User Tools

Site Tools


cpp:object_creation

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
Next revisionBoth sides next revision
cpp:object_creation [2017/05/10 05:06] – [Άλλοι τρόποι κλήσης του κατασκευαστή της κλάσης] gthanoscpp:object_creation [2019/04/19 09:26] – [Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών] gthanos
Line 64: Line 64:
 Σε αυτή την περίτπωση καλείται ο κατασκευαστής που έχει ένα μόνο όρισμα το οποίο λαμβάνει την τιμή 5. Το εμβαδό του παραλληλογράμμου που εκτυπώνεται είναι 25 (5x5). Σε αυτή την περίτπωση καλείται ο κατασκευαστής που έχει ένα μόνο όρισμα το οποίο λαμβάνει την τιμή 5. Το εμβαδό του παραλληλογράμμου που εκτυπώνεται είναι 25 (5x5).
  
-=== 2. Χρήση αγκύλων αντί για παρενθέσεις ===+=== 2. Χρήση αγκίστρων αντί για παρενθέσεις ===
  
-Η C++ δίνει την δυνατότητα χρήσης αγκύλων αντί για παρενθέσεις προκειμένου να καλέσουμε τον κατασκευαστή της κλάσης. Ο τρόπος αυτός έχει τις εξής δύο παραλαγές:+Η C++ δίνει την δυνατότητα χρήσης αγκίστρων αντί για παρενθέσεις προκειμένου να καλέσουμε τον κατασκευαστή της κλάσης. Ο τρόπος αυτός έχει τις εξής δύο παραλαγές:
  
 == Σε αναλογία με τη χρήση παρενθέσεων == == Σε αναλογία με τη χρήση παρενθέσεων ==
Line 80: Line 80:
 Καλείται ο κατασκευαστής της κλάσης με δύο ορίσματα (//width=5, height=6//). Καλείται ο κατασκευαστής της κλάσης με δύο ορίσματα (//width=5, height=6//).
  
-== Με χρήση του τελεστή = πριν τις αγκύλες ==+== Με χρήση του τελεστή = πριν τα άγκιστρα ==
  
-<code c++>+<code c++ RectangleInitialization.cpp>
 int main () { int main () {
   Rectangle rect = {5,6}; // calls Rectangle(int w, int h)   Rectangle rect = {5,6}; // calls Rectangle(int w, int h)
Line 93: Line 93:
 </code> </code>
  
-Οι παραπάνω δύο τρόποι είναι ισοδύναμοι εάν πρόκειται να αρχικοποιήσουμε ένα μεμονομένο αντικείμενο. Στην περίπτωση που θέλουμε να αρχικοποιήσουμε πίνακες από αντικείμενα, μόνο η χρήση του τελεστή ίσον ('=') πριν από τις αγκύλες επιτρέπει την παραπάνω αρχικοποίηση σε μία εντολή.+Οι παραπάνω δύο τρόποι είναι ισοδύναμοι εάν πρόκειται να αρχικοποιήσουμε ένα μεμονομένο αντικείμενο. Στην περίπτωση που θέλουμε να αρχικοποιήσουμε πίνακες από αντικείμενα, μόνο η χρήση του τελεστή ίσον ('=') πριν από τα άγκιστρα επιτρέπει την παραπάνω αρχικοποίηση σε μία εντολή.
  
  
-====== Χρόνος ζωής των αντικειμένων - Δημιουργία και ανάθεση αντικειμένων στο heap ======+====== Κύκλος ζωής των αντικειμένων - Δημιουργία και ανάθεση αντικειμένων στο heap ======
  
 Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης που καλεί τον κατασκευαστή της. Τα αντικείμενα αυτά έχουν χρόνο ζωής όσο εκτελείται η συγκεκριμένη συνάρτηση και η στοίβα της είναι ενεργή. Μόλις επιστρέψουμε από την συνάρτηση που δημιουργεί το οποιοδήποτε αντικείμενο, αυτό καταστρέφεται αυτόματα. Εάν συντρέχουν λόγοι εκκαθάρισης μνήμης ή περιγραφέων αρχείων οφείλουμε να ορίσουμε καταστροφέα για τη συγκεκριμένη κλάση. Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης που καλεί τον κατασκευαστή της. Τα αντικείμενα αυτά έχουν χρόνο ζωής όσο εκτελείται η συγκεκριμένη συνάρτηση και η στοίβα της είναι ενεργή. Μόλις επιστρέψουμε από την συνάρτηση που δημιουργεί το οποιοδήποτε αντικείμενο, αυτό καταστρέφεται αυτόματα. Εάν συντρέχουν λόγοι εκκαθάρισης μνήμης ή περιγραφέων αρχείων οφείλουμε να ορίσουμε καταστροφέα για τη συγκεκριμένη κλάση.
  
-Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα από δύο αντικείμενα τύπου //Rectangle//. Τα αντικείμενα δημιουγούνται στο //stack// της διεργασίας που εκτελείται και έχουν χρόνο ζωής όσο διαρκεί ο εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. Μετά την έξοδο από την //foo// τα αντικείμενα //rect[0]// και //rect[1]// καταστρέφονται.+Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα από δύο αντικείμενα τύπου //Rectangle//. Τα αντικείμενα δημιουργούνται στο //stack// της διεργασίας που εκτελείται και έχουν χρόνο ζωής όσο διαρκεί η εκτέλεση της συνάρτησης //foo//. Μετά την έξοδο από την //foo// τα αντικείμενα //rect[0]// και //rect[1]// καταστρέφονται.
  
 <code cpp foo.cpp> <code cpp foo.cpp>
Line 151: Line 151:
 ===== Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών ===== ===== Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών =====
  
-Παρακάτω δίνεται ένα παράδειγμα αρχικοποίησης των τριών δεικτών r1, r2, r3 τύπου //Rectangle//, οι οποίοι αρχικοποιούνται ως εξής:+Παρακάτω δίνεται η κλάση //Rectangle// και ένα παράδειγμα αρχικοποίησης των τριών δεικτών r1, r2, r3 τύπου //Rectangle//, οι οποίοι αρχικοποιούνται ως εξής:
   - ο δείκτης //r1// δείχνει στο αντικείμενο rect.   - ο δείκτης //r1// δείχνει στο αντικείμενο rect.
   - ο δείκτης //r2// δείχνει σε ένα αντικείμενο που αρχικοποιείται στο //heap//.   - ο δείκτης //r2// δείχνει σε ένα αντικείμενο που αρχικοποιείται στο //heap//.
   - ο δείκτης //r3// δείχνει σε ένα πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//.   - ο δείκτης //r3// δείχνει σε ένα πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//.
-  - για τα //r2, r3// είμαστε υποχρεωμένοι να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων.+  - πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος είμαστε υποχρεωμένοι να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων στα οποία δείχνουν οι δείκτες //r2, r3//  
 + 
 +<code cpp Rectangle.hpp> 
 +#include <iostream> 
 +#include <cstdlib> 
 +using namespace std; 
 + 
 +class Rectangle { 
 +  private: 
 +    int *width_ptr, *height_ptr; 
 +  public: 
 +    Rectangle(); 
 +    Rectangle(int w, int h); 
 +    Rectangle(int s); 
 +    ~Rectangle(); 
 +    void setWidth(int w); 
 +    void setHeight(int h); 
 +    int getWidth(); 
 +    int getHeight(); 
 +    int getArea(); 
 +}; 
 + 
 +Rectangle::Rectangle() { 
 +  width_ptr = new (nothrow) int;     
 +  height_ptr = new (nothrow) int; 
 +  if(width_ptr == NULL || height_ptr == NULL) { 
 +    cerr << "Memory allocation failure!\n"; 
 +    exit(-1); 
 +  } 
 +  *width_ptr = *height_ptr = 0; 
 +  cout << "Calling 0 args constructor" << endl; 
 +
 + 
 +Rectangle::Rectangle(int w, int h) : Rectangle() { 
 +  *width_ptr = w; 
 +  *height_ptr = h; 
 +  cout << "Calling 2 args constructor" << endl; 
 +
 + 
 +Rectangle::Rectangle(int s) : Rectangle(s,s) { 
 +  cout << "Calling 1 args constructor" << endl; 
 +
 + 
 +Rectangle::~Rectangle() { 
 +  cout << "Destructing rectangle (w:"<< *width_ptr <<", h:"<<*height_ptr<<")\n"; 
 +  delete width_ptr; 
 +  delete height_ptr; 
 +
 + 
 +void Rectangle::setWidth(int w) { *width_ptr = w; } 
 +void Rectangle::setHeight(int h) { *height_ptr = h; } 
 +int Rectangle::getWidth() { return *width_ptr; } 
 +int Rectangle::getHeight() { return *height_ptr;
 +int Rectangle::getArea() { return *width_ptr * *height_ptr;
 +</code> 
 + 
 +<WRAP tip 80% round> 
 +Παρατηρήστε τον τρόπο με τον οποίο καλείται κατασκευαστής χωρίς ορίσματα από τους άλλους κατασκευαστές. Η κλήση ενός κατασκευαστή από έναν άλλο είναι δυνατή στη C++ με χρήση του ονόματος της κλάσης. Γενικότερα, η κλήση μπορεί να γίνει είτε στο //member initialization list//, είτε μέσα στο σώμα του κατασκευαστή. Για παράδειγμα 
 +<code cpp> 
 +Rectangle::Rectangle(int w, int h) : Rectangle() { 
 +  *width_ptr = w; 
 +  *height_ptr = h; 
 +  cout << "Calling 2 args constructor" << endl; 
 +
 +</code> 
 +ή ισοδύναμα 
 +<code cpp> 
 +Rectangle::Rectangle(int w, int h) { 
 +  Rectangle(); 
 +  *width_ptr = w; 
 +  *height_ptr = h; 
 +  cout << "Calling 2 args constructor" << endl; 
 +
 +</code> 
 +</WRAP>
  
