cpp:object_creation
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revisionNext revisionBoth sides next revision | ||
cpp:object_creation [2017/04/20 09:33] – gthanos | cpp:object_creation [2019/04/19 09:26] – [Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών] gthanos | ||
---|---|---|---|
Line 2: | Line 2: | ||
Η δημιουργία αντικειμένων γίνεται με κλήση του αντίστοιχου κατασκευαστή ως εξής: | Η δημιουργία αντικειμένων γίνεται με κλήση του αντίστοιχου κατασκευαστή ως εξής: | ||
- | <code c++> | + | <code c++ Rectangle.cpp> |
- | Rectangle rect1(3, | + | #include < |
- | Rectangle rect2(5); | + | using namespace std; |
- | Rectangle rect3; | + | |
+ | class Rectangle { | ||
+ | private: | ||
+ | int width, height; | ||
+ | public: | ||
+ | Rectangle(int w, int h); | ||
+ | Rectangle(int s); | ||
+ | Rectangle(); | ||
+ | int getWidth() const; | ||
+ | int getHeight() const; | ||
+ | void setWidth(int w); | ||
+ | void setHeight(int h); | ||
+ | }; | ||
+ | |||
+ | Rectangle:: | ||
+ | Rectangle:: | ||
+ | Rectangle:: | ||
+ | |||
+ | int Rectangle:: | ||
+ | int Rectangle:: | ||
+ | void Rectangle:: | ||
+ | void Rectangle:: | ||
+ | |||
+ | int main() { | ||
+ | | ||
+ | Rectangle rect2(5); | ||
+ | Rectangle rect3; | ||
+ | } | ||
</ | </ | ||
- | Ο παραπάνω κώδικας δημιουργεί 3 αντικείμενα της κλάσης // | + | Ο παραπάνω κώδικας δημιουργεί 3 αντικείμενα της κλάσης // |
<WRAP center round tip 80%> | <WRAP center round tip 80%> | ||
Line 18: | Line 45: | ||
</ | </ | ||
- | ===== Άλλοι τρόποι κλήσης του κατασκευαστή της κλάσης ===== | + | ===== Εναλλακτικοί |
Εκτός από την χρήση παρενθέσεων για την κλήση του καστασκευαστή της κλάσης όταν αυτός έχει ορίσματα υπάρχουν οι παρακάτω επιπλέον τρόποι κλήσης κατασκευαστών: | Εκτός από την χρήση παρενθέσεων για την κλήση του καστασκευαστή της κλάσης όταν αυτός έχει ορίσματα υπάρχουν οι παρακάτω επιπλέον τρόποι κλήσης κατασκευαστών: | ||
Line 37: | Line 64: | ||
Σε αυτή την περίτπωση καλείται ο κατασκευαστής που έχει ένα μόνο όρισμα το οποίο λαμβάνει την τιμή 5. Το εμβαδό του παραλληλογράμμου που εκτυπώνεται είναι 25 (5x5). | Σε αυτή την περίτπωση καλείται ο κατασκευαστής που έχει ένα μόνο όρισμα το οποίο λαμβάνει την τιμή 5. Το εμβαδό του παραλληλογράμμου που εκτυπώνεται είναι 25 (5x5). | ||
- | === 2. Χρήση αγκύλων αντί για παρενθέσεις === | + | === 2. Χρήση αγκίστρων αντί για παρενθέσεις === |
- | Η C++ δίνει την δυνατότητα χρήσης αγκύλων αντί για παρενθέσεις προκειμένου να καλέσουμε τον κατασκευαστή της κλάσης. Ο τρόπος αυτός έχει τις εξής δύο παραλαγές: | + | Η C++ δίνει την δυνατότητα χρήσης αγκίστρων αντί για παρενθέσεις προκειμένου να καλέσουμε τον κατασκευαστή της κλάσης. Ο τρόπος αυτός έχει τις εξής δύο παραλαγές: |
== Σε αναλογία με τη χρήση παρενθέσεων == | == Σε αναλογία με τη χρήση παρενθέσεων == | ||
Line 53: | Line 80: | ||
Καλείται ο κατασκευαστής της κλάσης με δύο ορίσματα (//width=5, height=6// | Καλείται ο κατασκευαστής της κλάσης με δύο ορίσματα (//width=5, height=6// | ||
- | == Με χρήση του τελεστή = πριν τις αγκύλες | + | == Με χρήση του τελεστή = πριν τα άγκιστρα |
- | <code c++> | + | <code c++ RectangleInitialization.cpp> |
int main () { | int main () { | ||
Rectangle rect = {5,6}; // calls Rectangle(int w, int h) | Rectangle rect = {5,6}; // calls Rectangle(int w, int h) | ||
Line 66: | Line 93: | ||
</ | </ | ||
