cpp:object_creation
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Next revision | Previous revisionNext revisionBoth sides next revision | ||
cpp:object_creation [2017/04/16 02:57] – created gthanos | cpp:object_creation [2017/04/20 10:08] – [Κατασκευαστές αντιγραφείς] gthanos | ||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
====== Δημιουργία αντικειμένων ====== | ====== Δημιουργία αντικειμένων ====== | ||
- | ===== Δημιουργία και ανάθεση αντικειμένων σε δείκτες ===== | + | Η δημιουργία αντικειμένων γίνεται με κλήση του αντίστοιχου κατασκευαστή ως εξής: |
+ | <code c++> | ||
+ | Rectangle rect1(3, | ||
+ | Rectangle rect2(5); | ||
+ | Rectangle rect3; | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Ο παραπάνω κώδικας δημιουργεί 3 αντικείμενα της κλάσης // | ||
+ | |||
+ | <WRAP center round tip 80%> | ||
+ | Παρατηρήστε ότι για το τελευταίο αντικείμενο δεν χρησιμοποιούνται παρενθέσεις κατά την κλήση του καστασκευαστή, | ||
+ | <code c++> | ||
+ | Rectangle rect3(); // this is an error | ||
+ | </ | ||
+ | Η χρήση παρενθέσεων είναι λανθασμένη με συνέπεια να λάγετε μήνυμα λάθους από τον μεταγλωττιστή. | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | ===== Άλλοι τρόποι κλήσης του κατασκευαστή της κλάσης ===== | ||
+ | |||
+ | Εκτός από την χρήση παρενθέσεων για την κλήση του καστασκευαστή της κλάσης όταν αυτός έχει ορίσματα υπάρχουν οι παρακάτω επιπλέον τρόποι κλήσης κατασκευαστών: | ||
+ | |||
+ | === 1. Κατασκευαστές με μόνο μία παράμετρο === | ||
+ | |||
+ | Στην περίπτωση που έχουμε μόνο μία παράμετρο μπορούμε να καλέσουμε τον κατασκευαστή της κλάσης με χρήση του τελεστή ίσον (' | ||
+ | < | ||
+ | Για παράδειγμα, | ||
+ | <code c++> | ||
+ | int main () { | ||
+ | Rectangle rect=5; | ||
+ | cout << "area: " << rect.getWidth() * rect.getHeight() << endl; | ||
+ | return 0; | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Σε αυτή την περίτπωση καλείται ο κατασκευαστής που έχει ένα μόνο όρισμα το οποίο λαμβάνει την τιμή 5. Το εμβαδό του παραλληλογράμμου που εκτυπώνεται είναι 25 (5x5). | ||
+ | |||
+ | === 2. Χρήση αγκύλων αντί για παρενθέσεις === | ||
+ | |||
+ | Η C++ δίνει την δυνατότητα χρήσης αγκύλων αντί για παρενθέσεις προκειμένου να καλέσουμε τον κατασκευαστή της κλάσης. Ο τρόπος αυτός έχει τις εξής δύο παραλαγές: | ||
+ | |||
+ | == Σε αναλογία με τη χρήση παρενθέσεων == | ||
+ | |||
+ | <code c++> | ||
+ | int main () { | ||
+ | Rectangle rect {5,6}; // calls Rectangle(int w, int h) | ||
+ | cout << "area: " << rect.getWidth() * rect.getHeight() << endl; | ||
+ | return 0; | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Καλείται ο κατασκευαστής της κλάσης με δύο ορίσματα (//width=5, height=6// | ||
+ | |||
+ | == Με χρήση του τελεστή = πριν τις αγκύλες == | ||
+ | |||
+ | <code c++> | ||
+ | int main () { | ||
+ | Rectangle rect = {5,6}; // calls Rectangle(int w, int h) | ||
+ | Rectangle rects[2] = {{4,5}, {5,6}}; // calls Rectangle(int w, int h) for each table element | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | return 0; | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Οι παραπάνω δύο τρόποι είναι ισοδύναμοι εάν πρόκειται να αρχικοποιήσουμε ένα μεμονομένο αντικείμενο. Στην περίπτωση που θέλουμε να αρχικοποιήσουμε πίνακες από αντικείμενα, | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ====== Χρόνος ζωής των αντικειμένων - Δημιουργία και ανάθεση αντικειμένων στο heap ====== | ||
