User Tools

Site Tools


cpp:object_creation

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Next revision
Previous revision
Next revisionBoth sides next revision
cpp:object_creation [2017/04/16 02:57] – created gthanoscpp:object_creation [2020/04/08 14:30] – ρε gthanos
Line 1: Line 1:
 ====== Δημιουργία αντικειμένων ====== ====== Δημιουργία αντικειμένων ======
  
-===== Δημιουργία και ανάθεση αντικειμένων σε δείκτες =====+Η δημιουργία αντικειμένων γίνεται με κλήση του αντίστοιχου κατασκευαστή ως εξής
 +<code c++ Rectangle.hpp> 
 +#include <iostream> 
 +using namespace std;
  
-===== Κατασκευαστές αντιγραφείς =====+class Rectangle { 
 +  private: 
 +    int width, height; 
 +  public: 
 +    Rectangle(int w, int h); 
 +    Rectangle(int s); 
 +    Rectangle(); 
 +    ~Rectangle(); 
 +    int getWidth() const; 
 +    int getHeight() const; 
 +    void setWidth(int w); 
 +    void setHeight(int h); 
 +}; 
 + 
 +Rectangle::Rectangle(int w, int h): width(w), height(h) {} 
 +Rectangle::Rectangle(int s) : width(s), height(s) {} 
 +Rectangle::Rectangle(): width(0), height(0) {} 
 + 
 +Rectangle::~Rectangle() { 
 +  std::cout << "Rectangle destructor!\n"; 
 +
 + 
 +int Rectangle::getWidth() const { return width;} 
 +int Rectangle::getHeight() const { return height;} 
 +void Rectangle::setWidth(int w) { width w; } 
 +void Rectangle::setHeight(int h) { height h; } 
 + 
 +</code> 
 + 
 +<code cpp RectangleUsage.cpp> 
 +int main() { 
 +  Rectangle rect1(3,4); 
 +  Rectangle rect2(5); 
 +  Rectangle rect3; 
 +
 +</code> 
 + 
 +Ο παραπάνω κώδικας δημιουργεί 3 αντικείμενα της κλάσης //Rectangle// το αντικείμενο //rect1// με πλευρές 3 και 4, το //rect2// με πλευρές κοινού μήκους 5 και το αντικείμενο //rect3// που έχει μηδενικές τιμές.  
 + 
 +<WRAP center round tip 80%> 
 +Παρατηρήστε ότι για το τελευταίο αντικείμενο δεν χρησιμοποιούνται παρενθέσεις κατά την κλήση του καστασκευαστή, όπως πιθανόν θα περιμένατε 
 +<code c++> 
 +Rectangle rect3(); 
 +</code>  
 +Η χρήση παρενθέσεων δεν είναι απαραίτητη, αλλά ούτε και λανθασμένη (έκδοση g++ 7.x.x) 
 +</WRAP> 
 + 
 +===== Εναλλακτικοί τρόποι κλήσης του κατασκευαστή της κλάσης ===== 
 + 
 +Εκτός από την χρήση παρενθέσεων για την κλήση του καστασκευαστή της κλάσης όταν αυτός έχει ορίσματα υπάρχουν οι παρακάτω επιπλέον τρόποι κλήσης κατασκευαστών: 
 + 
 +=== 1. Κατασκευαστές με μόνο μία παράμετρο === 
 + 
 +Στην περίπτωση που έχουμε μόνο μία παράμετρο μπορούμε να καλέσουμε τον κατασκευαστή της κλάσης με χρήση του τελεστή ίσον ('=') ως εξής: 
 +<code>class_name object_name = initialization_value;</code> 
 +Για παράδειγμα, για την κλάση //Rectangle// στη συνάρτηση //main// μπορείτε να γράψετε  
 +<code c++> 
 +int main () { 
 +  Rectangle rect=5; 
 +  cout << "area: " << rect.getWidth() * rect.getHeight() << endl; 
 +  return 0; 
