area : " << rect->getArea() << endl; +
-  delete rect; +
-+
-</code> +
- +
-Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// και του //heap// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. +
- +
-{{ :cpp:cppstackheap.png | Σχηματικό διάγραμμα του stack και του heap της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης foo}} +
- +
-===== Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών ===== +
- +
-Παρακάτω δίνεται η κλάση //Rectangle// και ένα παράδειγμα αρχικοποίησης των τριών δεικτών r1, r2, r3 τύπου //Rectangle//, οι οποίοι αρχικοποιούνται ως εξής: +
-  - ο δείκτης //r1// δείχνει στο αντικείμενο rect. +
-  - ο δείκτης //r2// δείχνει σε ένα αντικείμενο που αρχικοποιείται στο //heap//+
-  - ο δείκτης //r3// δείχνει σε ένα πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//. +
-  - ο δείκτης //r4// δείχνει σε ένα δισδιάστατο πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//Ο πίνακας έχει δύο γραμμές και μία στήλη. +
-  - πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος είμαστε υποχρεωμένοι να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων στα οποία δείχνουν οι δείκτες //r2, r3 και r4//.+
  
 <code cpp Rectangle.hpp> <code cpp Rectangle.hpp>
-#include <iostream> 
-#include <cstdlib> 
-using namespace std; 
  
 class Rectangle { class Rectangle {
Line 81: Line 24:
     int getArea();     int getArea();
 }; };
 +</code>
 +
 +<code cpp Rectangle.cpp>
 +#include <iostream>
 +#include <cstdlib>
 +#include "Rectangle.hpp"
 +
 +using namespace std;
  
 Rectangle::Rectangle() { Rectangle::Rectangle() {
Line 115: Line 66:
 int Rectangle::getArea() { return *width_ptr * *height_ptr; } int Rectangle::getArea() { return *width_ptr * *height_ptr; }
 </code> </code>
 +
 +<code cpp foo.cpp>
 +#include <iostream>
 +using namespace std;
 +#include "Rectangle.hpp"
 +
 +void foo(void) {
 +  Rectangle rect[2] = { {5,6}, {3,4} };
 +  cout << "rect[0] area: " << rect[0].getArea() << endl;
 +  cout << "rect[1] area: " << rect[1].getArea() << endl;
 +}
 +
 +int main() {
 +  int x=5, y=3;
 +  cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl;
 +  foo();
 +  cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl;
 +}
 +</code>
 +
 +Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. Μεταγλωττίζοντας και εκτελώντας τον παραπάνω κώδικα, μπορείτε να δείτε τα μηνύματα που εκτυπώνονται και να διαπιστώσετε ότι τα δύο αντικείμενα τύπου //Rectangle// καταστρέφονται κατά την έξοδο από τη //foo//.
 +
 +{{ :cpp:cppstackonly.png | Σχηματικό διάγραμμα του stack της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης foo}}
 +
 +===== Δημιουργία αντικειμένων στο Heap =====
 +
 +Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που θέλουμε να ορίσουμε ένα αντικείμενο το οποίο θα παραμείνει και μετά την έξοδο από τη συνάρτηση που το δημιούργησε. Σε αυτές τις περιπτώσεις πρέπει α) να ορίσουμε ένα δείκτη του τύπου που θέλουμε να δημιουργήσουμε και β) να δεσμεύσουμε την απαραίτητη μνήμη και να αρχικοποιήσουμε το αντικείμενο μέσω του τελεστή //new//. Παρακάτω βλέπετε ένα παράδειγμα όπου η συνάρτηση //foo// επιστρέφει ένα δείκτη σε αντικείμενο της κλάσης //Rectangle// που δημιουργήθηκε στο //heap//.
 +
 +<code cpp foo.cpp>
 +#include <iostream>
 +using namespace std;
 +#include "Rectangle.hpp"
 +
 +Rectangle* foo(int w, int h) {
 +  Rectangle* rect_ptr = new Rectangle {w,h};
 +  return rect_ptr;
 +}
 +
 +int main() {
 +  int x=5, y=3;
 +  Rectangle* rect = foo(x,y);
 +  cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl;
 +  cout << "area : " << rect->getArea() << endl;
 +  delete rect;
 +}
 +</code>
 +
 +Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// και του //heap// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//.
 +
 +{{ :cpp:cppstackheap.png | Σχηματικό διάγραμμα του stack και του heap της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης foo}}
 +
 +===== Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών =====
 +
 +Παρακάτω δίνεται η κλάση //Rectangle// και ένα παράδειγμα αρχικοποίησης των τριών δεικτών r1, r2, r3 τύπου //Rectangle//, οι οποίοι αρχικοποιούνται ως εξής:
 +  - ο δείκτης //r1// δείχνει στο αντικείμενο rect.
 +  - ο δείκτης //r2// δείχνει σε ένα αντικείμενο που αρχικοποιείται στο //heap//.
 +  - ο δείκτης //r3// δείχνει σε ένα πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//.
 +  - ο δείκτης //r4// δείχνει σε ένα δισδιάστατο πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//. Ο πίνακας έχει δύο γραμμές και μία στήλη.
 +  - πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος είμαστε υποχρεωμένοι να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων στα οποία δείχνουν οι δείκτες //r2, r3 και r4//.
  
 <WRAP tip 80% round> <WRAP tip 80% round>
cpp/object_lifecycle.txt · Last modified: 2021/05/07 06:35 (external edit)