+ | |||
+ | Τα αντικείμενα που φτιάξαμε μέχρι τώρα αποθηκεύονται μέσα στη στοίβα (//stack//) της συνάρτησης που καλεί τον κατασκευαστή της. Τα αντικείμενα αυτά έχουν χρόνο ζωής όσο εκτελείται η συγκεκριμένη συνάρτηση και η στοίβα της είναι ενεργή. Μόλις επιστρέψουμε από την συνάρτηση που | ||
+ | |||
+ | Παρακάτω δίνεται ο κώδικας της συνάρτησης //foo// η οποία δημιουργεί ένα πίνακα από δύο αντικείμενα τύπου // | ||
+ | |||
+ | <code cpp foo.cpp> | ||
+ | #include < | ||
+ | using namespace std; | ||
+ | #include " | ||
+ | |||
+ | void foo(void) { | ||
+ | Rectangle rect[2] | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | int main() { | ||
+ | int x=5, y=3; | ||
+ | foo(); | ||
+ | cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | Υπάρχουν όμως περιπτώσεις που θέλουμε να ορίσουμε ένα αντικείμενο το οποίο θα παραμείνει και μετά την έξοδο από τη συνάρτηση που το δημιούργησε. Σε αυτές τις περιπτώσεις αρκεί να ορίσουμε ένα δείκτη προς το αντικείμενο και να το αρχικοποιήσουμε με τη βοήθεια του τελεστή //new//. Μέσω του τελεστή //new// έχουμε την δυνατότητα να δεσμεύσουμε τον απαραίτητο χώρο στο //heap// και παράλληλα να καλέσουμε τον κατάλληλο κατασκευαστή του αντικειμένου για την αρχικοποίηση του. Παρακάτω βλέπετε ένα παράδειγμα όπου η συνάρτηση //foo// επιστρέφει ένα αντικείμενο της κλάσης // | ||
+ | |||
+ | <code cpp foo.cpp> | ||
+ | #include < | ||
+ | using namespace std; | ||
+ | #include " | ||
+ | |||
+ | Rectangle* foo(int w, int h) { | ||
+ | Rectangle *rect_ptr = new Rectangle {w,h}; | ||
+ | return rect_ptr; | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | int main() { | ||
+ | int x=5, y=3; | ||
+ | Rectangle *rect = foo(x,y); | ||
+ | cout << "x: " << x << ", y: " << y << endl; | ||
+ | cout << "area : " << rect-> | ||
+ | delete rect; | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
+ | |||
+ | Ακολουθεί το σχηματικό διάγραμμα του //stack// και του //heap// της διεργασίας πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκτέλεσης της συνάρτησης //foo//. | ||
+ | |||
+ | {{ : | ||
+ | |||
+ | ===== Παράδειγμα αρχικοποίησης δεικτών ===== | ||
+ | |||
+ | Παρακάτω δίνεται ένα παράδειγμα αρχικοποίησης των τριών δεικτών r1, r2, r3 τύπου // | ||
+ | - ο δείκτης //r1// δείχνει στο αντικείμενο rect. | ||
+ | - ο δείκτης //r2// δείχνει σε ένα αντικείμενο που αρχικοποιείται στο //heap//. | ||
+ | - ο δείκτης //r3// δείχνει σε ένα πίνακα από αντικείμενα που αρχικοποιείται επίσης στο //heap//. | ||
+ | - για τα //r2, r3// είμαστε υποχρεωμένοι να ελευθερώσουμε τη μνήμη που δεσμεύτηκε στο //heap// κατά τη δημιουργία των αντικειμένων. | ||
+ | |||
+ | <code cpp RectangleUsage.cpp> | ||
+ | #include < | ||
+ | using namespace std; | ||
+ | #include " | ||
+ | |||
+ | int main() { | ||
+ | Rectangle rect{3, 4}; | ||
+ | Rectangle *r1, *r2, *r3; | ||
+ | r1 = & | ||
+ | r2 = new Rectangle | ||
+ | r3 = new Rectangle[2] { {4,8}, {7,3} }; | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | cout << " | ||
+ | delete bar; | ||
+ | delete[] baz; | ||
+ | return 0; | ||
+ | } | ||
+ | </ | ||
- | ===== Κατασκευαστές αντιγραφείς ===== | ||
cpp/object_creation.txt · Last modified: 2021/05/07 06:22 (external edit)