 +
 +</code> 
 + 
 +Σε αυτή την περίτπωση καλείται ο κατασκευαστής που έχει ένα μόνο όρισμα το οποίο λαμβάνει την τιμή 5. Το εμβαδό του παραλληλογράμμου που εκτυπώνεται είναι 25 (5x5). 
 + 
 +=== 2. Χρήση αγκίστρων αντί για παρενθέσεις ==
 + 
 +Η C++ δίνει την δυνατότητα χρήσης αγκίστρων αντί για παρενθέσεις προκειμένου να καλέσουμε τον κατασκευαστή της κλάσης. Ο τρόπος αυτός έχει τις εξής δύο παραλαγές: 
 + 
 +== Σε αναλογία με τη χρήση παρενθέσεων == 
 + 
 +<code c++> 
 +int main () { 
 +  Rectangle rect {5,6}; // calls Rectangle(int w, int h) 
 +  cout << "area: " << rect.getWidth() * rect.getHeight() << endl; 
 +  return 0; 
 +
 +</code> 
 + 
 +Καλείται ο κατασκευαστής της κλάσης με δύο ορίσματα (//width=5, height=6//). 
 + 
 +== Με χρήση του τελεστή = πριν τα άγκιστρα == 
 + 
 +<code c++ RectangleInitialization.cpp> 
 +int main () { 
 +  Rectangle rect = {5,6};              // καλεί Rectangle(int w, int h) 
 +  Rectangle rects[2] = {{4,5}, {5,6}}; // καλεί Rectangle(int w, int h) για κάθε θέση του πίνακα 
 +  cout << "[rect    ] area: " << rect.getWidth() * rect.getHeight() << endl; 
 +  cout << "[rects[0]] area: " << rects[0].getWidth() * rects[0].getHeight() << endl; 
 +  cout << "[rects[1]] area: " << rects[1].getWidth() * rects[1].getHeight() << endl; 
 +  return 0; 
 +
 +</code> 
 + 
 +Οι παραπάνω τρόποι είναι ισοδύναμοι εάν πρόκειται να αρχικοποιήσουμε ένα μεμονομένο αντικείμενο. Στην περίπτωση που θέλουμε να αρχικοποιήσουμε πίνακες από αντικείμενα, μόνο η χρήση του τελεστή ίσον ('=') πριν από τα άγκιστρα επιτρέπει την παραπάνω αρχικοποίηση σε μία εντολή. 
 + 
 +===== Δημίουργία αντικείμένων στο Heap ===== 
 + 
 +Τα παραδείγματα που είδαμε μέχρι τώρα δημιουργούν αντικείμενα μέσα στο //stack// της διεργασίας. Εάν θέλουμε να δημιουργήσουμε αντικείμενα τα οποία είναι αποθηκευμένα στο //heap//, δηλαδή δεσμεύεται δυναμικά μνήμη για αυτά, θα πρέπει να το κάνουμε μέσω του τελεστή [[cpp:dynamic_memory|**new** που είδαμε προηγούμενα]] ως εξής: 
 + 
 +<code cpp RectangleInitialization.cpp> 
 +int main () { 
 +  Rectangle *rect;       
 +  rect = new Rectangle(5,6);  // Δέσμευση της μνήμης για ένα αντικείμενο τύπου Rectangle 
 +                              // και αρχικοποίηση του με τιμές width=5, height=6. 
 +  /*  
 +   * do fancy things here... 
 +   */ 
 + 
 +  delete rect;                // Απελευθέρωση της μνήμης που δεσμεύτηκε προηγούμενα.  
 +                              // Καλείται ο καταστροφέας της κλάσης εάν υπάρχει. 
 +  return 0; 
 +
 +</code> 
 + 
 +Όταν ολοκληρωθεί ο κύκλος ζωής του αντικειμένου θα πρέπει να διαγραφεί το αντικείμενο μέσω του τελεστή //delete//. Η χρήση του τελεστή //delete// καλεί πριν την καταστροφή του αντικειμένου τον καταστροφέα της κλάσης.
  
cpp/object_creation.txt · Last modified: 2021/05/07 06:22 (external edit)