- | Οι παραπάνω δύο τρόποι είναι ισοδύναμοι εάν πρόκειται να αρχικοποιήσουμε ένα μεμονομένο αντικείμενο. Στην περίπτωση που θέλουμε να αρχικοποιήσουμε πίνακες από αντικείμενα, | + | Οι παραπάνω δύο τρόποι είναι ισοδύναμοι εάν πρόκειται να αρχικοποιήσουμε ένα μεμονομένο αντικείμενο. Στην περίπτωση που θέλουμε να αρχικοποιήσουμε πίνακες από αντικείμενα, |
- | ====== Δημιουργία και ανάθεση αντικειμένων σε δείκτες ====== | + | ====== |
- | Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα της συνάρτησης που καλεί τον κατασκευαστή της. Τα αντικείμενα αυτά έχουν χρόνο ζωής όσο εκτελείται η συγκεκριμένη συνάρτηση και η στοίβα της είναι ενεργή. Μόλις επιστρέψουμε από την συνάρτηση που δημιουργεί το οποιοδήποτε αντικείμενο, | + | Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα |
- | Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα από δύο αντικείμενα τύπου // | + | Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα από δύο αντικείμενα τύπου // |
<code cpp foo.cpp> | <code cpp foo.cpp> | ||
Line 97: | Line 124: | ||
{{ : | {{ : | ||
- | + | Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που θέλουμε να ορίσουμε ένα αντικείμενο το οποίο θα παραμείνει και μετά την έξοδο από τη συνάρτηση που το δημιούργησε. Σε αυτές τις περιπτώσεις αρκεί να ορίσουμε ένα δείκτη προς το αντικείμενο και να το αρχικοποιήσουμε με τη βοήθεια του τελεστή // | |
- | Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που θέλουμε να ορίσουμε ένα αντικείμενο το οποίο θα παραμείνει και μετά την έξοδο από τη συνάρτηση που το δημιούργησε. Σε αυτές τις περιπτώσεις αρκεί να ορίσουμε ένα δείκτη προς το αντικείμενο και να το αρχικοποιήσουμε με τη βοήθεια του τελεστή // | + | |
<code cpp foo.cpp> | <code cpp foo.cpp> | ||
Line 115: | Line 141: | ||
cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | ||
cout << "area : " << rect-> | cout << "area : " << rect-> | ||
+ | delete rect; | ||
} | } | ||
</ | </ | ||
- | όπως παρακάτω: | + | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// και του //heap// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. |
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | ===== Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών ===== | ||
+ | |||
+ | Παρακάτω δίνεται η κλάση // | ||
+ | - ο δείκτης //r1// δείχνει στο αντικείμενο rect. | ||
+ | - ο δείκτης //r2// δείχνει σε ένα αντικείμενο που αρχικοποιείται στο //heap//. | ||
+ | - ο δείκτης //r3// δείχνει σε ένα πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//. | ||
+ | - πριν την ολοκλήρωση του προγράμματος είμαστε υποχρεωμένοι να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων στα οποία δείχνουν οι δείκτες //r2, r3// | ||
+ | |||
+ | <code cpp Rectangle.hpp> | ||
+ | #include < | ||
+ | #include < | ||
+ | using namespace std; | ||
+ | |||
+ | class Rectangle { | ||
+ | private: | ||
+ | int *width_ptr, *height_ptr; | ||
+ | public: | ||
+ | Rectangle(); | ||
+ | Rectangle(int w, int h); | ||
+ | Rectangle(int s); | ||
+ | ~Rectangle(); | ||
+ | void setWidth(int w); | ||
+ | void setHeight(int h); | ||
+ | int getWidth(); | ||
+ | int getHeight(); | ||
+ | int getArea(); | ||
+ | }; | ||
+ | |||
+ | Rectangle:: | ||
+ | width_ptr = new (nothrow) int; | ||
+ | height_ptr = new (nothrow) int; | ||
+ | if(width_ptr == NULL || height_ptr == NULL) { | ||
+ | cerr << " | ||
+ | exit(-1); | ||
+ | } | ||
+ | *width_ptr = *height_ptr = 0; | ||