 <code cpp RectangleUsage.cpp> <code cpp RectangleUsage.cpp>
 #include <iostream> #include <iostream>
 using namespace std; using namespace std;
-#include "Rectangle.cpp"+#include "Rectangle.hpp"
  
 int main() { int main() {
-  Rectangle rect{34};+  Rectangle rect {12};
   Rectangle *r1, *r2, *r3;   Rectangle *r1, *r2, *r3;
   r1 = &rect;   r1 = &rect;
-  r2 = new Rectangle {5, 6}; +  r2 = new Rectangle {2}; 
-  r3 = new Rectangle[2] { {4,8}, {7,3} }; +  r3 = new Rectangle[2] { {3,4}, {5} }
-  cout << "rect'area: " << obj.area() << endl; +   
-  cout << "*r1'area: " << foo->area() << endl; +  cout << "---------------" << endl; 
-  cout << "*r2'area: " << bar->area() << endl; +  Rectangle **r4; 
-  cout << "r3[0]'area:" << baz[0].area() << endl; +  r4 = new Rectangle*[2]; 
-  cout << "r3[1]'area:" << baz[1].area() << endl;        +  r4[0] = new Rectangle {6}; 
-  delete bar+  r4[1] = new Rectangle (2,6); 
-  delete[] baz;+   
 +  cout << "---------------" << endl
 +  cout << "rect' getArea: " << rect.getArea() << endl; 
 +  cout << "*r1'  getArea: " << r1->getArea() << endl; 
 +  cout << "*r2'  getArea: " << r2->getArea() << endl; 
 +  cout << "r3[0]'getArea: " << r3[0].getArea() << endl; 
 +  cout << "r3[1]'getArea: " << r3[1].getArea() << endl;        
 +  cout << "r4[0]'s getArea: " << r4[0]->getArea() << endl; 
 +  cout << "r4[1]'s getArea: " << r4[1]->getArea() << endl; 
 +   
 +  cout << "---------------" << endl; 
 +  delete r2; 
 +  delete[] r3; 
 +   
 +  cout << "---------------" << endl; 
 +  delete r4[0]; 
 +  delete r4[1]
 +  delete []r4;
   return 0;   return 0;
 }  }
 +</code>
 +
 +Μεταγλωττίστε και εκτελέστε τον παραπάνω κώδικα. Το output θα είναι το εξής:
 +<code>
 +Calling 0 args constructor
 +Calling 2 args constructor
 +Calling 0 args constructor
 +Calling 2 args constructor
 +Calling 1 args constructor
 +Calling 0 args constructor
 +Calling 2 args constructor
 +Calling 0 args constructor
 +Calling 2 args constructor
 +Calling 1 args constructor
 +---------------
 +Calling 0 args constructor
 +Calling 2 args constructor
 +Calling 1 args constructor
 +Calling 0 args constructor
 +Calling 2 args constructor
 +---------------
 +rect' getArea: 2
 +*r1'  getArea: 2
 +*r2'  getArea: 4
 +r3[0]'s getArea: 12
 +r3[1]'s getArea: 25
 +r4[0]'s getArea: 36
 +r4[1]'s getArea: 12
 +---------------
 +Destructing rectangle (w:2, h:2)
 +Destructing rectangle (w:5, h:5)
 +Destructing rectangle (w:3, h:4)
 +---------------
 +Destructing rectangle (w:6, h:6)
 +Destructing rectangle (w:2, h:6)
 +Destructing rectangle (w:1, h:2)
 </code> </code>
  
  
cpp/object_creation.txt · Last modified: 2021/05/07 06:22 (external edit)