+ | cout << " | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | Rectangle:: | ||
+ | *width_ptr = w; | ||
+ | *height_ptr = h; | ||
+ | cout << " | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | Rectangle:: | ||
+ | cout << " | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | Rectangle:: | ||
+ | cout << " | ||
+ | delete width_ptr; | ||
+ | delete height_ptr; | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | void Rectangle:: | ||
+ | void Rectangle:: | ||
+ | int Rectangle:: | ||
+ | int Rectangle:: | ||
+ | int Rectangle:: | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | <WRAP tip 80% round> | ||
+ | Παρατηρήστε τον τρόπο με τον οποίο καλείται κατασκευαστής χωρίς ορίσματα από τους άλλους κατασκευαστές. Η κλήση ενός κατασκευαστή από έναν άλλο είναι δυνατή στη C++ με χρήση του ονόματος της κλάσης. Γενικότερα, | ||
<code cpp> | <code cpp> | ||
+ | Rectangle:: | ||
+ | *width_ptr = w; | ||
+ | *height_ptr = h; | ||
+ | cout << " | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
+ | ή ισοδύναμα | ||
+ | <code cpp> | ||
+ | Rectangle:: | ||
+ | Rectangle(); | ||
+ | *width_ptr = w; | ||
+ | *height_ptr = h; | ||
+ | cout << " | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | <code cpp RectangleUsage.cpp> | ||
+ | #include < | ||
+ | using namespace std; | ||
+ | #include " | ||
+ | |||
int main() { | int main() { | ||
- | Rectangle rect{3, 4}; | + | Rectangle rect {1, 2}; |
Rectangle *r1, *r2, *r3; | Rectangle *r1, *r2, *r3; | ||
r1 = ▭ | r1 = ▭ | ||
- | r2 = new Rectangle | + | r2 = new Rectangle {2}; |
- | r3 = new Rectangle[2] { {4,8}, {7,3} }; | + | r3 = new Rectangle[2] { {3,4}, {5} }; |
- | cout << " | + | |
- | cout << " | + | cout << " |
- | cout << " | + | Rectangle **r4; |
- | cout << " | + | r4 = new Rectangle*[2]; |
- | cout << " | + | r4[0] = new Rectangle {6}; |
- | delete | + | r4[1] = new Rectangle (2,6); |
- | delete[] | + | |
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | |||
+ | cout << " | ||
+ | delete | ||
+ | delete[] r3; | ||
+ | |||
+ | cout << " | ||
+ | delete r4[0]; | ||
+ | delete r4[1]; | ||
+ | delete []r4; | ||
return 0; | return 0; | ||
} | } | ||
</ | </ | ||
- | ===== Κατασκευαστές αντιγραφείς | + | |
+ | Μεταγλωττίστε και εκτελέστε τον παραπάνω κώδικα. Το output θα είναι το εξής: | ||
+ | < | ||
+ | Calling 0 args constructor | ||
+ | Calling 2 args constructor | ||
+ | Calling 0 args constructor | ||
+ | Calling 2 args constructor | ||
+ | Calling 1 args constructor | ||
+ | Calling 0 args constructor | ||
+ | Calling 2 args constructor | ||
+ | Calling 0 args constructor | ||
+ | Calling 2 args constructor | ||
+ | Calling 1 args constructor | ||
+ | --------------- | ||
+ | Calling 0 args constructor | ||
+ | Calling 2 args constructor | ||
+ | Calling 1 args constructor | ||
+ | Calling 0 args constructor | ||
+ | Calling 2 args constructor | ||
+ | --------------- | ||
+ | rect' | ||
+ | *r1' | ||
+ | *r2' | ||
+ | r3[0]' | ||
+ | r3[1]' | ||
+ | r4[0]' | ||
+ | r4[1]' | ||
+ | --------------- | ||
+ | Destructing rectangle (w:2, h:2) | ||
+ | Destructing rectangle (w:5, h:5) | ||
+ | Destructing rectangle (w:3, h:4) | ||
+ | --------------- | ||
+ | Destructing rectangle (w:6, h:6) | ||
+ | Destructing rectangle (w:2, h:6) | ||
+ | Destructing rectangle (w:1, h:2) | ||
+ | </ | ||
cpp/object_creation.txt · Last modified: 2021/05/07 06:22 (external edit)